Bill Viola, ‘escultor do tempo’ – um xamã da imagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15669 |
Resumo: | Within the general field of video artist Bill Viola’s work, we propose an approach to the relationship between a visible energy in his videographic image, invested with some kind of “fragment of an existential memory”, and the mnemonic image of Aby Warburg, invested with a complex temporality and extended from his reference of the past and his symptomatic future, perpetuated in one cultural memory. |
id |
UFMG-12_73bf4f49f06eef4b548f21c1a4a0b1ff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/15669 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Bill Viola, ‘escultor do tempo’ – um xamã da imagemBill Violaimagem videográficaPathosformelBill Violavideographic imagePathosformelWithin the general field of video artist Bill Viola’s work, we propose an approach to the relationship between a visible energy in his videographic image, invested with some kind of “fragment of an existential memory”, and the mnemonic image of Aby Warburg, invested with a complex temporality and extended from his reference of the past and his symptomatic future, perpetuated in one cultural memory.Dentro do arco geral do trabalho do videoartista Bill Viola, propomos uma abordagem à relação entre a energia visível investida de uma espécie de “fragmento de memória existencial” em sua imagem videográfica e a imagem mnemótica de Aby Warburg, investida de uma temporalidade complexa,perpetuada na memória cultural.Universidade Federal de Minas Gerais2015-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15669PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.5, N.9: may.2015 - oct.2015; 41-54PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.5, N.9: may.2015 - oct.2015; 41-54PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.5, N.9: mai.2015 - out.2015; 41-542238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15669/12544Grando, Angelainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-17T18:49:25Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15669Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2020-09-17T18:49:25Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bill Viola, ‘escultor do tempo’ – um xamã da imagem |
title |
Bill Viola, ‘escultor do tempo’ – um xamã da imagem |
spellingShingle |
Bill Viola, ‘escultor do tempo’ – um xamã da imagem Grando, Angela Bill Viola imagem videográfica Pathosformel Bill Viola videographic image Pathosformel |
title_short |
Bill Viola, ‘escultor do tempo’ – um xamã da imagem |
title_full |
Bill Viola, ‘escultor do tempo’ – um xamã da imagem |
title_fullStr |
Bill Viola, ‘escultor do tempo’ – um xamã da imagem |
title_full_unstemmed |
Bill Viola, ‘escultor do tempo’ – um xamã da imagem |
title_sort |
Bill Viola, ‘escultor do tempo’ – um xamã da imagem |
author |
Grando, Angela |
author_facet |
Grando, Angela |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Grando, Angela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bill Viola imagem videográfica Pathosformel Bill Viola videographic image Pathosformel |
topic |
Bill Viola imagem videográfica Pathosformel Bill Viola videographic image Pathosformel |
description |
Within the general field of video artist Bill Viola’s work, we propose an approach to the relationship between a visible energy in his videographic image, invested with some kind of “fragment of an existential memory”, and the mnemonic image of Aby Warburg, invested with a complex temporality and extended from his reference of the past and his symptomatic future, perpetuated in one cultural memory. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15669 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15669 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15669/12544 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.5, N.9: may.2015 - oct.2015; 41-54 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.5, N.9: may.2015 - oct.2015; 41-54 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.5, N.9: mai.2015 - out.2015; 41-54 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049080964186112 |