Documentário Terra Cabocla: os sons e as vozes remanescentes do Contestado
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temporalidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/38994 |
Resumo: | The present text aims to analyze the sounds and voices present in the documentary Terra Cabocla (2015) produced by Márcia Paraiso. Marked by the Contestado War (1912-1916), the region of the Santa Catarina Plateau still has as inhabitants the descendants of the subjects who fought in this conflict, which ended up allowing their culture to remain alive until today. Therefore, the final scene of the documentary was chosen with the objective of presenting the diverse cultural manifestations of the caboclos, especially those related to musical culture. Along with this, we sought to give voice to the main actors of this documentary in order to value their culture, since we understand that it is through this culture that social meanings are built and reconstructed. Furthermore, it brings a counterpoint to the dominant narrative in relation to the caboclos. Thus, it was noticed that this culture has as a mark a resistance of constant cultural re-signification that goes back to before the war, but above all, has this conflict as a factor present in the memory of these subjects. |
id |
UFMG-14_6af7cb7d124227d2c750946ad1e0926f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38994 |
network_acronym_str |
UFMG-14 |
network_name_str |
Temporalidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Documentário Terra Cabocla: os sons e as vozes remanescentes do ContestadoThe present text aims to analyze the sounds and voices present in the documentary Terra Cabocla (2015) produced by Márcia Paraiso. Marked by the Contestado War (1912-1916), the region of the Santa Catarina Plateau still has as inhabitants the descendants of the subjects who fought in this conflict, which ended up allowing their culture to remain alive until today. Therefore, the final scene of the documentary was chosen with the objective of presenting the diverse cultural manifestations of the caboclos, especially those related to musical culture. Along with this, we sought to give voice to the main actors of this documentary in order to value their culture, since we understand that it is through this culture that social meanings are built and reconstructed. Furthermore, it brings a counterpoint to the dominant narrative in relation to the caboclos. Thus, it was noticed that this culture has as a mark a resistance of constant cultural re-signification that goes back to before the war, but above all, has this conflict as a factor present in the memory of these subjects. O presente texto tem por intuito analisar os sons e as vozes presentes no documentário Terra Cabocla (2015) produzido por Márcia Paraiso. Marcada pela Guerra do Contestado (1912-1916), a região do planalto catarinense ainda tem como habitantes os descendentes dos sujeitos que lutaram nesse conflito, o que acabou permitindo que a cultura desses se mantivesse viva até contemporaneamente. Logo, partiu-se da cena final do documentário com o objetivo de se apresentar as diversas manifestações culturais dos caboclos, principalmente aquelas ligadas à cultura musical. Junto disso, buscou-se aqui dar voz aos principais atores desse documentário com a finalidade de valorizar sua cultura, já que se compreende que é por meio dessa que se constrói e reconstrói os sentidos sociais. Além disso, traz-se uma contraposição à narrativa dominante em relação aos caboclos. Assim, percebeu-se que essa cultura tem por marca uma resistência de constante ressignificação cultural que perpassa desde antes da guerra, mas que acima de tudo, tem esse conflito como um fator presente na memória desses sujeitos. Programa de Pós Graduação em História - UFMG2023-10-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/38994Temporalidades; Vol. 15 No. 1 (2023): Edição 39 - Produzindo Ciências: história científica do Brasil pós-independência (mar./set.2023); 523 - 537Temporalidades; v. 15 n. 1 (2023): Edição 39 - Produzindo Ciências: história científica do Brasil pós-independência (mar./set.2023); 523 - 5371984-6150reponame:Temporalidadesinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/38994/39008Copyright (c) 2023 André Vinicio Bialeski Vieirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBialeski Vieira, André Vinicio2023-10-02T15:54:46Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38994Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidadesPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/oai||temporalidades@gmail.com1984-61501984-6150opendoar:2023-10-02T15:54:46Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Documentário Terra Cabocla: os sons e as vozes remanescentes do Contestado |
title |
Documentário Terra Cabocla: os sons e as vozes remanescentes do Contestado |
spellingShingle |
Documentário Terra Cabocla: os sons e as vozes remanescentes do Contestado Bialeski Vieira, André Vinicio |
title_short |
Documentário Terra Cabocla: os sons e as vozes remanescentes do Contestado |
title_full |
Documentário Terra Cabocla: os sons e as vozes remanescentes do Contestado |
title_fullStr |
Documentário Terra Cabocla: os sons e as vozes remanescentes do Contestado |
title_full_unstemmed |
Documentário Terra Cabocla: os sons e as vozes remanescentes do Contestado |
title_sort |
Documentário Terra Cabocla: os sons e as vozes remanescentes do Contestado |
author |
Bialeski Vieira, André Vinicio |
author_facet |
Bialeski Vieira, André Vinicio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bialeski Vieira, André Vinicio |
description |
The present text aims to analyze the sounds and voices present in the documentary Terra Cabocla (2015) produced by Márcia Paraiso. Marked by the Contestado War (1912-1916), the region of the Santa Catarina Plateau still has as inhabitants the descendants of the subjects who fought in this conflict, which ended up allowing their culture to remain alive until today. Therefore, the final scene of the documentary was chosen with the objective of presenting the diverse cultural manifestations of the caboclos, especially those related to musical culture. Along with this, we sought to give voice to the main actors of this documentary in order to value their culture, since we understand that it is through this culture that social meanings are built and reconstructed. Furthermore, it brings a counterpoint to the dominant narrative in relation to the caboclos. Thus, it was noticed that this culture has as a mark a resistance of constant cultural re-signification that goes back to before the war, but above all, has this conflict as a factor present in the memory of these subjects. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/38994 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/38994 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/38994/39008 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 André Vinicio Bialeski Vieira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 André Vinicio Bialeski Vieira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Temporalidades; Vol. 15 No. 1 (2023): Edição 39 - Produzindo Ciências: história científica do Brasil pós-independência (mar./set.2023); 523 - 537 Temporalidades; v. 15 n. 1 (2023): Edição 39 - Produzindo Ciências: história científica do Brasil pós-independência (mar./set.2023); 523 - 537 1984-6150 reponame:Temporalidades instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Temporalidades |
collection |
Temporalidades |
repository.name.fl_str_mv |
Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||temporalidades@gmail.com |
_version_ |
1798675378656509952 |