Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/40903 |
Resumo: | The purpose of this article is to discuss the way in which the artists Massimo Campigli and Emiliano Di Cavalcanti worked with the representation of the female figure in their artistic creations in the first half of the 20th century. Although active in different countries - France and Italy in the case of Campigli and Brazil, in that of Di Cavalcanti - their numerous creations depicting female figures have significant intersections in two senses: as responses to the phenomenon of the "Return to Order" and to the current politics in their countries; and as ways of appropriating the figure of women. |
id |
UFMG-12_c867b85677aca120753c7dc6fcf176c2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/40903 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figuresEmiliano Di Cavalcanti e Massimo Campigli e la vertigine delle figure femminiliEmiliano Di Cavalcanti e Massimo Campigli e a vertigem das figuras femininasMassimo CampigliEmiliano Di Cavalcantifigura femininaarte modernaetruscosMassimo CampigliEmiliano Di Cavalcantifemale figuremodern artEtruscansMassimo Campigli;Emiliano Di Cavalcantifigura femminilearte modernaetruschiThe purpose of this article is to discuss the way in which the artists Massimo Campigli and Emiliano Di Cavalcanti worked with the representation of the female figure in their artistic creations in the first half of the 20th century. Although active in different countries - France and Italy in the case of Campigli and Brazil, in that of Di Cavalcanti - their numerous creations depicting female figures have significant intersections in two senses: as responses to the phenomenon of the "Return to Order" and to the current politics in their countries; and as ways of appropriating the figure of women. Lo scopo di questo articolo è discutere il modo in cui gli artisti Massimo Campigli ed Emiliano Di Cavalcanti hanno lavorato con la rappresentazione della figura femminile nelle loro creazioni artistiche nella prima metà del secolo 20. Pur attivi in paesi diversi - Francia e Italia nel caso di Campigli e Brasile, in quello di Di Cavalcanti - le loro numerose creazioni di figure femminili portano significative intersezioni in due sensi: come risposte al fenomeno del "Ritorno all'ordine" e alle politiche in vigore nei loro paesi; e come modi di appropriazione della figura della donna. O objetivo deste artigo é discutir a maneira como os artistas Massimo Campigli e Emiliano Di Cavalcanti trabalharam a representação da figura feminina em suas criações artísticas na primeira metade do século 20. Embora atuantes em países distintos – França e Itália no caso de Campigli e Brasil, naquele de Di Cavalcanti - suas inúmeras criações de figuras femininas carregam intersecções significativas em dois sentidos: como reflexos do fenômeno do “Retorno à Ordem” e das políticas vigentes em seus países; e como formas de apropriação da figura feminina. Universidade Federal de Minas Gerais2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4090310.35699/2237-5864.2022.40903PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 26 (2022): Set-Dez; 130-152PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 26 (2022): Set-Dez; 130-152PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 26 (2022): Set-Dez; 130-1522238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/40903/32030Copyright (c) 2022 Renata Roccohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocco, Renata Dias Ferraretto Moura2023-04-10T16:56:33Zoai:periodicos.ufmg.br:article/40903Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-04-10T16:56:33Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures Emiliano Di Cavalcanti e Massimo Campigli e la vertigine delle figure femminili Emiliano Di Cavalcanti e Massimo Campigli e a vertigem das figuras femininas |
title |
Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures |
spellingShingle |
Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures Rocco, Renata Dias Ferraretto Moura Massimo Campigli Emiliano Di Cavalcanti figura feminina arte moderna etruscos Massimo Campigli Emiliano Di Cavalcanti female figure modern art Etruscans Massimo Campigli; Emiliano Di Cavalcanti figura femminile arte moderna etruschi |
title_short |
Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures |
title_full |
Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures |
title_fullStr |
Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures |
title_full_unstemmed |
Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures |
title_sort |
Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures |
author |
Rocco, Renata Dias Ferraretto Moura |
author_facet |
Rocco, Renata Dias Ferraretto Moura |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocco, Renata Dias Ferraretto Moura |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Massimo Campigli Emiliano Di Cavalcanti figura feminina arte moderna etruscos Massimo Campigli Emiliano Di Cavalcanti female figure modern art Etruscans Massimo Campigli; Emiliano Di Cavalcanti figura femminile arte moderna etruschi |
topic |
Massimo Campigli Emiliano Di Cavalcanti figura feminina arte moderna etruscos Massimo Campigli Emiliano Di Cavalcanti female figure modern art Etruscans Massimo Campigli; Emiliano Di Cavalcanti figura femminile arte moderna etruschi |
description |
The purpose of this article is to discuss the way in which the artists Massimo Campigli and Emiliano Di Cavalcanti worked with the representation of the female figure in their artistic creations in the first half of the 20th century. Although active in different countries - France and Italy in the case of Campigli and Brazil, in that of Di Cavalcanti - their numerous creations depicting female figures have significant intersections in two senses: as responses to the phenomenon of the "Return to Order" and to the current politics in their countries; and as ways of appropriating the figure of women. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/40903 10.35699/2237-5864.2022.40903 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/40903 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2022.40903 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/40903/32030 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Renata Rocco https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Renata Rocco https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 26 (2022): Set-Dez; 130-152 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 26 (2022): Set-Dez; 130-152 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 26 (2022): Set-Dez; 130-152 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049079941824512 |