NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Lívia Morais Garcia
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos do Lazer
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/456
Resumo: This paper aims to examine the role and possibilities of tourism and leisure in education, rehabilitation and promotion of cultural heritage in rural São Paulo historic farms, as one of the modalities of sociocultural animation. This process was conducted based on the methodology of oral history where the heritage is explored as an educational tourist area within the field of non-formal education, adult and facing the elderly public. This study contributes to a reflection in the field of non-formal education not as an alternative to schooling, but as an integral part of the discussion of free time and leisure as a field of non-formal education that continues to exist throughout the life of the individual.
id UFMG-17_ebddac3d13f2990cc21be03d2c72c089
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/456
network_acronym_str UFMG-17
network_name_str Revista Brasileira de Estudos do Lazer
repository_id_str
spelling NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL)EDUCACIÓN NO FORMAL Y ANIMACIÓN SOCIOCULTURAL: OCIO Y TURISMO EN EL CONTEXTO DEL PATRIMONIO CULTURAL RURAL EN REGIÓN DE SAO PAULO (BRASIL)EDUCAÇÃO NÃO FORMAL E ANIMAÇÃO SOCIOCULTURAL: LAZER E TURISMO NO CONTEXTO DO PATRIMÔNIO CULTURAL RURAL NO ESTADO DE SÃO PAULO (BRASIL)Educação não formalAnimação SocioculturalAnimação TurísticaPatrimônio.Educación no formalAnimación SocioculturalAnimación TurísticaPatrimonio.Non-formal educationSociocultural activitiesTourist activitiesHeritage.This paper aims to examine the role and possibilities of tourism and leisure in education, rehabilitation and promotion of cultural heritage in rural São Paulo historic farms, as one of the modalities of sociocultural animation. This process was conducted based on the methodology of oral history where the heritage is explored as an educational tourist area within the field of non-formal education, adult and facing the elderly public. This study contributes to a reflection in the field of non-formal education not as an alternative to schooling, but as an integral part of the discussion of free time and leisure as a field of non-formal education that continues to exist throughout the life of the individual.Este artículo tiene como objetivo examinar el papel y las posibilidades del turismo y del ocio en la educación, la rehabilitación y la promoción del patrimonio cultural rural en haciendas históricas en región de São Paulo, como una de las modalidades de la animación sociocultural. Este proceso se llevó a cabo sobre la base de la metodología de la historia oral en el que el patrimonio es explorado como una área turística educativa en el campo de la educación no formal, de adultos y de cara al público de edad avanzada. Este estudio contribuye a una reflexión en el ámbito de la educación no formal no como una alternativa a la enseñanza, sino como una parte integral de la discusión del tiempo libre y el ocio como un campo de la educación no formal que sigue existiendo en toda la vida del individuo.Este artigo tem por objetivo analisar o papel e as possibilidades da atividade turística e de lazer na educação, reabilitação e promoção do patrimônio cultural rural em fazendas históricas paulistas, como uma das modalidades da animação sociocultural. Esse processo foi realizado a partir da metodologia da História Oral onde o patrimônio é explorado como espaço turístico educacional dentro do campo da educação não formal, voltado para o público adulto e idoso. Este estudo vem contribuir para uma reflexão no campo da educação não formal não como alternativa à escolarização, mas como parte integrante da discussão do tempo livre e do lazer como um campo da educação não formal que continua existindo ao longo da vida do indivíduo.ANPEL2015-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/456Revista Brasileira de Estudos do Lazer; v. 1 n. 3 (2014): v. 1, n. 3, set./dez. 2014 | Dossiê Lazer e Meio Ambiente; p.119-1342358-1239reponame:Revista Brasileira de Estudos do Lazerinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/456/299Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Estudos do Lazerinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Lívia Morais Garcia2019-07-25T05:15:00Zoai:periodicos.ufmg.br:article/456Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbelPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/oairbel.anpel@gmail.com || edilson@lcc.ufmg.br2358-12392358-1239opendoar:2019-07-25T05:15Revista Brasileira de Estudos do Lazer - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL)
EDUCACIÓN NO FORMAL Y ANIMACIÓN SOCIOCULTURAL: OCIO Y TURISMO EN EL CONTEXTO DEL PATRIMONIO CULTURAL RURAL EN REGIÓN DE SAO PAULO (BRASIL)
EDUCAÇÃO NÃO FORMAL E ANIMAÇÃO SOCIOCULTURAL: LAZER E TURISMO NO CONTEXTO DO PATRIMÔNIO CULTURAL RURAL NO ESTADO DE SÃO PAULO (BRASIL)
title NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL)
spellingShingle NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL)
Lima, Lívia Morais Garcia
Educação não formal
Animação Sociocultural
Animação Turística
Patrimônio.
Educación no formal
Animación Sociocultural
Animación Turística
Patrimonio.
Non-formal education
Sociocultural activities
Tourist activities
Heritage.
title_short NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL)
title_full NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL)
title_fullStr NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL)
title_full_unstemmed NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL)
title_sort NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL)
author Lima, Lívia Morais Garcia
author_facet Lima, Lívia Morais Garcia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Lívia Morais Garcia
dc.subject.por.fl_str_mv Educação não formal
Animação Sociocultural
Animação Turística
Patrimônio.
Educación no formal
Animación Sociocultural
Animación Turística
Patrimonio.
Non-formal education
Sociocultural activities
Tourist activities
Heritage.
topic Educação não formal
Animação Sociocultural
Animação Turística
Patrimônio.
Educación no formal
Animación Sociocultural
Animación Turística
Patrimonio.
Non-formal education
Sociocultural activities
Tourist activities
Heritage.
description This paper aims to examine the role and possibilities of tourism and leisure in education, rehabilitation and promotion of cultural heritage in rural São Paulo historic farms, as one of the modalities of sociocultural animation. This process was conducted based on the methodology of oral history where the heritage is explored as an educational tourist area within the field of non-formal education, adult and facing the elderly public. This study contributes to a reflection in the field of non-formal education not as an alternative to schooling, but as an integral part of the discussion of free time and leisure as a field of non-formal education that continues to exist throughout the life of the individual.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/456
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/456
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/456/299
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Estudos do Lazer
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Estudos do Lazer
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPEL
publisher.none.fl_str_mv ANPEL
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos do Lazer; v. 1 n. 3 (2014): v. 1, n. 3, set./dez. 2014 | Dossiê Lazer e Meio Ambiente; p.119-134
2358-1239
reponame:Revista Brasileira de Estudos do Lazer
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Brasileira de Estudos do Lazer
collection Revista Brasileira de Estudos do Lazer
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos do Lazer - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv rbel.anpel@gmail.com || edilson@lcc.ufmg.br
_version_ 1798316367624011776