“GAY KIT” AND THE PROBLEMS OF “POST-TRUTH”: PURSUING CRITICAL RESPONSES
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade |
Texto Completo: | https://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/6722 |
Resumo: | This article approaches the “gay kit” quarrel by a controversy mapping carried out in online publications between the years 2011 and 2018. It focuses on the critical responses that this signifier received in political disputes, in which it was referred as a stigmatizing label to the governmental project “Escola sem Homofobia” (Schools without Homofobia), in a movement often associated with fallacies, lies or the so-called “post-truth”. We argue that this strategy reduces the complexity of the controversy, based on a stabilized ideal of truth, which has already been overcome by the usage of the prefix “post”. In this way, based on the Science and Technology Studies, we propose another approach to “gay kit”, not considering it previously as a lie, but rather following the performative network in which it acquires grades of veridiction in brazilian public sphere, becoming effectively a political fact by a movement that we call coordination, process by which multiple elements are articulated in the contingent composition of reality. |
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“GAY KIT” AND THE PROBLEMS OF “POST-TRUTH”: PURSUING CRITICAL RESPONSES“KIT GAY” Y LOS PROBLEMAS DE LA “POSVERDAD”: PERSIGUIENDO RESPUESTAS CRÍTICAS“KIT GAY” E OS PROBLEMAS DA “PÓS-VERDADE”: PERSEGUINDO RESPOSTAS CRÍTICASKit gayPosverdadGéneroPolíticaTecnologíaKit gayPós-verdadeGêneroPolíticaTecnologiaGay kitPost-TruthGenderPoliticsTechnologyThis article approaches the “gay kit” quarrel by a controversy mapping carried out in online publications between the years 2011 and 2018. It focuses on the critical responses that this signifier received in political disputes, in which it was referred as a stigmatizing label to the governmental project “Escola sem Homofobia” (Schools without Homofobia), in a movement often associated with fallacies, lies or the so-called “post-truth”. We argue that this strategy reduces the complexity of the controversy, based on a stabilized ideal of truth, which has already been overcome by the usage of the prefix “post”. In this way, based on the Science and Technology Studies, we propose another approach to “gay kit”, not considering it previously as a lie, but rather following the performative network in which it acquires grades of veridiction in brazilian public sphere, becoming effectively a political fact by a movement that we call coordination, process by which multiple elements are articulated in the contingent composition of reality.El artículo aborda la polémica del “kit gay” a través de un mapeo de controversias llevado a cabo en publicaciones virtuales entre los años de 2011 y 2018. Se centra en la respuesta crítica que este significante recibió en disputas políticas, en las cuales fue referido como una etiqueta estigmatizante del programa “Escola sem Homofobia” (Escuela sin Homofobia), en un movimiento frecuentemente asociado a falacias, mentiras o la llamada “posverdad”. Argumentamos que dicha estrategia reduce la complejidad de la controversia, basada en un ideal estabilizado para la verdad, que ya aparece superada por el uso del prefijo “pos”. Así, con base en los Estudios de la Ciencia y Tecnología, proponemos una otra abordaje para el “kit gay”, sin considerarlo una mentira de antemano, sino más bien persiguiendo la red performativa por la cual adquiere grados de veridicción en la esfera pública brasileña, consolidándose como un facto de la política, en un movimiento que llamamos coordinación, proceso por el cual se articulan múltiples elementos en la composición contingente de la realidad. O artigo aborda a polêmica do “kit gay” a partir de um mapeamento de controvérsias realizado em publicações virtuais entre os anos de 2011 e 2018. Tem como foco a resposta crítica que tal significante recebeu em disputas políticas, nas quais foi referido como apelido pejorativo do programa Escola sem Homofobia, em um movimento frequentemente associado a falácias, mentiras ou à chamada “pós-verdade”. Argumentamos que tal estratégia reduz a complexidade da controvérsia, baseando-se em um ideal estabilizado para a verdade, que já aparece superada pelo uso do prefixo “pós”. Desse modo, com base nos Estudos da Ciência e Tecnologia, propomos uma outra abordagem para o “kit gay", não o considerando, previamente, uma mentira, mas sim perseguindo a rede performativa através da qual ele adquire graus de veridicção na esfera pública brasileira, efetivando-se como fato da política, em um movimento que chamamos coordenação.Núcleo de Estudos Organizacionais e Sociedade (NEOS), FACE/UFMG2023-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/672210.25113/farol.v9i26.6722Farol - Journal of Organization Studies and Society; Vol. 9 No. 26 (2022): December; 848-883Farol - Revista de Estudios Organizacionales y Sociedad; Vol. 9 Núm. 26 (2022): Dicembro; 848-883Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade; v. 9 n. 26 (2022): Dezembro; 848-8832358-6311reponame:Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedadeinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/article/view/6722/3912Copyright (c) 2022 João Gabriel Maracci, Paula Sandrine Machadohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaracci, João GabrielMachado, Paula Sandrine2023-04-18T14:48:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6722Revistahttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farolPUBhttps://revistas.face.ufmg.br/index.php/farol/oaisaraiva@face.ufmg.br || farol@face.ufmg.br2358-63112358-6311opendoar:2023-04-18T14:48:06Farol - Revista de Estudos Organizacionais e Sociedade - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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