O CICLO DESTRUIÇÃO/CRIAÇÃO NO CINEMA
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15744 |
Resumo: | Could the film “life cycle” release it of its condition as a “non-auratic” object? The status of the filmic element has changed since Walter Benjamin wrote his famous essay “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction”. Working with the principles set by the author, we will demonstrate how the film can now be considered endowed with aura. These issues will be approached in the light of the political context of the period in which Benjamin produced his text, and reviewed from the perspective of Pier Paolo Pasolini and George Didi-Huberman, thinkers of cinema and the arts in general. |
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O CICLO DESTRUIÇÃO/CRIAÇÃO NO CINEMAAuramemóriacinemafascismoartedano fílmico.AuraMemoryCinemaFacismArtFilmic damageCould the film “life cycle” release it of its condition as a “non-auratic” object? The status of the filmic element has changed since Walter Benjamin wrote his famous essay “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction”. Working with the principles set by the author, we will demonstrate how the film can now be considered endowed with aura. These issues will be approached in the light of the political context of the period in which Benjamin produced his text, and reviewed from the perspective of Pier Paolo Pasolini and George Didi-Huberman, thinkers of cinema and the arts in general.Poderia o próprio "ciclo de vida" da película cinematográfica libertá-la de condição de objeto “não-aurático”? O status do elemento fílmico se alterou desde que Walter Benjamin escreveu seu célebre ensaio “A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica”. À partir dos princípios enumerados pelo autor, demonstraremos como o filme pode hoje ser considerado dotado de aura. Essas questões serão aboradas à luz dos contextos políticos do período em que Benjamin produz seu texto, e revistos pela ótica de Pier Paolo Pasolini e George Didi-Huberman, pensadores do cinema e das artes em geral.Universidade Federal de Minas Gerais2016-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15744PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; V.6, N.12: nov.2016 - apr.2017; 143-156PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; V.6, N.12: nov.2016 - abr.2017; 143-156PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; V.6, N.12: nov.2016 - abr.2017; 143-1562238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/15744/pdfMiranda Junior, José Ricardo da Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-24T21:35:04Zoai:periodicos.ufmg.br:article/15744Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2020-08-24T21:35:04Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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