“Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33870 |
Resumo: | In this work we intend to tension the identity-fashion-gender-art / education relationship, in order to observe the subversive possibilities presented to the recent pedagogical practice. In this debate, we are interested in thinking about how the visual markers of identity, proposed by fashion in postmodernity, help to desecrate essentialism and to understand the shifts brought about by the recent profusion of imagery and discourse. For the development of this study, we approach epistemological debates around these categories in relation to pedagogical practice, in order to create clues for an emancipatory art-education in the wake of postmodern time. |
id |
UFMG-12_bac40f314268b56dc7fe5b39e3a48b92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/33870 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity“Identidades”, moda y educación artística: guiar la diversidad de género en la posmodernidad“Identidades”, moda e arte-educação: pautando a diversidade de gênero na pós-modernidadearte-educaçãoidentidademodagêneropós-modernidadeArte-educaciónPosmodernidadModaIdentidadGéneroArt-educationPostmodernityFashionIdentityGenderIn this work we intend to tension the identity-fashion-gender-art / education relationship, in order to observe the subversive possibilities presented to the recent pedagogical practice. In this debate, we are interested in thinking about how the visual markers of identity, proposed by fashion in postmodernity, help to desecrate essentialism and to understand the shifts brought about by the recent profusion of imagery and discourse. For the development of this study, we approach epistemological debates around these categories in relation to pedagogical practice, in order to create clues for an emancipatory art-education in the wake of postmodern time.En este trabajo pretendemos tensar la relación identidad-moda-género-arte / educación, con el fin de observar las posibilidades subversivas que presenta la práctica pedagógica reciente. En este debate nos interesa reflexionar sobre cómo los marcadores visuales de identidad, propuestos por la moda en la posmodernidad, ayudan a profanar el esencialismo y a comprender los desplazamientos provocados por la profusión reciente de imaginería y discurso. Para el desarrollo de este estudio, abordamos los debates epistemológicos en torno a estas categorías en relación con la práctica pedagógica, con el fin de generar pistas para una educación-arte emancipadora en la estela de la posmodernidad.Neste trabalho pretende-se tensionar a relação identidade-moda-gênero-arte/educação, de modo a se observar as possibilidades subversivas apresentadas à prática pedagógica recente. Neste debate, interessa ao autor pensar como os marcadores visuais de identidade, propostos pela moda na pós-modernidade, ajudam a profanar os essencialismo e a entender os deslocamentos suscitados pela recente profusão imagético-discursiva. Para desenvolvimento deste estudo, buscou-se aproximar os debates epistemológicos em torno destas categorias em relação à prática pedagógica, de modo a criar pistas para uma arte-educação emancipatória na esteira do tempo pós-moderno. Finalmente, algumas possibilidades de trabalho em arte-educação são mencionadas, pelo intuito de levar em conta alternativas contestatórias da sociedade atual.Universidade Federal de Minas Gerais2022-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3387010.35699/2237-5864.2022.33870PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 25 (2022): Maio-Ago; 232-255PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 25 (2022): Maio-Ago; 232-255PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 25 (2022): Maio-Ago; 232-2552238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33870/31182Copyright (c) 2022 Roney Gusmãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGusmão, Roney2022-08-22T22:35:05Zoai:periodicos.ufmg.br:article/33870Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2022-08-22T22:35:05Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity “Identidades”, moda y educación artística: guiar la diversidad de género en la posmodernidad “Identidades”, moda e arte-educação: pautando a diversidade de gênero na pós-modernidade |
title |
“Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity |
spellingShingle |
“Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity Gusmão, Roney arte-educação identidade moda gênero pós-modernidade Arte-educación Posmodernidad Moda Identidad Género Art-education Postmodernity Fashion Identity Gender |
title_short |
“Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity |
title_full |
“Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity |
title_fullStr |
“Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity |
title_full_unstemmed |
“Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity |
title_sort |
“Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity |
author |
Gusmão, Roney |
author_facet |
Gusmão, Roney |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gusmão, Roney |
dc.subject.por.fl_str_mv |
arte-educação identidade moda gênero pós-modernidade Arte-educación Posmodernidad Moda Identidad Género Art-education Postmodernity Fashion Identity Gender |
topic |
arte-educação identidade moda gênero pós-modernidade Arte-educación Posmodernidad Moda Identidad Género Art-education Postmodernity Fashion Identity Gender |
description |
In this work we intend to tension the identity-fashion-gender-art / education relationship, in order to observe the subversive possibilities presented to the recent pedagogical practice. In this debate, we are interested in thinking about how the visual markers of identity, proposed by fashion in postmodernity, help to desecrate essentialism and to understand the shifts brought about by the recent profusion of imagery and discourse. For the development of this study, we approach epistemological debates around these categories in relation to pedagogical practice, in order to create clues for an emancipatory art-education in the wake of postmodern time. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33870 10.35699/2237-5864.2022.33870 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33870 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2022.33870 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33870/31182 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Roney Gusmão https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Roney Gusmão https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 25 (2022): Maio-Ago; 232-255 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 25 (2022): Maio-Ago; 232-255 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 25 (2022): Maio-Ago; 232-255 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049081735938048 |