“Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gusmão, Roney
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33870
Resumo: In this work we intend to tension the identity-fashion-gender-art / education relationship, in order to observe the subversive possibilities presented to the recent pedagogical practice. In this debate, we are interested in thinking about how the visual markers of identity, proposed by fashion in postmodernity, help to desecrate essentialism and to understand the shifts brought about by the recent profusion of imagery and discourse. For the development of this study, we approach epistemological debates around these categories in relation to pedagogical practice, in order to create clues for an emancipatory art-education in the wake of postmodern time.
id UFMG-12_bac40f314268b56dc7fe5b39e3a48b92
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/33870
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling “Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity“Identidades”, moda y educación artística: guiar la diversidad de género en la posmodernidad“Identidades”, moda e arte-educação: pautando a diversidade de gênero na pós-modernidadearte-educaçãoidentidademodagêneropós-modernidadeArte-educaciónPosmodernidadModaIdentidadGéneroArt-educationPostmodernityFashionIdentityGenderIn this work we intend to tension the identity-fashion-gender-art / education relationship, in order to observe the subversive possibilities presented to the recent pedagogical practice. In this debate, we are interested in thinking about how the visual markers of identity, proposed by fashion in postmodernity, help to desecrate essentialism and to understand the shifts brought about by the recent profusion of imagery and discourse. For the development of this study, we approach epistemological debates around these categories in relation to pedagogical practice, in order to create clues for an emancipatory art-education in the wake of postmodern time.En este trabajo pretendemos tensar la relación identidad-moda-género-arte / educación, con el fin de observar las posibilidades subversivas que presenta la práctica pedagógica reciente. En este debate nos interesa reflexionar sobre cómo los marcadores visuales de identidad, propuestos por la moda en la posmodernidad, ayudan a profanar el esencialismo y a comprender los desplazamientos provocados por la profusión reciente de imaginería y discurso. Para el desarrollo de este estudio, abordamos los debates epistemológicos en torno a estas categorías en relación con la práctica pedagógica, con el fin de generar pistas para una educación-arte emancipadora en la estela de la posmodernidad.Neste trabalho pretende-se tensionar a relação identidade-moda-gênero-arte/educação, de modo a se observar as possibilidades subversivas apresentadas à prática pedagógica recente. Neste debate, interessa ao autor pensar como os marcadores visuais de identidade, propostos pela moda na pós-modernidade, ajudam a profanar os essencialismo e a entender os deslocamentos suscitados pela recente profusão imagético-discursiva. Para desenvolvimento deste estudo, buscou-se aproximar os debates epistemológicos em torno destas categorias em relação à prática pedagógica, de modo a criar pistas para uma arte-educação emancipatória na esteira do tempo pós-moderno. Finalmente, algumas possibilidades de trabalho em arte-educação são mencionadas, pelo intuito de levar em conta alternativas contestatórias da sociedade atual.Universidade Federal de Minas Gerais2022-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/3387010.35699/2237-5864.2022.33870PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 25 (2022): Maio-Ago; 232-255PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 25 (2022): Maio-Ago; 232-255PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 25 (2022): Maio-Ago; 232-2552238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33870/31182Copyright (c) 2022 Roney Gusmãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGusmão, Roney2022-08-22T22:35:05Zoai:periodicos.ufmg.br:article/33870Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2022-08-22T22:35:05Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv “Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity
“Identidades”, moda y educación artística: guiar la diversidad de género en la posmodernidad
“Identidades”, moda e arte-educação: pautando a diversidade de gênero na pós-modernidade
title “Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity
spellingShingle “Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity
Gusmão, Roney
arte-educação
identidade
moda
gênero
pós-modernidade
Arte-educación
Posmodernidad
Moda
Identidad
Género
Art-education
Postmodernity
Fashion
Identity
Gender
title_short “Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity
title_full “Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity
title_fullStr “Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity
title_full_unstemmed “Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity
title_sort “Identities”, fashion and art education: guiding gender diversity in postmodernity
author Gusmão, Roney
author_facet Gusmão, Roney
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gusmão, Roney
dc.subject.por.fl_str_mv arte-educação
identidade
moda
gênero
pós-modernidade
Arte-educación
Posmodernidad
Moda
Identidad
Género
Art-education
Postmodernity
Fashion
Identity
Gender
topic arte-educação
identidade
moda
gênero
pós-modernidade
Arte-educación
Posmodernidad
Moda
Identidad
Género
Art-education
Postmodernity
Fashion
Identity
Gender
description In this work we intend to tension the identity-fashion-gender-art / education relationship, in order to observe the subversive possibilities presented to the recent pedagogical practice. In this debate, we are interested in thinking about how the visual markers of identity, proposed by fashion in postmodernity, help to desecrate essentialism and to understand the shifts brought about by the recent profusion of imagery and discourse. For the development of this study, we approach epistemological debates around these categories in relation to pedagogical practice, in order to create clues for an emancipatory art-education in the wake of postmodern time.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33870
10.35699/2237-5864.2022.33870
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33870
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.33870
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/33870/31182
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Roney Gusmão
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Roney Gusmão
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 25 (2022): Maio-Ago; 232-255
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 25 (2022): Maio-Ago; 232-255
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 25 (2022): Maio-Ago; 232-255
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049081735938048