Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocco, Renata Dias Ferraretto Moura
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/40903
Resumo: The purpose of this article is to discuss the way in which the artists Massimo Campigli and Emiliano Di Cavalcanti worked with the representation of the female figure in their artistic creations in the first half of the 20th century. Although active in different countries - France and Italy in the case of Campigli and Brazil, in that of Di Cavalcanti - their numerous creations depicting female figures have significant intersections in two senses: as responses to the phenomenon of the "Return to Order" and to the current politics in their countries; and as ways of appropriating the figure of women.  
id UFMG-12_c867b85677aca120753c7dc6fcf176c2
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/40903
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figuresEmiliano Di Cavalcanti e Massimo Campigli e la vertigine delle figure femminiliEmiliano Di Cavalcanti e Massimo Campigli e a vertigem das figuras femininasMassimo CampigliEmiliano Di Cavalcantifigura femininaarte modernaetruscosMassimo CampigliEmiliano Di Cavalcantifemale figuremodern artEtruscansMassimo Campigli;Emiliano Di Cavalcantifigura femminilearte modernaetruschiThe purpose of this article is to discuss the way in which the artists Massimo Campigli and Emiliano Di Cavalcanti worked with the representation of the female figure in their artistic creations in the first half of the 20th century. Although active in different countries - France and Italy in the case of Campigli and Brazil, in that of Di Cavalcanti - their numerous creations depicting female figures have significant intersections in two senses: as responses to the phenomenon of the "Return to Order" and to the current politics in their countries; and as ways of appropriating the figure of women.        Lo scopo di questo articolo è discutere il modo in cui gli artisti Massimo Campigli ed Emiliano Di Cavalcanti hanno lavorato con la rappresentazione della figura femminile nelle loro creazioni artistiche nella prima metà del secolo 20. Pur attivi in paesi diversi - Francia e Italia nel caso di Campigli e Brasile, in quello di Di Cavalcanti - le loro numerose creazioni di figure femminili portano significative intersezioni in due sensi: come risposte al fenomeno del "Ritorno all'ordine" e alle politiche in vigore nei loro paesi; e come modi di appropriazione della figura della donna.  O objetivo deste artigo é discutir a maneira como os artistas Massimo Campigli e Emiliano Di Cavalcanti trabalharam a representação da figura feminina em suas criações artísticas na primeira metade do século 20. Embora atuantes em países distintos – França e Itália no caso de Campigli e Brasil, naquele de Di Cavalcanti - suas inúmeras criações de figuras femininas carregam intersecções significativas em dois sentidos: como reflexos do fenômeno do “Retorno à Ordem” e das políticas vigentes em seus países; e como formas de apropriação da figura feminina.  Universidade Federal de Minas Gerais2022-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4090310.35699/2237-5864.2022.40903PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 26 (2022): Set-Dez; 130-152PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 26 (2022): Set-Dez; 130-152PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 26 (2022): Set-Dez; 130-1522238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/40903/32030Copyright (c) 2022 Renata Roccohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocco, Renata Dias Ferraretto Moura2023-04-10T16:56:33Zoai:periodicos.ufmg.br:article/40903Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2023-04-10T16:56:33Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures
Emiliano Di Cavalcanti e Massimo Campigli e la vertigine delle figure femminili
Emiliano Di Cavalcanti e Massimo Campigli e a vertigem das figuras femininas
title Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures
spellingShingle Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures
Rocco, Renata Dias Ferraretto Moura
Massimo Campigli
Emiliano Di Cavalcanti
figura feminina
arte moderna
etruscos
Massimo Campigli
Emiliano Di Cavalcanti
female figure
modern art
Etruscans
Massimo Campigli;
Emiliano Di Cavalcanti
figura femminile
arte moderna
etruschi
title_short Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures
title_full Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures
title_fullStr Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures
title_full_unstemmed Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures
title_sort Emiliano Di Cavalcanti and Massimo Campigli and the vertigo of female figures
author Rocco, Renata Dias Ferraretto Moura
author_facet Rocco, Renata Dias Ferraretto Moura
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocco, Renata Dias Ferraretto Moura
dc.subject.por.fl_str_mv Massimo Campigli
Emiliano Di Cavalcanti
figura feminina
arte moderna
etruscos
Massimo Campigli
Emiliano Di Cavalcanti
female figure
modern art
Etruscans
Massimo Campigli;
Emiliano Di Cavalcanti
figura femminile
arte moderna
etruschi
topic Massimo Campigli
Emiliano Di Cavalcanti
figura feminina
arte moderna
etruscos
Massimo Campigli
Emiliano Di Cavalcanti
female figure
modern art
Etruscans
Massimo Campigli;
Emiliano Di Cavalcanti
figura femminile
arte moderna
etruschi
description The purpose of this article is to discuss the way in which the artists Massimo Campigli and Emiliano Di Cavalcanti worked with the representation of the female figure in their artistic creations in the first half of the 20th century. Although active in different countries - France and Italy in the case of Campigli and Brazil, in that of Di Cavalcanti - their numerous creations depicting female figures have significant intersections in two senses: as responses to the phenomenon of the "Return to Order" and to the current politics in their countries; and as ways of appropriating the figure of women.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/40903
10.35699/2237-5864.2022.40903
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/40903
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2022.40903
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/40903/32030
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Renata Rocco
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Renata Rocco
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 12 No. 26 (2022): Set-Dez; 130-152
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 12 Núm. 26 (2022): Set-Dez; 130-152
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 12 n. 26 (2022): Set-Dez; 130-152
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049079941824512