O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos Macedo Oliveira, Eliane
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temporalidades
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/25959
Resumo: This article was prepared as a partial requirement for completing the second degree course in History at the Centro Universitário de Curitiba. Its objective is to analyze the scientific productions published in the CAPES Bank of Theses, which discuss the relationship between the teaching of history and the new information and communication technologies TICs, published between the years 2015 to 2017. The theoretical contribution of discussions held here, focused on authors such as Chartier (2016); Levy (1998) among others who are dedicated to unveiling the theme highlighted here. We sought to verify which ways that authors of scientific works used TICs in the classroom for teaching history and what were the results obtained. In this way, the work aimed to establish an overview of recent scientific production and the guidelines for reconciling the teaching of history with technological evolution. It was observed that regardless of the platform used, mediation on the part of the teacher is fundamental for the use of TICs as a teaching tool, be fruitful and meaningful.  
id UFMG-14_f90311e9a2ec57984466313dd486c7fd
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/25959
network_acronym_str UFMG-14
network_name_str Temporalidades
repository_id_str
spelling O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017This article was prepared as a partial requirement for completing the second degree course in History at the Centro Universitário de Curitiba. Its objective is to analyze the scientific productions published in the CAPES Bank of Theses, which discuss the relationship between the teaching of history and the new information and communication technologies TICs, published between the years 2015 to 2017. The theoretical contribution of discussions held here, focused on authors such as Chartier (2016); Levy (1998) among others who are dedicated to unveiling the theme highlighted here. We sought to verify which ways that authors of scientific works used TICs in the classroom for teaching history and what were the results obtained. In this way, the work aimed to establish an overview of recent scientific production and the guidelines for reconciling the teaching of history with technological evolution. It was observed that regardless of the platform used, mediation on the part of the teacher is fundamental for the use of TICs as a teaching tool, be fruitful and meaningful.  Este artigo foi elaborado como requisito parcial para a conclusão do curso de segunda licenciatura em História do Centro Universitário de Curitiba. Seu objetivo é analisar a as produções científicas publicadas no Banco de teses da CAPES, que discorrem sobre a relação entre o ensino de história e as novas tecnologias de informação e comunicação -  TICs, publicadas entre os anos de 2015 a 2017.  O aporte teórico das discussões aqui realizadas, teve como foco autores como Chartier (2016); Levy (1998) entre outros que se dedicam em desvelar a temática aqui destacada. Buscou-se verificar quais as formas que autores dos trabalhos científicos utilizaram as TICs em sala de aulas para o ensino de história e quais foram os resultados obtidos. Desta forma, o trabalho objetivou estabelecer um panorama sobre a produção científica recente e os encaminhamentos para conciliar o ensino de história com a evolução tecnológica. Observou-se que independentemente da plataforma utilizada, a mediação por parte do professor é fundamental para o uso das TICs como ferramenta de ensino, seja profícuo e significativo.Programa de Pós Graduação em História - UFMG2021-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/25959Temporalidades; Vol. 12 No. 3 (2020): Edição 34 - Temporalidades, Belo Horizonte (set./dez. 2020); 881-895Temporalidades; v. 12 n. 3 (2020): Edição 34 - Temporalidades, Belo Horizonte (set./dez. 2020); 881-8951984-6150reponame:Temporalidadesinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/25959/23106Copyright (c) 2021 Eliane dos Santos Macedo Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Macedo Oliveira, Eliane2021-02-01T18:36:32Zoai:periodicos.ufmg.br:article/25959Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidadesPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/oai||temporalidades@gmail.com1984-61501984-6150opendoar:2021-02-01T18:36:32Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017
title O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017
spellingShingle O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017
dos Santos Macedo Oliveira, Eliane
title_short O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017
title_full O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017
title_fullStr O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017
title_full_unstemmed O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017
title_sort O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017
author dos Santos Macedo Oliveira, Eliane
author_facet dos Santos Macedo Oliveira, Eliane
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos Macedo Oliveira, Eliane
description This article was prepared as a partial requirement for completing the second degree course in History at the Centro Universitário de Curitiba. Its objective is to analyze the scientific productions published in the CAPES Bank of Theses, which discuss the relationship between the teaching of history and the new information and communication technologies TICs, published between the years 2015 to 2017. The theoretical contribution of discussions held here, focused on authors such as Chartier (2016); Levy (1998) among others who are dedicated to unveiling the theme highlighted here. We sought to verify which ways that authors of scientific works used TICs in the classroom for teaching history and what were the results obtained. In this way, the work aimed to establish an overview of recent scientific production and the guidelines for reconciling the teaching of history with technological evolution. It was observed that regardless of the platform used, mediation on the part of the teacher is fundamental for the use of TICs as a teaching tool, be fruitful and meaningful.  
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/25959
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/25959
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/25959/23106
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Eliane dos Santos Macedo Oliveira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Eliane dos Santos Macedo Oliveira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós Graduação em História - UFMG
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós Graduação em História - UFMG
dc.source.none.fl_str_mv Temporalidades; Vol. 12 No. 3 (2020): Edição 34 - Temporalidades, Belo Horizonte (set./dez. 2020); 881-895
Temporalidades; v. 12 n. 3 (2020): Edição 34 - Temporalidades, Belo Horizonte (set./dez. 2020); 881-895
1984-6150
reponame:Temporalidades
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Temporalidades
collection Temporalidades
repository.name.fl_str_mv Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||temporalidades@gmail.com
_version_ 1798675383380344832