HERITAGE EDUCATION PRACTICE: REDISCOVERING THE SIMÕES LOPES CASTLE: Redescobrindo O Castelo Simões Lopes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temporalidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/38930 |
Resumo: | This article aims to report and discuss the practices involving the Heritage Education concepts presented to the fourth grade students from elementary school, employing an heritage building of Pelotas/RS, Simões Lopes Castle, as the object of appropriation of these students. One of the motivations for choosing this space is due to the severe degree of degradation that the Castle faced, both due to vandalism as well as the actions of the time and the lack of maintenance. Such practices were developed during the year 2017, as a project for the Heritage Education I and II subjects of the Bachelor of History undergraduate course at Federal University of Pelotas (UFPel). The project was developed in two stages, the first with the elaboration when the object was defined, and then the second stage, which consisted of its actual implementation. |
id |
UFMG-14_a9b296b76ee27dbc5bc735cc4e794609 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38930 |
network_acronym_str |
UFMG-14 |
network_name_str |
Temporalidades |
repository_id_str |
|
spelling |
HERITAGE EDUCATION PRACTICE: REDISCOVERING THE SIMÕES LOPES CASTLE: Redescobrindo O Castelo Simões LopesPRÁCTICA DE EDUCACIÓN PATRIMONIAL REDESCUBRIENDO EL SIMÕES LOPES CASTELO: Redescobrindo O Castelo Simões LopesPrática de Educação Patrimonial: : Redescobrindo O Castelo Simões LopesThis article aims to report and discuss the practices involving the Heritage Education concepts presented to the fourth grade students from elementary school, employing an heritage building of Pelotas/RS, Simões Lopes Castle, as the object of appropriation of these students. One of the motivations for choosing this space is due to the severe degree of degradation that the Castle faced, both due to vandalism as well as the actions of the time and the lack of maintenance. Such practices were developed during the year 2017, as a project for the Heritage Education I and II subjects of the Bachelor of History undergraduate course at Federal University of Pelotas (UFPel). The project was developed in two stages, the first with the elaboration when the object was defined, and then the second stage, which consisted of its actual implementation.Este artigo tem como objetivo relatar e discutir as práticas em sala de aula envolvendo as noções de Educação Patrimonial apresentadas aos alunos do quarto ano do ensino fundamental, utilizando um patrimônio edificado da cidade de Pelotas/RS, o Castelo Simões Lopes, como objeto de apropriação destes alunos. Uma das motivações para a escolha deste espaço se dá pelo severo grau de degradação que o Castelo enfrentava, tanto pelas ações predatórias como pelas ações do tempo e a falta de manutenção. Tais práticas foram desenvolvidas durante o ano de 2017, como projeto nas disciplinas de Educação Patrimonial I e II do curso de História Bacharelado da Universidade Federal de Pelotas (UFPel). O projeto foi desenvolvido em duas etapas, a primeira com a elaboração do pré-projeto, momento em que o objeto fora definido, para então iniciar a segunda etapa, que consistia na execução de dinâmicas lúdicas que trabalhassem o sentimento de pertença, identidade e preservação, resultando em uma atividade incentivadora aos alunos, que participaram efetivamente no projeto ressignificando este espaço.Programa de Pós Graduação em História - UFMG2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/38930Temporalidades; Vol. 14 No. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 535-553Temporalidades; v. 14 n. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 535-5531984-6150reponame:Temporalidadesinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/38930/31243Copyright (c) 2022 Thayná Vieira Marsico, Bárbara De La Rosa Eliahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVieira Marsico, ThaynáDe La Rosa Elia, Bárbara 2022-09-05T15:32:55Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38930Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidadesPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/oai||temporalidades@gmail.com1984-61501984-6150opendoar:2022-09-05T15:32:55Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
HERITAGE EDUCATION PRACTICE: REDISCOVERING THE SIMÕES LOPES CASTLE: Redescobrindo O Castelo Simões Lopes PRÁCTICA DE EDUCACIÓN PATRIMONIAL REDESCUBRIENDO EL SIMÕES LOPES CASTELO: Redescobrindo O Castelo Simões Lopes Prática de Educação Patrimonial: : Redescobrindo O Castelo Simões Lopes |
title |
HERITAGE EDUCATION PRACTICE: REDISCOVERING THE SIMÕES LOPES CASTLE: Redescobrindo O Castelo Simões Lopes |
spellingShingle |
HERITAGE EDUCATION PRACTICE: REDISCOVERING THE SIMÕES LOPES CASTLE: Redescobrindo O Castelo Simões Lopes Vieira Marsico, Thayná |
title_short |
HERITAGE EDUCATION PRACTICE: REDISCOVERING THE SIMÕES LOPES CASTLE: Redescobrindo O Castelo Simões Lopes |
title_full |
HERITAGE EDUCATION PRACTICE: REDISCOVERING THE SIMÕES LOPES CASTLE: Redescobrindo O Castelo Simões Lopes |
title_fullStr |
HERITAGE EDUCATION PRACTICE: REDISCOVERING THE SIMÕES LOPES CASTLE: Redescobrindo O Castelo Simões Lopes |
title_full_unstemmed |
HERITAGE EDUCATION PRACTICE: REDISCOVERING THE SIMÕES LOPES CASTLE: Redescobrindo O Castelo Simões Lopes |
title_sort |
HERITAGE EDUCATION PRACTICE: REDISCOVERING THE SIMÕES LOPES CASTLE: Redescobrindo O Castelo Simões Lopes |
author |
Vieira Marsico, Thayná |
author_facet |
Vieira Marsico, Thayná De La Rosa Elia, Bárbara |
author_role |
author |
author2 |
De La Rosa Elia, Bárbara |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira Marsico, Thayná De La Rosa Elia, Bárbara |
description |
This article aims to report and discuss the practices involving the Heritage Education concepts presented to the fourth grade students from elementary school, employing an heritage building of Pelotas/RS, Simões Lopes Castle, as the object of appropriation of these students. One of the motivations for choosing this space is due to the severe degree of degradation that the Castle faced, both due to vandalism as well as the actions of the time and the lack of maintenance. Such practices were developed during the year 2017, as a project for the Heritage Education I and II subjects of the Bachelor of History undergraduate course at Federal University of Pelotas (UFPel). The project was developed in two stages, the first with the elaboration when the object was defined, and then the second stage, which consisted of its actual implementation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/38930 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/38930 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/38930/31243 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Thayná Vieira Marsico, Bárbara De La Rosa Elia http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Thayná Vieira Marsico, Bárbara De La Rosa Elia http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Temporalidades; Vol. 14 No. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 535-553 Temporalidades; v. 14 n. 1 (2022): Edição 37 - Temporalidades, Belo Horizonte (Jan/ago.2022); 535-553 1984-6150 reponame:Temporalidades instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Temporalidades |
collection |
Temporalidades |
repository.name.fl_str_mv |
Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||temporalidades@gmail.com |
_version_ |
1798675384009490432 |