NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos do Lazer |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/456 |
Resumo: | This paper aims to examine the role and possibilities of tourism and leisure in education, rehabilitation and promotion of cultural heritage in rural São Paulo historic farms, as one of the modalities of sociocultural animation. This process was conducted based on the methodology of oral history where the heritage is explored as an educational tourist area within the field of non-formal education, adult and facing the elderly public. This study contributes to a reflection in the field of non-formal education not as an alternative to schooling, but as an integral part of the discussion of free time and leisure as a field of non-formal education that continues to exist throughout the life of the individual. |
id |
UFMG-17_ebddac3d13f2990cc21be03d2c72c089 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/456 |
network_acronym_str |
UFMG-17 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos do Lazer |
repository_id_str |
|
spelling |
NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL)EDUCACIÓN NO FORMAL Y ANIMACIÓN SOCIOCULTURAL: OCIO Y TURISMO EN EL CONTEXTO DEL PATRIMONIO CULTURAL RURAL EN REGIÓN DE SAO PAULO (BRASIL)EDUCAÇÃO NÃO FORMAL E ANIMAÇÃO SOCIOCULTURAL: LAZER E TURISMO NO CONTEXTO DO PATRIMÔNIO CULTURAL RURAL NO ESTADO DE SÃO PAULO (BRASIL)Educação não formalAnimação SocioculturalAnimação TurísticaPatrimônio.Educación no formalAnimación SocioculturalAnimación TurísticaPatrimonio.Non-formal educationSociocultural activitiesTourist activitiesHeritage.This paper aims to examine the role and possibilities of tourism and leisure in education, rehabilitation and promotion of cultural heritage in rural São Paulo historic farms, as one of the modalities of sociocultural animation. This process was conducted based on the methodology of oral history where the heritage is explored as an educational tourist area within the field of non-formal education, adult and facing the elderly public. This study contributes to a reflection in the field of non-formal education not as an alternative to schooling, but as an integral part of the discussion of free time and leisure as a field of non-formal education that continues to exist throughout the life of the individual.Este artículo tiene como objetivo examinar el papel y las posibilidades del turismo y del ocio en la educación, la rehabilitación y la promoción del patrimonio cultural rural en haciendas históricas en región de São Paulo, como una de las modalidades de la animación sociocultural. Este proceso se llevó a cabo sobre la base de la metodología de la historia oral en el que el patrimonio es explorado como una área turística educativa en el campo de la educación no formal, de adultos y de cara al público de edad avanzada. Este estudio contribuye a una reflexión en el ámbito de la educación no formal no como una alternativa a la enseñanza, sino como una parte integral de la discusión del tiempo libre y el ocio como un campo de la educación no formal que sigue existiendo en toda la vida del individuo.Este artigo tem por objetivo analisar o papel e as possibilidades da atividade turística e de lazer na educação, reabilitação e promoção do patrimônio cultural rural em fazendas históricas paulistas, como uma das modalidades da animação sociocultural. Esse processo foi realizado a partir da metodologia da História Oral onde o patrimônio é explorado como espaço turístico educacional dentro do campo da educação não formal, voltado para o público adulto e idoso. Este estudo vem contribuir para uma reflexão no campo da educação não formal não como alternativa à escolarização, mas como parte integrante da discussão do tempo livre e do lazer como um campo da educação não formal que continua existindo ao longo da vida do indivíduo.ANPEL2015-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/456Revista Brasileira de Estudos do Lazer; v. 1 n. 3 (2014): v. 1, n. 3, set./dez. 2014 | Dossiê Lazer e Meio Ambiente; p.119-1342358-1239reponame:Revista Brasileira de Estudos do Lazerinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/456/299Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Estudos do Lazerinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Lívia Morais Garcia2019-07-25T05:15:00Zoai:periodicos.ufmg.br:article/456Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbelPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/oairbel.anpel@gmail.com || edilson@lcc.ufmg.br2358-12392358-1239opendoar:2019-07-25T05:15Revista Brasileira de Estudos do Lazer - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL) EDUCACIÓN NO FORMAL Y ANIMACIÓN SOCIOCULTURAL: OCIO Y TURISMO EN EL CONTEXTO DEL PATRIMONIO CULTURAL RURAL EN REGIÓN DE SAO PAULO (BRASIL) EDUCAÇÃO NÃO FORMAL E ANIMAÇÃO SOCIOCULTURAL: LAZER E TURISMO NO CONTEXTO DO PATRIMÔNIO CULTURAL RURAL NO ESTADO DE SÃO PAULO (BRASIL) |
title |
NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL) |
spellingShingle |
NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL) Lima, Lívia Morais Garcia Educação não formal Animação Sociocultural Animação Turística Patrimônio. Educación no formal Animación Sociocultural Animación Turística Patrimonio. Non-formal education Sociocultural activities Tourist activities Heritage. |
title_short |
NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL) |
title_full |
NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL) |
title_fullStr |
NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL) |
title_full_unstemmed |
NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL) |
title_sort |
NON-FORMAL EDUCATION AND SOCIOCULTURAL ANIMATION: LEISURE AND TOURISM IN THE CONTEXT OF CULTURAL RURAL HERITAGE IN STATE OF SAO PAULO (BRAZIL) |
author |
Lima, Lívia Morais Garcia |
author_facet |
Lima, Lívia Morais Garcia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Lívia Morais Garcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação não formal Animação Sociocultural Animação Turística Patrimônio. Educación no formal Animación Sociocultural Animación Turística Patrimonio. Non-formal education Sociocultural activities Tourist activities Heritage. |
topic |
Educação não formal Animação Sociocultural Animação Turística Patrimônio. Educación no formal Animación Sociocultural Animación Turística Patrimonio. Non-formal education Sociocultural activities Tourist activities Heritage. |
description |
This paper aims to examine the role and possibilities of tourism and leisure in education, rehabilitation and promotion of cultural heritage in rural São Paulo historic farms, as one of the modalities of sociocultural animation. This process was conducted based on the methodology of oral history where the heritage is explored as an educational tourist area within the field of non-formal education, adult and facing the elderly public. This study contributes to a reflection in the field of non-formal education not as an alternative to schooling, but as an integral part of the discussion of free time and leisure as a field of non-formal education that continues to exist throughout the life of the individual. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-05-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/456 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/456 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/456/299 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Estudos do Lazer info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Revista Brasileira de Estudos do Lazer |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPEL |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPEL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos do Lazer; v. 1 n. 3 (2014): v. 1, n. 3, set./dez. 2014 | Dossiê Lazer e Meio Ambiente; p.119-134 2358-1239 reponame:Revista Brasileira de Estudos do Lazer instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos do Lazer |
collection |
Revista Brasileira de Estudos do Lazer |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos do Lazer - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbel.anpel@gmail.com || edilson@lcc.ufmg.br |
_version_ |
1798316367624011776 |