O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45234 |
Resumo: | This article analyzes graffiti with a focus on the production of meaning and the construction of meanings, produced by the Street River project, on Ilha do Combu, in Belém (PA). The theoretical scope is based on the philosophies of Peirce (2017) and Dewey (2010) and subsidized by Santaella (1994, 1995, 2002, 2004, 2006, 2012, 2013, 2017, 2019, 2020), Santaella and Nöth (2001, 2017), Silva (2014), Cauquelin (2007, 2005). The methodological approach, based on applied semiotics, took place through exploratory, descriptive and explanatory research, with data collection in documentary, bibliographic and field research. The article concludes that interaction is the point of confluence of the intersection and the ingredient of the experience in which meaning is present. |
id |
UFMG-12_69d9480fbb82b5a9d03bd8f696c5186a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/45234 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do CombugraffitiStreet RiverIlha do CombuinterseçãosignificaçãoThis article analyzes graffiti with a focus on the production of meaning and the construction of meanings, produced by the Street River project, on Ilha do Combu, in Belém (PA). The theoretical scope is based on the philosophies of Peirce (2017) and Dewey (2010) and subsidized by Santaella (1994, 1995, 2002, 2004, 2006, 2012, 2013, 2017, 2019, 2020), Santaella and Nöth (2001, 2017), Silva (2014), Cauquelin (2007, 2005). The methodological approach, based on applied semiotics, took place through exploratory, descriptive and explanatory research, with data collection in documentary, bibliographic and field research. The article concludes that interaction is the point of confluence of the intersection and the ingredient of the experience in which meaning is present.Este artículo analiza el graffiti con foco en la producción de sentido y la construcción de sentidos, producido por el proyecto Street River, en Ilha do Combu, en Belém (PA). El alcance teórico está basado en las filosofías de Peirce (2017) y Dewey (2010) y subvencionado por Santaella (1994, 1995, 2002, 2004, 2006, 2012, 2013, 2017, 2019, 2020), Santaella y Nöth (2001, 2017), Silva (2014), Cauquelin (2007, 2005). El abordaje metodológico, basado en la semiótica aplicada, se dio a través de una investigación exploratoria, descriptiva y explicativa, con recolección de datos en investigación documental, bibliográfica y de campo. El artículo concluye que la interacción es el punto de confluencia de la intersección y el ingrediente de la experiencia en la que está presente el sentido.Este artigo analisa o graffiti com o foco na produção de sentido e na construção de significados, produzidos pelo projeto Street River, na Ilha do Combu, em Belém (PA). O escopo teórico está baseado pelas filosofias de Peirce (2017) e Dewey (2010) e subsidiados por Santaella (1994, 1995, 2002, 2004, 2006, 2012, 2013, 2017, 2019, 2020), Santaella e Nöth (2001, 2017), Silva (2014), Cauquelin (2007, 2005). A abordagem metodológica, com base na semiótica aplicada, ocorreu por intermédio de pesquisas exploratória, descritiva e explicativa, com coleta de dados em pesquisas documental, bibliográfica e de campo. O artigo conclui que a interação é o ponto da confluência da interseção e o ingrediente da experiência no qual a significação se faz presente.Universidade Federal de Minas Gerais2024-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4523410.35699/2238-2046.2024.45234PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 14 No. 30 (2024): Jan-Abril; 272-309PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 14 Núm. 30 (2024): Jan-Abril; 272-309PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 14 n. 30 (2024): Jan-Abril; 272-3092238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45234/43633Copyright (c) 2024 Will Montenegro Teixeira, Lucilinda Ribeiro Teixeira, José Ferreira Juniorhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMontenegro Teixeira, WillRibeiro Teixeira, LucilindaFerreira Junior, José2024-04-01T20:57:32Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45234Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2024-04-01T20:57:32Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu |
title |
O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu |
spellingShingle |
O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu Montenegro Teixeira, Will graffiti Street River Ilha do Combu interseção significação |
title_short |
O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu |
title_full |
O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu |
title_fullStr |
O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu |
title_full_unstemmed |
O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu |
title_sort |
O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu |
author |
Montenegro Teixeira, Will |
author_facet |
Montenegro Teixeira, Will Ribeiro Teixeira, Lucilinda Ferreira Junior, José |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro Teixeira, Lucilinda Ferreira Junior, José |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Montenegro Teixeira, Will Ribeiro Teixeira, Lucilinda Ferreira Junior, José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
graffiti Street River Ilha do Combu interseção significação |
topic |
graffiti Street River Ilha do Combu interseção significação |
description |
This article analyzes graffiti with a focus on the production of meaning and the construction of meanings, produced by the Street River project, on Ilha do Combu, in Belém (PA). The theoretical scope is based on the philosophies of Peirce (2017) and Dewey (2010) and subsidized by Santaella (1994, 1995, 2002, 2004, 2006, 2012, 2013, 2017, 2019, 2020), Santaella and Nöth (2001, 2017), Silva (2014), Cauquelin (2007, 2005). The methodological approach, based on applied semiotics, took place through exploratory, descriptive and explanatory research, with data collection in documentary, bibliographic and field research. The article concludes that interaction is the point of confluence of the intersection and the ingredient of the experience in which meaning is present. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45234 10.35699/2238-2046.2024.45234 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45234 |
identifier_str_mv |
10.35699/2238-2046.2024.45234 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45234/43633 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Will Montenegro Teixeira, Lucilinda Ribeiro Teixeira, José Ferreira Junior https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Will Montenegro Teixeira, Lucilinda Ribeiro Teixeira, José Ferreira Junior https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 14 No. 30 (2024): Jan-Abril; 272-309 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 14 Núm. 30 (2024): Jan-Abril; 272-309 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 14 n. 30 (2024): Jan-Abril; 272-309 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049080013127680 |