Primo Levi : he articulator of memories
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG |
DOI: | 10.35699/1982-3053.2022.39014 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/39014 |
Resumo: | This article establishes the poetic and aesthetic steps of the articulation of memory in the work “Is this a man?”, by the Italian author Primo Levi. In the work, Levi seeks to establish mnemonic paths to, through the memory of his period as a prisoner of the concentration camp in Auschwitz, denounce the atrocities of the German extermination factory against Jews, in World War II, through the eternalization of his testimony in a work poetic. Through his outrage at the horror, Levi narrates the engineering of Nazi death, to show that the Holocaust was a complex system of human execution through a painstaking process of dehumanization and deconstruction of all traces of dignity of prisoners in camps. of concentration. |
id |
UFMG-15_861136e46e9b6c5e347a481503ba68ae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/39014 |
network_acronym_str |
UFMG-15 |
network_name_str |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG |
spelling |
Primo Levi : he articulator of memoriesPrimo Levi: o articulador de memóriasPrimo LeviMemóriaAuschwitzPrimo LeviMemoryAuschwitzThis article establishes the poetic and aesthetic steps of the articulation of memory in the work “Is this a man?”, by the Italian author Primo Levi. In the work, Levi seeks to establish mnemonic paths to, through the memory of his period as a prisoner of the concentration camp in Auschwitz, denounce the atrocities of the German extermination factory against Jews, in World War II, through the eternalization of his testimony in a work poetic. Through his outrage at the horror, Levi narrates the engineering of Nazi death, to show that the Holocaust was a complex system of human execution through a painstaking process of dehumanization and deconstruction of all traces of dignity of prisoners in camps. of concentration.O presente artigo estabelece os passos poéticos e estéticos da articulação da memória na obra “É isto um homem?”, do autor italiano Primo Levi. Na obra, Levi procura estabelecer caminhos mnemônicos para, através da recordação de seu período como preso do campo de concentração em Auschwitz, denunciar as atrocidades da fábrica de extermínio alemã contra judeus, na Segunda Guerra Mundial, através da eternização do seu testemunho em uma obra poética. Através de sua indignação ante ao horror, Levi narra a engenharia da morte nazista, para mostrar que o Holocausto foi um complexo sistema de execução humana por meio de um processo minucioso de desumanização e de desconstrução de todo e qualquer traço de dignidade dos presos nos campos de concentração.Universidade Federal de Minas Gerais2022-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/3901410.35699/1982-3053.2022.39014Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG; v. 16 n. 30 (2022): Primo Levi; 17-341982-3053reponame:Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/39014/30942Copyright (c) 2022 Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMGhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMauro, Claudia Fernanda de CamposCatalano, Flavio Antonio2024-03-02T21:00:28Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39014Revistahttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/maaravi/indexPUBhttp://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/maaravi/oai||lyslei@ufmg.br1982-30531982-3053opendoar:2024-03-02T21:00:28Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Primo Levi : he articulator of memories Primo Levi: o articulador de memórias |
title |
Primo Levi : he articulator of memories |
spellingShingle |
Primo Levi : he articulator of memories Primo Levi : he articulator of memories Mauro, Claudia Fernanda de Campos Primo Levi Memória Auschwitz Primo Levi Memory Auschwitz Mauro, Claudia Fernanda de Campos Primo Levi Memória Auschwitz Primo Levi Memory Auschwitz |
title_short |
Primo Levi : he articulator of memories |
title_full |
Primo Levi : he articulator of memories |
title_fullStr |
Primo Levi : he articulator of memories Primo Levi : he articulator of memories |
title_full_unstemmed |
Primo Levi : he articulator of memories Primo Levi : he articulator of memories |
title_sort |
Primo Levi : he articulator of memories |
author |
Mauro, Claudia Fernanda de Campos |
author_facet |
Mauro, Claudia Fernanda de Campos Mauro, Claudia Fernanda de Campos Catalano, Flavio Antonio Catalano, Flavio Antonio |
author_role |
author |
author2 |
Catalano, Flavio Antonio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mauro, Claudia Fernanda de Campos Catalano, Flavio Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Primo Levi Memória Auschwitz Primo Levi Memory Auschwitz |
topic |
Primo Levi Memória Auschwitz Primo Levi Memory Auschwitz |
description |
This article establishes the poetic and aesthetic steps of the articulation of memory in the work “Is this a man?”, by the Italian author Primo Levi. In the work, Levi seeks to establish mnemonic paths to, through the memory of his period as a prisoner of the concentration camp in Auschwitz, denounce the atrocities of the German extermination factory against Jews, in World War II, through the eternalization of his testimony in a work poetic. Through his outrage at the horror, Levi narrates the engineering of Nazi death, to show that the Holocaust was a complex system of human execution through a painstaking process of dehumanization and deconstruction of all traces of dignity of prisoners in camps. of concentration. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/39014 10.35699/1982-3053.2022.39014 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/39014 |
identifier_str_mv |
10.35699/1982-3053.2022.39014 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/maaravi/article/view/39014/30942 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG; v. 16 n. 30 (2022): Primo Levi; 17-34 1982-3053 reponame:Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG |
collection |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Arquivo Maaravi: Revista Digital de Estudos Judaicos da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||lyslei@ufmg.br |
_version_ |
1822181110711320576 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.35699/1982-3053.2022.39014 |