EL VISITANTE: A IDENTIDADE E A FICÇÃO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15706 |
Resumo: | This paper intends to introduce a critical analysis of the Renata Lucas’ artistic intervention EL VISITANTE (2012), executed at Guernica’s city. This paper’s intention is to discuss how a foreign species realizes the local identity of the Basques. By means of to plant a native Brazilian tree, the artist emerges the issues of cultural identity of the Basques and the nationalist political movement. It is emphasized that the foreign visit’s role can be understood as the starter about a fiction over a charge of the fiction of represented history. By the end, it is emphasized that the intervention leads to frictions with the local context, by creating fictions that raises and sustains dissensus. |
id |
UFMG-12_dfb4a044e56f020972bbc0ef68a17170 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/15706 |
network_acronym_str |
UFMG-12 |
network_name_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EL VISITANTE: A IDENTIDADE E A FICÇÃOArte ContemporâneaIdentidadeRenata LucasContemporary artidentityRenata LucasThis paper intends to introduce a critical analysis of the Renata Lucas’ artistic intervention EL VISITANTE (2012), executed at Guernica’s city. This paper’s intention is to discuss how a foreign species realizes the local identity of the Basques. By means of to plant a native Brazilian tree, the artist emerges the issues of cultural identity of the Basques and the nationalist political movement. It is emphasized that the foreign visit’s role can be understood as the starter about a fiction over a charge of the fiction of represented history. By the end, it is emphasized that the intervention leads to frictions with the local context, by creating fictions that raises and sustains dissensus.Pretende-se apresentar uma análise crítica sobre a intervenção da artista Renata Lucas EL VISITANTE (2012) realizada na cidade de Guernica, país Basco. A intenção é discutir como a espécie “estrangeira” lança o olhar sobre a identidade local. Por meio do plantio de uma árvore nativa brasileira, a artista aflora questões da identidade cultural do povo basco e do movimento político separatista. Entretanto, ressalva-se que o papel da visita “estrangeira” como desencadeador de uma ficção sobre uma carga de ficção da história representada. Enfim, seja como for, enfatiza-se que a intervenção provoca fricções com o contexto local ao produzir ficções que suscitam e sustentam dissensos.Universidade Federal de Minas Gerais2017-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15706PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.7, N.13: may.2017 - oct.2017; 64-79PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.7, N.13: may.2017 - oct.2017; 64-79PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.7, N.13: mai.2017 - oct.2017; 64-792238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15706/pdf_1VALIO, LUCIANA BENETTI MARQUESinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-11T18:26:33Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15706Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2020-08-11T18:26:33Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EL VISITANTE: A IDENTIDADE E A FICÇÃO |
title |
EL VISITANTE: A IDENTIDADE E A FICÇÃO |
spellingShingle |
EL VISITANTE: A IDENTIDADE E A FICÇÃO VALIO, LUCIANA BENETTI MARQUES Arte Contemporânea Identidade Renata Lucas Contemporary art identity Renata Lucas |
title_short |
EL VISITANTE: A IDENTIDADE E A FICÇÃO |
title_full |
EL VISITANTE: A IDENTIDADE E A FICÇÃO |
title_fullStr |
EL VISITANTE: A IDENTIDADE E A FICÇÃO |
title_full_unstemmed |
EL VISITANTE: A IDENTIDADE E A FICÇÃO |
title_sort |
EL VISITANTE: A IDENTIDADE E A FICÇÃO |
author |
VALIO, LUCIANA BENETTI MARQUES |
author_facet |
VALIO, LUCIANA BENETTI MARQUES |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
VALIO, LUCIANA BENETTI MARQUES |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arte Contemporânea Identidade Renata Lucas Contemporary art identity Renata Lucas |
topic |
Arte Contemporânea Identidade Renata Lucas Contemporary art identity Renata Lucas |
description |
This paper intends to introduce a critical analysis of the Renata Lucas’ artistic intervention EL VISITANTE (2012), executed at Guernica’s city. This paper’s intention is to discuss how a foreign species realizes the local identity of the Basques. By means of to plant a native Brazilian tree, the artist emerges the issues of cultural identity of the Basques and the nationalist political movement. It is emphasized that the foreign visit’s role can be understood as the starter about a fiction over a charge of the fiction of represented history. By the end, it is emphasized that the intervention leads to frictions with the local context, by creating fictions that raises and sustains dissensus. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15706 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15706 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15706/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.7, N.13: may.2017 - oct.2017; 64-79 PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.7, N.13: may.2017 - oct.2017; 64-79 PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.7, N.13: mai.2017 - oct.2017; 64-79 2238-2046 1982-9507 reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
collection |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapos.ppga@gmail.com |
_version_ |
1797049081303924736 |