O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Montenegro Teixeira, Will
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Ribeiro Teixeira, Lucilinda, Ferreira Junior, José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45234
Resumo: This article analyzes graffiti with a focus on the production of meaning and the construction of meanings, produced by the Street River project, on Ilha do Combu, in Belém (PA). The theoretical scope is based on the philosophies of Peirce (2017) and Dewey (2010) and subsidized by Santaella (1994, 1995, 2002, 2004, 2006, 2012, 2013, 2017, 2019, 2020), Santaella and Nöth (2001, 2017), Silva (2014), Cauquelin (2007, 2005). The methodological approach, based on applied semiotics, took place through exploratory, descriptive and explanatory research, with data collection in documentary, bibliographic and field research. The article concludes that interaction is the point of confluence of the intersection and the ingredient of the experience in which meaning is present.
id UFMG-12_69d9480fbb82b5a9d03bd8f696c5186a
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/45234
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do CombugraffitiStreet RiverIlha do CombuinterseçãosignificaçãoThis article analyzes graffiti with a focus on the production of meaning and the construction of meanings, produced by the Street River project, on Ilha do Combu, in Belém (PA). The theoretical scope is based on the philosophies of Peirce (2017) and Dewey (2010) and subsidized by Santaella (1994, 1995, 2002, 2004, 2006, 2012, 2013, 2017, 2019, 2020), Santaella and Nöth (2001, 2017), Silva (2014), Cauquelin (2007, 2005). The methodological approach, based on applied semiotics, took place through exploratory, descriptive and explanatory research, with data collection in documentary, bibliographic and field research. The article concludes that interaction is the point of confluence of the intersection and the ingredient of the experience in which meaning is present.Este artículo analiza el graffiti con foco en la producción de sentido y la construcción de sentidos, producido por el proyecto Street River, en Ilha do Combu, en Belém (PA). El alcance teórico está basado en las filosofías de Peirce (2017) y Dewey (2010) y subvencionado por Santaella (1994, 1995, 2002, 2004, 2006, 2012, 2013, 2017, 2019, 2020), Santaella y Nöth (2001, 2017), Silva (2014), Cauquelin (2007, 2005). El abordaje metodológico, basado en la semiótica aplicada, se dio a través de una investigación exploratoria, descriptiva y explicativa, con recolección de datos en investigación documental, bibliográfica y de campo. El artículo concluye que la interacción es el punto de confluencia de la intersección y el ingrediente de la experiencia en la que está presente el sentido.Este artigo analisa o graffiti com o foco na produção de sentido e na construção de significados, produzidos pelo projeto Street River, na Ilha do Combu, em Belém (PA). O escopo teórico está baseado pelas filosofias de Peirce (2017) e Dewey (2010) e subsidiados por Santaella (1994, 1995, 2002, 2004, 2006, 2012, 2013, 2017, 2019, 2020), Santaella e Nöth (2001, 2017), Silva (2014), Cauquelin (2007, 2005). A abordagem metodológica, com base na semiótica aplicada, ocorreu por intermédio de pesquisas exploratória, descritiva e explicativa, com coleta de dados em pesquisas documental, bibliográfica e de campo. O artigo conclui que a interação é o ponto da confluência da interseção e o ingrediente da experiência no qual a significação se faz presente.Universidade Federal de Minas Gerais2024-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4523410.35699/2238-2046.2024.45234PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 14 No. 30 (2024): Jan-Abril; 272-309PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 14 Núm. 30 (2024): Jan-Abril; 272-309PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 14 n. 30 (2024): Jan-Abril; 272-3092238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45234/43633Copyright (c) 2024 Will Montenegro Teixeira, Lucilinda Ribeiro Teixeira, José Ferreira Juniorhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMontenegro Teixeira, WillRibeiro Teixeira, LucilindaFerreira Junior, José2024-04-01T20:57:32Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45234Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2024-04-01T20:57:32Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu
title O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu
spellingShingle O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu
Montenegro Teixeira, Will
graffiti
Street River
Ilha do Combu
interseção
significação
title_short O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu
title_full O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu
title_fullStr O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu
title_full_unstemmed O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu
title_sort O graffiti do rio de Belém (PA): o signo visual da arte na Ilha do Combu
author Montenegro Teixeira, Will
author_facet Montenegro Teixeira, Will
Ribeiro Teixeira, Lucilinda
Ferreira Junior, José
author_role author
author2 Ribeiro Teixeira, Lucilinda
Ferreira Junior, José
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Montenegro Teixeira, Will
Ribeiro Teixeira, Lucilinda
Ferreira Junior, José
dc.subject.por.fl_str_mv graffiti
Street River
Ilha do Combu
interseção
significação
topic graffiti
Street River
Ilha do Combu
interseção
significação
description This article analyzes graffiti with a focus on the production of meaning and the construction of meanings, produced by the Street River project, on Ilha do Combu, in Belém (PA). The theoretical scope is based on the philosophies of Peirce (2017) and Dewey (2010) and subsidized by Santaella (1994, 1995, 2002, 2004, 2006, 2012, 2013, 2017, 2019, 2020), Santaella and Nöth (2001, 2017), Silva (2014), Cauquelin (2007, 2005). The methodological approach, based on applied semiotics, took place through exploratory, descriptive and explanatory research, with data collection in documentary, bibliographic and field research. The article concludes that interaction is the point of confluence of the intersection and the ingredient of the experience in which meaning is present.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45234
10.35699/2238-2046.2024.45234
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45234
identifier_str_mv 10.35699/2238-2046.2024.45234
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45234/43633
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Will Montenegro Teixeira, Lucilinda Ribeiro Teixeira, José Ferreira Junior
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Will Montenegro Teixeira, Lucilinda Ribeiro Teixeira, José Ferreira Junior
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 14 No. 30 (2024): Jan-Abril; 272-309
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 14 Núm. 30 (2024): Jan-Abril; 272-309
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 14 n. 30 (2024): Jan-Abril; 272-309
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049080013127680