O O rascunho é um risco do tempo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frota, Renata
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Vilnei de Oliveira Filho, João
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48718
Resumo: Sketch. This article, of an essayistic nature, unfolds from this infraordinary gesture (PEREC, 2010). Based on research with an emphasis on the creation process with artist's sketchbooks, we propose to think of the sketch not as a preparation for a work. However, as an act of creation. As a gesture of presence. Experimentation. In this writing, there is the risk of understanding the sketch as poetic. A reticent, unfinished route that disobeys the hands of the clock and creates a different rhythm. A slow time (TESSLER, 2011). Therefore, throughout this text, the following question arises: what other temporality(ies) is/are possible to experience when taking on the sketch as a creative gesture?
id UFMG-12_f36742c4fb89ee7daf72adf9b79c35a8
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/48718
network_acronym_str UFMG-12
network_name_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository_id_str
spelling O O rascunho é um risco do tempoCaderno de ArtistaEscritaProcessos de CriaçãoRascunhoSketch. This article, of an essayistic nature, unfolds from this infraordinary gesture (PEREC, 2010). Based on research with an emphasis on the creation process with artist's sketchbooks, we propose to think of the sketch not as a preparation for a work. However, as an act of creation. As a gesture of presence. Experimentation. In this writing, there is the risk of understanding the sketch as poetic. A reticent, unfinished route that disobeys the hands of the clock and creates a different rhythm. A slow time (TESSLER, 2011). Therefore, throughout this text, the following question arises: what other temporality(ies) is/are possible to experience when taking on the sketch as a creative gesture?Schizzo. Questo articolo, di carattere saggistico, si sviluppa a partire da questo gesto infraordinario (PEREC, 2010). Sulla base di una ricerca che pone l'accento sul processo di creazione con i taccuini d'artista, proponiamo di pensare il schizzo non come alla preparazione di un'opera. Tuttavia, come atto di creazione. Come gesto di presenza. Sperimentazione. In questa scrittura c'è il rischio di intendere il schizzo come poetica. Un percorso reticente, incompiuto, che disobbedisce alle lancette dell'orologio e crea un ritmo diverso. Un tempo lento (TESSLER, 2011). Pertanto, in tutto questo testo, sorge la seguente domanda: quale(i) altra(e) temporalità è/sono possibile sperimentare quando si assume lo schizzo come gesto creativo?Rascunhar. Este artigo, de caráter ensaístico, desdobra-se desse gesto infraordinário (PEREC, 2010). A partir de uma pesquisa com ênfase em processo de criação com cadernos de artista, propões-se pensar o rascunho não enquanto uma preparação para uma obra. No entanto, como ato de criação. Como gesto de presença. Experimentação. Nesta escrita, arrisca-se o risco de entender o rascunho como uma poética. Percurso reticente, inacabado, que desobedece os ponteiros do relógio e engendra um outro ritmo. Um tempo-lento (TESSLER, 2011). Sendo assim, ao longo deste texto, circula-se a seguinte questão: que outra(s) temporalidade(s) é/são possível(eis) experienciar quando se assume o rascunho enquanto gesto criador?Universidade Federal de Minas Gerais2024-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/4871810.35699/2238-2046.2024.48718PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 14 No. 30 (2024): Jan-Abril; 42-58PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 14 Núm. 30 (2024): Jan-Abril; 42-58PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 14 n. 30 (2024): Jan-Abril; 42-582238-20461982-9507reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48718/43636Copyright (c) 2024 Renata Froan, João Vilnei de Oliveira Filhohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrota, RenataVilnei de Oliveira Filho, João2024-04-01T20:56:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/48718Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistaposPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/oairevistapos.ppga@gmail.com2238-20461982-9507opendoar:2024-04-01T20:56:29Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv O O rascunho é um risco do tempo
title O O rascunho é um risco do tempo
spellingShingle O O rascunho é um risco do tempo
Frota, Renata
Caderno de Artista
Escrita
Processos de Criação
Rascunho
title_short O O rascunho é um risco do tempo
title_full O O rascunho é um risco do tempo
title_fullStr O O rascunho é um risco do tempo
title_full_unstemmed O O rascunho é um risco do tempo
title_sort O O rascunho é um risco do tempo
author Frota, Renata
author_facet Frota, Renata
Vilnei de Oliveira Filho, João
author_role author
author2 Vilnei de Oliveira Filho, João
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Frota, Renata
Vilnei de Oliveira Filho, João
dc.subject.por.fl_str_mv Caderno de Artista
Escrita
Processos de Criação
Rascunho
topic Caderno de Artista
Escrita
Processos de Criação
Rascunho
description Sketch. This article, of an essayistic nature, unfolds from this infraordinary gesture (PEREC, 2010). Based on research with an emphasis on the creation process with artist's sketchbooks, we propose to think of the sketch not as a preparation for a work. However, as an act of creation. As a gesture of presence. Experimentation. In this writing, there is the risk of understanding the sketch as poetic. A reticent, unfinished route that disobeys the hands of the clock and creates a different rhythm. A slow time (TESSLER, 2011). Therefore, throughout this text, the following question arises: what other temporality(ies) is/are possible to experience when taking on the sketch as a creative gesture?
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48718
10.35699/2238-2046.2024.48718
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48718
identifier_str_mv 10.35699/2238-2046.2024.48718
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistapos/article/view/48718/43636
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Renata Froan, João Vilnei de Oliveira Filho
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Renata Froan, João Vilnei de Oliveira Filho
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv PÓS: Journal of the Arts Postgraduation Program at EBA/UFMG; Vol. 14 No. 30 (2024): Jan-Abril; 42-58
PÓS: Periódico del Programa de Posgrado en Artes de EBA/UFMG; Vol. 14 Núm. 30 (2024): Jan-Abril; 42-58
PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG; v. 14 n. 30 (2024): Jan-Abril; 42-58
2238-2046
1982-9507
reponame:Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
collection Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online)
repository.name.fl_str_mv Pós (Universidade Federal de Minas Gerais. Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistapos.ppga@gmail.com
_version_ 1797049080514347008