THE POWER OF NOT GIVING: GIFT RELATIONS AND BROTHELS
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade |
Texto Completo: | https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/5750 |
Resumo: | This article is based on more than a decade of ethnographic fieldwork in Rio de Janeiro, a nexus in the global sexual landscape where prostitution is not criminalized and where brothels, though illegal, tend to be tolerated, protected, and even managed by police and other authorities. Given the moral sanctions employed against women who engage in the sale of sex, we believe that the institution of the brothel may be, in some situations, more important for women to delineate the boundaries of intimate reciprocity than for men, a fact that is often overlooked by feminist theorists who talk about prostitution but rarely observe it in the field. In this sense and context, brothels and the support structures associated with them can be understood as strategic "circuit breakers" for women seeking to avoid the engendered logic of reciprocity and sex. |
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THE POWER OF NOT GIVING: GIFT RELATIONS AND BROTHELSEL PODER DE NO DAR: LAS RELACIONES CON LOS REGALOS Y LOS BURDELESO PODER DE NÃO DAR: AS RELAÇÕES DO DOM E BORDÉISProstituciónRio de JaneiroRelaciones de regaloReciprocidadTrabajo engendradoProstituiçãoRio de JaneiroRelações do domReciprocidadeTrabalho engendradoProstitutionRio de JaneiroGuft relationshipsReciprocityEngendered laborThis article is based on more than a decade of ethnographic fieldwork in Rio de Janeiro, a nexus in the global sexual landscape where prostitution is not criminalized and where brothels, though illegal, tend to be tolerated, protected, and even managed by police and other authorities. Given the moral sanctions employed against women who engage in the sale of sex, we believe that the institution of the brothel may be, in some situations, more important for women to delineate the boundaries of intimate reciprocity than for men, a fact that is often overlooked by feminist theorists who talk about prostitution but rarely observe it in the field. In this sense and context, brothels and the support structures associated with them can be understood as strategic "circuit breakers" for women seeking to avoid the engendered logic of reciprocity and sex.El presente artículo se basa en más de una década de trabajo de campo etnográfico en Río de Janeiro, un nexo en el panorama sexual mundial en el que la prostitución no está penalizada y en el que los burdeles, aunque ilegales, suelen ser tolerados, protegidos e incluso gestionados por la policía y otras autoridades. Dadas las sanciones morales empleadas contra las mujeres que se dedican a la venta de sexo, creemos que la institución del burdel puede ser, en algunas situaciones, más importante para las mujeres que para los hombres a la hora de delimitar los límites de la reciprocidad íntima, un hecho que a menudo es pasado por alto por las teóricas feministas que hablan de la prostitución pero que rara vez la observan sobre el terreno. En este sentido y contexto, los burdeles y las estructuras de apoyo asociadas a ellos pueden entenderse como "interruptores" estratégicos para las mujeres que buscan evitar la lógica de la reciprocidad y el sexo.O presente artigo é baseado em mais de uma década de trabalho de campo etnográfico no Rio de Janeiro, um nexo na paisagem sexual global onde a prostituição não é criminalizada e onde os bordéis, embora ilegais, tendem a ser tolerados, protegidos e até gerenciados pela polícia e por outras autoridades. Dadas as sanções morais empregadas contra mulheres que praticam a venda de sexo, acreditamos que a instituição do bordel pode ser, em algumas situações, mais importante para as mulheres delimitarem as fronteiras da reciprocidade íntima do que para os homens, fato que é frequentemente ignorado por teóricas feministas que falam sobre prostituição mas que raramente a observam no campo. Neste sentido e contexto, bordéis e as estruturas de apoio associadas com eles podem ser entendidos como “disjuntores” estratégicos para as mulheres que procuram evitar a lógica engendrada de reciprocidade e sexo.Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS), FACE/UFMG2022-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/575010.25113/farol.v8i23.5750Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade; v. 8 n. 23 (2021): Dezembro; 793-836Farol - Revista de Estudios Organizacionales y Sociedad; Vol. 8 Núm. 23 (2021): Dicembro; 793-836Farol - Journal of Organization Studies and Society; Vol. 8 No. 23 (2021): December; 793-8362358-6311reponame:Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedadeinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/5750/3797Copyright (c) 2021 Thaddeus Blanchettehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBlanchette, Thaddeus2022-10-31T21:09:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5750Revistahttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farolPUBhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/oaisaraiva@face.ufmg.br || farol@face.ufmg.br2358-63112358-6311opendoar:2022-10-31T21:09:11Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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