CYBERCULTURE AND TEACHING IN THE 21ST CENTURY: NEW CHALLENGES BASED ON PIERRE LÉVY'S CONSIDERATIONS: novos desafios a partir das considerações de Pierre Lévy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temporalidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39735 |
Resumo: | Abstract: this article aims to address the new challenges that teaching has faced with the growing development of cyberculture. A new era that is invading teaching and making teachers adapt almost immediately to new classroom modalities. Social networks, internet, digital media, blogs and websites unite teaching and practice beyond the classroom. Pierre Lévy has shown, through his studies, the full importance that cyberculture has had in the teaching environment. In this sense, the following question remains: what is the role of the teacher and his teaching practice in the face of the new challenges imposed by cyberculture? |
id |
UFMG-14_5a463af216ea4421aa65032dec8222ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39735 |
network_acronym_str |
UFMG-14 |
network_name_str |
Temporalidades |
repository_id_str |
|
spelling |
CYBERCULTURE AND TEACHING IN THE 21ST CENTURY: NEW CHALLENGES BASED ON PIERRE LÉVY'S CONSIDERATIONS: novos desafios a partir das considerações de Pierre LévyCIBERCULTURA Y ENSEÑANZA EN EL SIGLO XXI: NUEVOS DESAFÍOS A PARTIR DE LAS CONSIDERACIONES DE PIERRE LÉVY: novos desafios a partir das considerações de Pierre LévyCibercultura e docência no século XXI:: novos desafios a partir das considerações de Pierre LévyAbstract: this article aims to address the new challenges that teaching has faced with the growing development of cyberculture. A new era that is invading teaching and making teachers adapt almost immediately to new classroom modalities. Social networks, internet, digital media, blogs and websites unite teaching and practice beyond the classroom. Pierre Lévy has shown, through his studies, the full importance that cyberculture has had in the teaching environment. In this sense, the following question remains: what is the role of the teacher and his teaching practice in the face of the new challenges imposed by cyberculture?Resumen: este artículo pretende abordar los nuevos retos a los que se ha enfrentado la docencia con el creciente desarrollo de la cibercultura. Una nueva era que está invadiendo la docencia y haciendo que los docentes se adapten casi de inmediato a las nuevas modalidades de aula. Las redes sociales, internet, medios digitales, blogs y sitios web unen la enseñanza y la práctica más allá del aula. Pierre Lévy ha demostrado, a través de sus estudios, toda la importancia que ha tenido la cibercultura en el ámbito docente. En ese sentido, queda la siguiente interrogante: ¿cuál es el papel del docente y su práctica docente frente a los nuevos desafíos que impone la cibercultura?Resumo: Este artigo tem como objetivo abordar sobre os novos desafios que a docência tem enfrentado com o crescente desenvolvimento da cibercultura. Uma nova era que está invadindo o ensino e fazendo com que os professores se adaptem quase, que de imediato, a novas modalidades de aula. Redes sociais, internet, mídias digitais, blogs e sites unem ensino e prática para além da sala de aula. Pierre Lévy tem mostrado, através de seus estudos, a importância cabal que a cibercultura vem tendo nos meios de ensino. Nesse sentido, fica o seguinte questionamento: qual o papel do professor e sua prática docente frente aos novos desafios impostos pela cibercultura? Palavras-Chave: Pierre Lévy, Cibercultura e DocênciaPrograma de Pós Graduação em História - UFMG2023-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39735Temporalidades; Vol. 14 No. 2 (2023): Edição 38 - Temporalidades, Belo Horizonte (jan./ago.2023); 450 - 460Temporalidades; v. 14 n. 2 (2023): Edição 38 - Temporalidades, Belo Horizonte (jan./ago.2023); 450 - 4601984-6150reponame:Temporalidadesinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39735/34943Copyright (c) 2023 DEIVID DA COSTA TRINDADEhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTRINDADE, DEIVID DA COSTA2023-02-07T13:45:50Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39735Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidadesPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/oai||temporalidades@gmail.com1984-61501984-6150opendoar:2023-02-07T13:45:50Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CYBERCULTURE AND TEACHING IN THE 21ST CENTURY: NEW CHALLENGES BASED ON PIERRE LÉVY'S CONSIDERATIONS: novos desafios a partir das considerações de Pierre Lévy CIBERCULTURA Y ENSEÑANZA EN EL SIGLO XXI: NUEVOS DESAFÍOS A PARTIR DE LAS CONSIDERACIONES DE PIERRE LÉVY: novos desafios a partir das considerações de Pierre Lévy Cibercultura e docência no século XXI:: novos desafios a partir das considerações de Pierre Lévy |
title |
CYBERCULTURE AND TEACHING IN THE 21ST CENTURY: NEW CHALLENGES BASED ON PIERRE LÉVY'S CONSIDERATIONS: novos desafios a partir das considerações de Pierre Lévy |
spellingShingle |
CYBERCULTURE AND TEACHING IN THE 21ST CENTURY: NEW CHALLENGES BASED ON PIERRE LÉVY'S CONSIDERATIONS: novos desafios a partir das considerações de Pierre Lévy TRINDADE, DEIVID DA COSTA |
title_short |
CYBERCULTURE AND TEACHING IN THE 21ST CENTURY: NEW CHALLENGES BASED ON PIERRE LÉVY'S CONSIDERATIONS: novos desafios a partir das considerações de Pierre Lévy |
title_full |
CYBERCULTURE AND TEACHING IN THE 21ST CENTURY: NEW CHALLENGES BASED ON PIERRE LÉVY'S CONSIDERATIONS: novos desafios a partir das considerações de Pierre Lévy |
title_fullStr |
CYBERCULTURE AND TEACHING IN THE 21ST CENTURY: NEW CHALLENGES BASED ON PIERRE LÉVY'S CONSIDERATIONS: novos desafios a partir das considerações de Pierre Lévy |
title_full_unstemmed |
CYBERCULTURE AND TEACHING IN THE 21ST CENTURY: NEW CHALLENGES BASED ON PIERRE LÉVY'S CONSIDERATIONS: novos desafios a partir das considerações de Pierre Lévy |
title_sort |
CYBERCULTURE AND TEACHING IN THE 21ST CENTURY: NEW CHALLENGES BASED ON PIERRE LÉVY'S CONSIDERATIONS: novos desafios a partir das considerações de Pierre Lévy |
author |
TRINDADE, DEIVID DA COSTA |
author_facet |
TRINDADE, DEIVID DA COSTA |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
TRINDADE, DEIVID DA COSTA |
description |
Abstract: this article aims to address the new challenges that teaching has faced with the growing development of cyberculture. A new era that is invading teaching and making teachers adapt almost immediately to new classroom modalities. Social networks, internet, digital media, blogs and websites unite teaching and practice beyond the classroom. Pierre Lévy has shown, through his studies, the full importance that cyberculture has had in the teaching environment. In this sense, the following question remains: what is the role of the teacher and his teaching practice in the face of the new challenges imposed by cyberculture? |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39735 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39735 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/39735/34943 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 DEIVID DA COSTA TRINDADE http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 DEIVID DA COSTA TRINDADE http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Temporalidades; Vol. 14 No. 2 (2023): Edição 38 - Temporalidades, Belo Horizonte (jan./ago.2023); 450 - 460 Temporalidades; v. 14 n. 2 (2023): Edição 38 - Temporalidades, Belo Horizonte (jan./ago.2023); 450 - 460 1984-6150 reponame:Temporalidades instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Temporalidades |
collection |
Temporalidades |
repository.name.fl_str_mv |
Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||temporalidades@gmail.com |
_version_ |
1798675378668044288 |