The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lissa, Bárbara
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Vaz, Maria, Falci, Carlos, Fernandes, Bruni Emanuele
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/44839
Resumo: The present paper proposes to discuss the event in contemporary analogue photography, based on the notion of abstraction in Vilém Flusser and on an analysis of the memories linked to the way photographic apparatuses work. The concepts serve us to look at how the works of Brazilian photographers Claudia Andujar, Eustáquio Neves and Alice Miceli act as unstable, latent archives, constructed as a gesture of abstraction and fabrication of the real.
id UFMG-12_b108005191200dd6b72ef88e46080a62
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/44839
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian PhotographersL’invisible comme mémoire visible: l'événement photographique et la fabrication du réel à travers trois photographes brésiliensO invisível como memória visível: o acontecimento fotográfico e a fabulação do real desde três fotógrafos brasileirosFotografia analógicaAcontecimento fotográficoFabulaçãoArquivoMemóriaAnalogue photographyPhotographic eventImaginationArchiveMemoryPhotographie analogiqueÉvénement photographiqueFabricationArchivesMémoire The present paper proposes to discuss the event in contemporary analogue photography, based on the notion of abstraction in Vilém Flusser and on an analysis of the memories linked to the way photographic apparatuses work. The concepts serve us to look at how the works of Brazilian photographers Claudia Andujar, Eustáquio Neves and Alice Miceli act as unstable, latent archives, constructed as a gesture of abstraction and fabrication of the real. Le présent article propose de discuter l’événement dans la photographie analogique contemporaine, en se basant sur la notion d’abstraction de Vilém Flusser et sur une analyse des mémoires liées au fonctionnement des appareils photographiques. Ces concepts nous servent à examiner comment les œuvres des photographes brésiliens Claudia Andujar, Eustáquio Neves et Alice Miceli se comportent comme des archives instables et latentes, construites comme un geste d’abstraction et de fabrication du réel. O presente artigo propõe discutir o acontecimento na fotografia analógica contemporânea, a partir da noção de abstração em Vilém Flusser e de uma análise das memórias vinculadas ao modo de funcionamento dos aparatos fotográficos. Os conceitos nos servem para olharmos como as obras dos fotógrafos brasileiros Claudia Andujar, Eustáquio Neves e Alice Miceli atuam como arquivos instáveis, latentes, construídos como um gesto de abstração e fabulação do real. Universidade Federal de Minas Gerais2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4483910.35699/2238-2046.2023.44839PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 230-248PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 230-248PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 230-2482238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/44839/38646Copyright (c) 2023 Bárbara Lissa, Maria Vaz, Carlos Falci, Bruni Emanuele Fernandeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLissa, BárbaraVaz, MariaFalci, CarlosFernandes, Bruni Emanuele2023-10-24T17:49:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44839Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-24T17:49:04Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers
L’invisible comme mémoire visible: l'événement photographique et la fabrication du réel à travers trois photographes brésiliens
O invisível como memória visível: o acontecimento fotográfico e a fabulação do real desde três fotógrafos brasileiros
title The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers
spellingShingle The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers
Lissa, Bárbara
Fotografia analógica
Acontecimento fotográfico
Fabulação
Arquivo
Memória
Analogue photography
Photographic event
Imagination
Archive
Memory
Photographie analogique
Événement photographique
Fabrication
Archives
Mémoire
title_short The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers
title_full The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers
title_fullStr The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers
title_full_unstemmed The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers
title_sort The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers
author Lissa, Bárbara
author_facet Lissa, Bárbara
Vaz, Maria
Falci, Carlos
Fernandes, Bruni Emanuele
author_role author
author2 Vaz, Maria
Falci, Carlos
Fernandes, Bruni Emanuele
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lissa, Bárbara
Vaz, Maria
Falci, Carlos
Fernandes, Bruni Emanuele
dc.subject.por.fl_str_mv Fotografia analógica
Acontecimento fotográfico
Fabulação
Arquivo
Memória
Analogue photography
Photographic event
Imagination
Archive
Memory
Photographie analogique
Événement photographique
Fabrication
Archives
Mémoire
topic Fotografia analógica
Acontecimento fotográfico
Fabulação
Arquivo
Memória
Analogue photography
Photographic event
Imagination
Archive
Memory
Photographie analogique
Événement photographique
Fabrication
Archives
Mémoire
description The present paper proposes to discuss the event in contemporary analogue photography, based on the notion of abstraction in Vilém Flusser and on an analysis of the memories linked to the way photographic apparatuses work. The concepts serve us to look at how the works of Brazilian photographers Claudia Andujar, Eustáquio Neves and Alice Miceli act as unstable, latent archives, constructed as a gesture of abstraction and fabrication of the real.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/44839
10.35699/2238-2046.2023.44839
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/44839
identifier_str_mv 10.35699/2238-2046.2023.44839
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/44839/38646
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Bárbara Lissa, Maria Vaz, Carlos Falci, Bruni Emanuele Fernandes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Bárbara Lissa, Maria Vaz, Carlos Falci, Bruni Emanuele Fernandes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 230-248
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 230-248
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 230-248
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049080002641920