The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/44839 |
Resumo: | The present paper proposes to discuss the event in contemporary analogue photography, based on the notion of abstraction in Vilém Flusser and on an analysis of the memories linked to the way photographic apparatuses work. The concepts serve us to look at how the works of Brazilian photographers Claudia Andujar, Eustáquio Neves and Alice Miceli act as unstable, latent archives, constructed as a gesture of abstraction and fabrication of the real. |
id |
UFMG-12_b108005191200dd6b72ef88e46080a62 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/44839 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian PhotographersL’invisible comme mémoire visible: l'événement photographique et la fabrication du réel à travers trois photographes brésiliensO invisível como memória visível: o acontecimento fotográfico e a fabulação do real desde três fotógrafos brasileirosFotografia analógicaAcontecimento fotográficoFabulaçãoArquivoMemóriaAnalogue photographyPhotographic eventImaginationArchiveMemoryPhotographie analogiqueÉvénement photographiqueFabricationArchivesMémoire The present paper proposes to discuss the event in contemporary analogue photography, based on the notion of abstraction in Vilém Flusser and on an analysis of the memories linked to the way photographic apparatuses work. The concepts serve us to look at how the works of Brazilian photographers Claudia Andujar, Eustáquio Neves and Alice Miceli act as unstable, latent archives, constructed as a gesture of abstraction and fabrication of the real. Le présent article propose de discuter l’événement dans la photographie analogique contemporaine, en se basant sur la notion d’abstraction de Vilém Flusser et sur une analyse des mémoires liées au fonctionnement des appareils photographiques. Ces concepts nous servent à examiner comment les œuvres des photographes brésiliens Claudia Andujar, Eustáquio Neves et Alice Miceli se comportent comme des archives instables et latentes, construites comme un geste d’abstraction et de fabrication du réel. O presente artigo propõe discutir o acontecimento na fotografia analógica contemporânea, a partir da noção de abstração em Vilém Flusser e de uma análise das memórias vinculadas ao modo de funcionamento dos aparatos fotográficos. Os conceitos nos servem para olharmos como as obras dos fotógrafos brasileiros Claudia Andujar, Eustáquio Neves e Alice Miceli atuam como arquivos instáveis, latentes, construídos como um gesto de abstração e fabulação do real. Universidade Federal de Minas Gerais2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4483910.35699/2238-2046.2023.44839PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 230-248PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 230-248PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 230-2482238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/44839/38646Copyright (c) 2023 Bárbara Lissa, Maria Vaz, Carlos Falci, Bruni Emanuele Fernandeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLissa, BárbaraVaz, MariaFalci, CarlosFernandes, Bruni Emanuele2023-10-24T17:49:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/44839Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-10-24T17:49:04Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers L’invisible comme mémoire visible: l'événement photographique et la fabrication du réel à travers trois photographes brésiliens O invisível como memória visível: o acontecimento fotográfico e a fabulação do real desde três fotógrafos brasileiros |
title |
The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers |
spellingShingle |
The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers Lissa, Bárbara Fotografia analógica Acontecimento fotográfico Fabulação Arquivo Memória Analogue photography Photographic event Imagination Archive Memory Photographie analogique Événement photographique Fabrication Archives Mémoire |
title_short |
The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers |
title_full |
The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers |
title_fullStr |
The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers |
title_full_unstemmed |
The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers |
title_sort |
The Invisible as Visible Memory: The Photographic Event and the Fabrication of the Real from Three Brazilian Photographers |
author |
Lissa, Bárbara |
author_facet |
Lissa, Bárbara Vaz, Maria Falci, Carlos Fernandes, Bruni Emanuele |
author_role |
author |
author2 |
Vaz, Maria Falci, Carlos Fernandes, Bruni Emanuele |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lissa, Bárbara Vaz, Maria Falci, Carlos Fernandes, Bruni Emanuele |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fotografia analógica Acontecimento fotográfico Fabulação Arquivo Memória Analogue photography Photographic event Imagination Archive Memory Photographie analogique Événement photographique Fabrication Archives Mémoire |
topic |
Fotografia analógica Acontecimento fotográfico Fabulação Arquivo Memória Analogue photography Photographic event Imagination Archive Memory Photographie analogique Événement photographique Fabrication Archives Mémoire |
description |
The present paper proposes to discuss the event in contemporary analogue photography, based on the notion of abstraction in Vilém Flusser and on an analysis of the memories linked to the way photographic apparatuses work. The concepts serve us to look at how the works of Brazilian photographers Claudia Andujar, Eustáquio Neves and Alice Miceli act as unstable, latent archives, constructed as a gesture of abstraction and fabrication of the real. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/44839 10.35699/2238-2046.2023.44839 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/44839 |
identifier_str_mv |
10.35699/2238-2046.2023.44839 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/44839/38646 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Bárbara Lissa, Maria Vaz, Carlos Falci, Bruni Emanuele Fernandes https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Bárbara Lissa, Maria Vaz, Carlos Falci, Bruni Emanuele Fernandes https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 13 No. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 230-248 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 13 Núm. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 230-248 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 13 n. 28 (2023): Maio-Ago: Arte pública e suas encruzilhadas; 230-248 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049080002641920 |