Enablers of innovation in a public higher education institution
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Gestão e sociedade |
Texto Completo: | https://ges.face.ufmg.br/index.php/gestaoesociedade/article/view/2659 |
Resumo: | This article aims to investigate the presence of innovative elements in the administrative scope of a public institution of higher education, from the perspective of its employees. The theoretical model used to identify the enablers was that of Araújo, Rocha and Carvalhais (2015). This is a qualitative research, adopting the methodological strategy of single case study. Semi-structured interviews were used to collect data, and these data were processed using the content analysis technique. The results indicate that the innovation occurs in the institution in a punctual way, with the presence of few enabling elements of innovation among the analyzed ones, specifically: innovation project management, resources for innovation and voices inducing innovation. It is concluded that the institution has an organizational and management environment that is not conducive to stimulating innovation and making it a habitual practice. |
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Enablers of innovation in a public higher education institutionHabilitadores da inovação em uma instituição pública de ensino superiorInnovationInnovation EnablersPublic sectorPublic Sector InnovationHigher Education InstitutionInovaçãoHabilitadores da InovaçãoSetor PúblicoInovação no Setor PúblicoInstituição de Ensino SuperiorThis article aims to investigate the presence of innovative elements in the administrative scope of a public institution of higher education, from the perspective of its employees. The theoretical model used to identify the enablers was that of Araújo, Rocha and Carvalhais (2015). This is a qualitative research, adopting the methodological strategy of single case study. Semi-structured interviews were used to collect data, and these data were processed using the content analysis technique. The results indicate that the innovation occurs in the institution in a punctual way, with the presence of few enabling elements of innovation among the analyzed ones, specifically: innovation project management, resources for innovation and voices inducing innovation. It is concluded that the institution has an organizational and management environment that is not conducive to stimulating innovation and making it a habitual practice.Este artículo pretende investigar la presencia de elementos innovadores en el ámbito administrativo de una institución pública de educación superior, desde la perspectiva de sus empleados. El modelo teórico utilizado para identificar a los facilitadores fue el de Araújo, Rocha y Carvalhais (2015). Esta es una investigación cualitativa, adoptando la estrategia metodológica del estudio de caso único. Se utilizaron entrevistas semiestructuradas para recopilar datos, y estos datos se procesaron utilizando la técnica de análisis de contenido. Los resultados indican que la innovación ocurre en la institución de manera puntual, con la presencia de pocos elementos habilitadores de innovación entre los analizados, específicamente: la gestión de proyectos de innovación, los recursos para la innovación y las voces que inducen la innovación. Se concluye que la institución tiene un entorno organizativo y de gestión que no es propicio para estimular la innovación y convertirla en una práctica habitual.Este artigo tem como objetivo investigar a presença de elementos habilitadores da inovação no âmbito administrativo de uma instituição pública de ensino superior, sob a perspectiva dos seus servidores. O modelo teórico utilizado para a identificação dos habilitadores foi o de Araújo, Rocha e Carvalhais (2015). Trata-se de uma pesquisa de abordagem qualitativa, adotando a estratégia metodológica de estudo de caso único. Na coleta de dados foram utilizadas entrevistas semi-estruturadas, sendo estes dados tratados por meio da técnica de análise de conteúdo. Os resultados obtidos indicam que a inovação ocorre na instituição de forma pontual, havendo a presença de poucos elementos habilitadores da inovação entre os analisados, especificamente: gestão de projeto de inovação, recursos para a inovação e vozes indutoras da inovação. Conclui-se que a instituição possui um ambiente organizacional e de gestão pouco favorável a estimular a inovação e torná-la como uma prática habitual.CEPEAD/FACE - UFMG2020-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ges.face.ufmg.br/index.php/gestaoesociedade/article/view/265910.21171/ges.v14i37.2659Management & Society Electronic Journal; Vol. 14 No. 37 (2020): January/April, 2020; 3626-3282Gestão e Sociedade; v. 14 n. 37 (2020): Janeiro/Abril de 2020; 3626-32821980-575610.21171/ges.v14i37reponame:Gestão e sociedadeinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://ges.face.ufmg.br/index.php/gestaoesociedade/article/view/2659/1452Copyright (c) 2019 Gestão e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessLacerda, Katarina Leal Chaves2020-01-29T17:50:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2659Revistahttps://www.gestaoesociedade.org/gestaoesociedadePUBhttps://www.gestaoesociedade.org/gestaoesociedade/oaiges@face.ufmg.br||ricardo.ges.ufmg@gmail.com||1980-57561980-5756opendoar:2020-01-29T17:50:17Gestão e sociedade - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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