Visual poetics of the encounter while photographing the scenic performance of Neci
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45300 |
Resumo: | Result of a scenic investigation conducted by Ortaet Theater Company, Neci revisits the narrative experiences of an elderly sertaneja (inhabitant of the Brazilian backcountry) and storyteller in the rural community of Quixelô, in Ceará. By interacting with the performance through photographic action, the visual poetry is redimendioned by incorporating the photographer as one of the agents in the scene and by taking other imagetic dimensions as constructions of meanings resulting from the encounter. In this essay, I dialogue with Rancière (2012) to discuss the possibilities of agency of the individuals involved in the instability of meanings within the theatrical scene, and in this, I perform this exercise in which photography emerges as a narrative inscription of the encounters in the scenic experience. |
id |
UFMG-12_8b972bb2d3900f4a296c0c0b4978185c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/45300 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Visual poetics of the encounter while photographing the scenic performance of NeciPoética visual del encuentro al fotografiar la actuación escénica de NeciPoéticas visuais do encontro ao fotografar a performance cênica de NeciTeatroFotografiaPoética visualPerformanceTeatroFotografíaPoética visualActuaciónTheaterPhotographyVisual poetics Performance Result of a scenic investigation conducted by Ortaet Theater Company, Neci revisits the narrative experiences of an elderly sertaneja (inhabitant of the Brazilian backcountry) and storyteller in the rural community of Quixelô, in Ceará. By interacting with the performance through photographic action, the visual poetry is redimendioned by incorporating the photographer as one of the agents in the scene and by taking other imagetic dimensions as constructions of meanings resulting from the encounter. In this essay, I dialogue with Rancière (2012) to discuss the possibilities of agency of the individuals involved in the instability of meanings within the theatrical scene, and in this, I perform this exercise in which photography emerges as a narrative inscription of the encounters in the scenic experience. Resultado de la investigación escénica realizada por la Cía. Ortaet de Teatro, Neci remonta las experiencias narrativas de la anciana sertaneja y cuentista en una comunidad rural de Quixelô, Ceará. Al interactuar con la performance desde la acción fotográfica, la poética visual se redimensiona al insertar al fotógrafo como uno de los agentes en la escena y al tomar otras dimensiones de la imagénes como construcciones de significados resultantes del encuentro. En este ensayo dialogo con Rancière (2012) para discutir las posibilidades de agencia de los sujetos involucrados en la inestabilidad de sentidos en la escena teatral y, así, realizar este ejercicio en que la fotografía emerge como inscripción narrativa de encuentros en la experiencia escénica. Resultado de investigação cênica realizada pela Cia. Ortaet de Teatro, Neci remonta as experiências narrativas da sertaneja idosa e contadora de histórias em comunidade rural de Quixelô, no Ceará. Ao interagir com a performance a partir da ação fotográfica, a poética visual se redimensiona ao inserir o fotógrafo como um dos agentes na cena e ao tomar outras dimensões imagéticas como construções de sentidos resultantes do encontro. Neste ensaio, dialogo com Rancière (2012) para discutir as possibilidades de agência dos sujeitos envolvidos na instabilidade de sentidos da cena teatral e, nisto, realizar este exercício em que a fotografia desponta como inscrição narrativa dos encontros na experiência cênica. Universidade Federal de Minas Gerais2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4530010.35699/2238-2046.2023.45300PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 397-408PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 397-408PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 397-4082238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45300/38643Copyright (c) 2023 Daniel Macêdo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMacêdo , Daniel2023-10-24T17:49:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/45300Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-24T17:49:04Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Visual poetics of the encounter while photographing the scenic performance of Neci Poética visual del encuentro al fotografiar la actuación escénica de Neci Poéticas visuais do encontro ao fotografar a performance cênica de Neci |
title |
Visual poetics of the encounter while photographing the scenic performance of Neci |
spellingShingle |
Visual poetics of the encounter while photographing the scenic performance of Neci Macêdo , Daniel Teatro Fotografia Poética visual Performance Teatro Fotografía Poética visual Actuación Theater Photography Visual poetics Performance |
title_short |
Visual poetics of the encounter while photographing the scenic performance of Neci |
title_full |
Visual poetics of the encounter while photographing the scenic performance of Neci |
title_fullStr |
Visual poetics of the encounter while photographing the scenic performance of Neci |
title_full_unstemmed |
Visual poetics of the encounter while photographing the scenic performance of Neci |
title_sort |
Visual poetics of the encounter while photographing the scenic performance of Neci |
author |
Macêdo , Daniel |
author_facet |
Macêdo , Daniel |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Macêdo , Daniel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teatro Fotografia Poética visual Performance Teatro Fotografía Poética visual Actuación Theater Photography Visual poetics Performance |
topic |
Teatro Fotografia Poética visual Performance Teatro Fotografía Poética visual Actuación Theater Photography Visual poetics Performance |
description |
Result of a scenic investigation conducted by Ortaet Theater Company, Neci revisits the narrative experiences of an elderly sertaneja (inhabitant of the Brazilian backcountry) and storyteller in the rural community of Quixelô, in Ceará. By interacting with the performance through photographic action, the visual poetry is redimendioned by incorporating the photographer as one of the agents in the scene and by taking other imagetic dimensions as constructions of meanings resulting from the encounter. In this essay, I dialogue with Rancière (2012) to discuss the possibilities of agency of the individuals involved in the instability of meanings within the theatrical scene, and in this, I perform this exercise in which photography emerges as a narrative inscription of the encounters in the scenic experience. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45300 10.35699/2238-2046.2023.45300 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45300 |
identifier_str_mv |
10.35699/2238-2046.2023.45300 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/45300/38643 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Daniel Macêdo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Daniel Macêdo https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 397-408 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 397-408 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 397-408 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049080017321984 |