Innovation, organizational learning and absorption capacity: Evidências em escolas públicas integrais
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Gestão e sociedade |
Texto Completo: | https://ges.face.ufmg.br/index.php/gestaoesociedade/article/view/2819 |
Resumo: | This study aimed to analyze how full-time public schools – furthered by organizational learning and absorptive capacity – are innovating high school education in the state of Pernambuco. The methodology used in this work was multiple case studies and investigated the three most outstanding full-time public schools in the state of Pernambuco. Data have shown that most of the innovations applied are incremental. The study also found different levels of learning, which have developed through processes of sharing experience, effective communicative process, peer socialization, collective integration and partnerships. These processes are interconnected with the absorptive capacity– whose dimensions and processes are evident in the three organizations –, which greatly fosters the development of innovative practices. The study concluded that the innovations in full-time schools in the state of Pernambuco are furthered by organizational learning and absorptive capacity. |
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Innovation, organizational learning and absorption capacity: Evidências em escolas públicas integraisInovação, aprendizagem organizacional e capacidade de absorção: Evidências em escolas públicas integraisEducational InnovationsOrganizational LearningAbsorptive CapacityFull-Time EducationHigh SchoolInovações educacionaisAprendizagem organizacionalCapacidade de AbsorçãoEducação IntegralEnsino MédioThis study aimed to analyze how full-time public schools – furthered by organizational learning and absorptive capacity – are innovating high school education in the state of Pernambuco. The methodology used in this work was multiple case studies and investigated the three most outstanding full-time public schools in the state of Pernambuco. Data have shown that most of the innovations applied are incremental. The study also found different levels of learning, which have developed through processes of sharing experience, effective communicative process, peer socialization, collective integration and partnerships. These processes are interconnected with the absorptive capacity– whose dimensions and processes are evident in the three organizations –, which greatly fosters the development of innovative practices. The study concluded that the innovations in full-time schools in the state of Pernambuco are furthered by organizational learning and absorptive capacity.O objetivo desse artigo foi analisar como escolas públicas integrais, subsidiadas pela aprendizagem organizacional e pela capacidade absortiva, estão inovando na educação do ensino médio em Pernambuco. A estratégia metodológica adotada foi de estudo de casos múltiplos em três escolas públicas de ensino integral que mais se destacaram na rede educacional do estado de Pernambuco. Evidenciou-se que maioria das inovações empreendidas é do modo incremental. Também foi possível constatar a presença de diferentes níveis de aprendizagem, os quais se desenvolveram por meio de processos de compartilhamento de experiências, efetivo processo comunicativo, socializações entre os pares, integração coletiva e parcerias. Esses processos estão interligados com a capacidade de absorção, a qual colabora, sobremaneira, para o desenvolvimento de práticas inovadoras e cujas dimensões e processos são evidentes nas três organizações. Conclui-se que as inovações nas escolas integrais do estado de Pernambuco são favorecidas pela aprendizagem organizacional e pela capacidade de absorção.CEPEAD/FACE - UFMG2019-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ges.face.ufmg.br/index.php/gestaoesociedade/article/view/281910.21171/ges.v13i36.2819Management & Society Electronic Journal; Vol. 13 No. 36 (2019): September/December 2019; 3146-3170Gestão e Sociedade; v. 13 n. 36 (2019): Setembro/Dezembro de 2019; 3146-31701980-575610.21171/ges.v13i36reponame:Gestão e sociedadeinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://ges.face.ufmg.br/index.php/gestaoesociedade/article/view/2819/1431Copyright (c) 2019 Gestão e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Elisângela da Silva AraújoMachado, André Gustavo Carvalho2019-09-23T17:52:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2819Revistahttps://www.gestaoesociedade.org/gestaoesociedadePUBhttps://www.gestaoesociedade.org/gestaoesociedade/oaiges@face.ufmg.br||ricardo.ges.ufmg@gmail.com||1980-57561980-5756opendoar:2019-09-23T17:52:01Gestão e sociedade - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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