O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temporalidades |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/25959 |
Resumo: | This article was prepared as a partial requirement for completing the second degree course in History at the Centro Universitário de Curitiba. Its objective is to analyze the scientific productions published in the CAPES Bank of Theses, which discuss the relationship between the teaching of history and the new information and communication technologies TICs, published between the years 2015 to 2017. The theoretical contribution of discussions held here, focused on authors such as Chartier (2016); Levy (1998) among others who are dedicated to unveiling the theme highlighted here. We sought to verify which ways that authors of scientific works used TICs in the classroom for teaching history and what were the results obtained. In this way, the work aimed to establish an overview of recent scientific production and the guidelines for reconciling the teaching of history with technological evolution. It was observed that regardless of the platform used, mediation on the part of the teacher is fundamental for the use of TICs as a teaching tool, be fruitful and meaningful. |
id |
UFMG-14_f90311e9a2ec57984466313dd486c7fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/25959 |
network_acronym_str |
UFMG-14 |
network_name_str |
Temporalidades |
repository_id_str |
|
spelling |
O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017This article was prepared as a partial requirement for completing the second degree course in History at the Centro Universitário de Curitiba. Its objective is to analyze the scientific productions published in the CAPES Bank of Theses, which discuss the relationship between the teaching of history and the new information and communication technologies TICs, published between the years 2015 to 2017. The theoretical contribution of discussions held here, focused on authors such as Chartier (2016); Levy (1998) among others who are dedicated to unveiling the theme highlighted here. We sought to verify which ways that authors of scientific works used TICs in the classroom for teaching history and what were the results obtained. In this way, the work aimed to establish an overview of recent scientific production and the guidelines for reconciling the teaching of history with technological evolution. It was observed that regardless of the platform used, mediation on the part of the teacher is fundamental for the use of TICs as a teaching tool, be fruitful and meaningful. Este artigo foi elaborado como requisito parcial para a conclusão do curso de segunda licenciatura em História do Centro Universitário de Curitiba. Seu objetivo é analisar a as produções científicas publicadas no Banco de teses da CAPES, que discorrem sobre a relação entre o ensino de história e as novas tecnologias de informação e comunicação - TICs, publicadas entre os anos de 2015 a 2017. O aporte teórico das discussões aqui realizadas, teve como foco autores como Chartier (2016); Levy (1998) entre outros que se dedicam em desvelar a temática aqui destacada. Buscou-se verificar quais as formas que autores dos trabalhos científicos utilizaram as TICs em sala de aulas para o ensino de história e quais foram os resultados obtidos. Desta forma, o trabalho objetivou estabelecer um panorama sobre a produção científica recente e os encaminhamentos para conciliar o ensino de história com a evolução tecnológica. Observou-se que independentemente da plataforma utilizada, a mediação por parte do professor é fundamental para o uso das TICs como ferramenta de ensino, seja profícuo e significativo.Programa de Pós Graduação em História - UFMG2021-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/25959Temporalidades; Vol. 12 No. 3 (2020): Edição 34 - Temporalidades, Belo Horizonte (set./dez. 2020); 881-895Temporalidades; v. 12 n. 3 (2020): Edição 34 - Temporalidades, Belo Horizonte (set./dez. 2020); 881-8951984-6150reponame:Temporalidadesinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/25959/23106Copyright (c) 2021 Eliane dos Santos Macedo Oliveirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Macedo Oliveira, Eliane2021-02-01T18:36:32Zoai:periodicos.ufmg.br:article/25959Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidadesPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/oai||temporalidades@gmail.com1984-61501984-6150opendoar:2021-02-01T18:36:32Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017 |
title |
O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017 |
spellingShingle |
O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017 dos Santos Macedo Oliveira, Eliane |
title_short |
O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017 |
title_full |
O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017 |
title_fullStr |
O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017 |
title_full_unstemmed |
O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017 |
title_sort |
O ensino de história e as TICS: análise de dissertações e teses publicadas no banco de teses da CAPES entre 2015 a 2017 |
author |
dos Santos Macedo Oliveira, Eliane |
author_facet |
dos Santos Macedo Oliveira, Eliane |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos Macedo Oliveira, Eliane |
description |
This article was prepared as a partial requirement for completing the second degree course in History at the Centro Universitário de Curitiba. Its objective is to analyze the scientific productions published in the CAPES Bank of Theses, which discuss the relationship between the teaching of history and the new information and communication technologies TICs, published between the years 2015 to 2017. The theoretical contribution of discussions held here, focused on authors such as Chartier (2016); Levy (1998) among others who are dedicated to unveiling the theme highlighted here. We sought to verify which ways that authors of scientific works used TICs in the classroom for teaching history and what were the results obtained. In this way, the work aimed to establish an overview of recent scientific production and the guidelines for reconciling the teaching of history with technological evolution. It was observed that regardless of the platform used, mediation on the part of the teacher is fundamental for the use of TICs as a teaching tool, be fruitful and meaningful. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/25959 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/25959 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/temporalidades/article/view/25959/23106 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Eliane dos Santos Macedo Oliveira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Eliane dos Santos Macedo Oliveira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós Graduação em História - UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Temporalidades; Vol. 12 No. 3 (2020): Edição 34 - Temporalidades, Belo Horizonte (set./dez. 2020); 881-895 Temporalidades; v. 12 n. 3 (2020): Edição 34 - Temporalidades, Belo Horizonte (set./dez. 2020); 881-895 1984-6150 reponame:Temporalidades instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Temporalidades |
collection |
Temporalidades |
repository.name.fl_str_mv |
Temporalidades - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||temporalidades@gmail.com |
_version_ |
1798675383380344832 |