SOCIAL INVISIBILITY IN THE WORKPLACE: A CASE STUDY WITH THE GENERAL SERVICES CONTRACTORS OF A PUBLIC UNIVERSITY IN THE STATE OF RIO DE JANEIRO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Barros Fernandes, Gabriela
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: da Silva Santos, Cynthia Adrielle, Nascimento Silva, Rafaela Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade
Texto Completo: https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/6658
Resumo: This research is part of the discussion about the precariousness of work and aimed to analyze the perception of outsourced workers at a Public University in the state of Rio de Janeiro regarding the social invisibility of the quality of service provision affected in their work environment. . To achieve the objective of qualitative research, with a case study design, interviews were used to collect data and content analysis for this investigation. As a result, it was possible that: 1) most outsourced workers already felt invisible in their work environment; 2) some have already suffered discrimination because of their profession and; 3) All of them attribute the invisibility factor to their employment role, especially as outsourced workers. However, it was noted that social invisibility, in the perception of the interviewees, does not influence the quality of service of the employees.
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spelling SOCIAL INVISIBILITY IN THE WORKPLACE: A CASE STUDY WITH THE GENERAL SERVICES CONTRACTORS OF A PUBLIC UNIVERSITY IN THE STATE OF RIO DE JANEIROINVISIBILIDAD SOCIAL EN EL AMBIENTE DE TRABAJO: UN ESTUDIO DE CASO CON LOS CONTRATISTAS DE SERVICIOS GENERALES DE UNA UNIVERSIDAD PÚBLICA DEL ESTADO DE RIO DE JANEIROA INVISIBILIDADE SOCIAL NO AMBIENTE DE TRABALHO: UM ESTUDO DE CASO COM OS TERCEIRIZADOS DE SERVIÇOS GERAIS DE UMA UNIVERSIDADE PÚBLICA NO ESTADO DO RIO DE JANEIROSocial invisibilityOutsourcingThe precariousness of workInvisibilidad socialSubcontrataciónTrabajo precarioInvisibilidade SocialTerceirizaçãoPrecarização do TrabalhoThis research is part of the discussion about the precariousness of work and aimed to analyze the perception of outsourced workers at a Public University in the state of Rio de Janeiro regarding the social invisibility of the quality of service provision affected in their work environment. . To achieve the objective of qualitative research, with a case study design, interviews were used to collect data and content analysis for this investigation. As a result, it was possible that: 1) most outsourced workers already felt invisible in their work environment; 2) some have already suffered discrimination because of their profession and; 3) All of them attribute the invisibility factor to their employment role, especially as outsourced workers. However, it was noted that social invisibility, in the perception of the interviewees, does not influence the quality of service of the employees.Esta investigación es parte de la discusión sobre la precariedad del trabajo y tuvo como objetivo analizar la percepción de los trabajadores subcontratados en una Universidad Pública del estado de Río de Janeiro sobre la invisibilidad social de la calidad de la prestación del servicio afectada en su entorno de trabajo. Para lograr el objetivo, la investigación cualitativa, con un diseño de estudio de caso, utilizó entrevistas para la recolección de datos y análisis de contenido para esta investigación. Como resultado, fue posible observar que: 1) la mayoría de los trabajadores tercerizados ya se sentían invisibles en su ambiente de trabajo; 2) algunos ya han sufrido discriminación por su profesión, y; 3) todos atribuyen el factor de invisibilidad a su rol laboral, especialmente como trabajadores subcontratados. Sin embargo, se observó que la invisibilidad social, en la percepción de los entrevistados, no influye en la calidad de servicio de los empleados.Esta pesquisa se insere no contexto de discussão da precarização do trabalho e teve como objetivo analisar a percepção dos trabalhadores terceirizados da UFRRJ do campus Nova Iguaçu a respeito da invisibilidade social sobre a qualidade da prestação de serviço acometida em seu ambiente de trabalho. Para atingir ao objetivo, a pesquisa qualitativa, com desenho de estudo de caso, utilizou-se de entrevistas para a coleta e da análise de conteúdo para essa investigação. Como resultado foi possível traçar o perfil dos trabalhadores entrevistados e suas percepções acerca da relevância de sua profissão. Ainda, observou-se que grande parte dos terceirizados já se sentiram invisíveis em seu ambiente de trabalho, alguns já sofreram discriminação por conta da sua profissão, porém todos atribuem o fator da invisibilidade a sua função empregatícia, principalmente, enquanto terceirizados. Contudo, notou-se que a invisibilidade social, na percepção dos entrevistados não influencia na qualidade de serviço dos funcionários.Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS), FACE/UFMG2023-04-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/665810.25113/farol.v10i27.6658Farol - Journal of Organization Studies and Society; Vol. 10 No. 27 (2023): April; 63-106Farol - Revista de Estudios Organizacionales y Sociedad; Vol. 10 Núm. 27 (2023): Abril; 63-106Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade; v. 10 n. 27 (2023): Abril; 63-1062358-6311reponame:Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedadeinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/6658/3935Copyright (c) 2023 Gabriela de Barros Fernandes, Cynthia Adrielle da Silva Santos, Rafaela Carvalho Nascimento Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Barros Fernandes, Gabriela da Silva Santos, Cynthia AdrielleNascimento Silva, Rafaela Carvalho2023-05-16T16:39:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6658Revistahttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farolPUBhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/oaisaraiva@face.ufmg.br || farol@face.ufmg.br2358-63112358-6311opendoar:2023-05-16T16:39:13Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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