Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Nivaldo Calixto
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Oliveira , Dalgiza Andrade
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19184
Resumo: This research proposal aims to identify and reflect on the actions of Brazilian federal public universities regarding the dissemination of scientific research, appropriating the importance that Open Science has been gaining. The five schools of thought that represent the perspectives of the authors Fecher and Friesike (2013) will be the focus of this study. It is proposed to address in the literature review the developments involving Open Science such as: open access, scientific publications, knowledge management and analysis and data use. It is intended to identify public policies adopted in Brazilian federal public universities; identify how federal public universities are defining their guidelines related to new ways of sharing data and information, through the perception of researchers; analyze web attention regarding Open Science, using altmetric indices. It is a research of mixed characteristics conducted by the Quadripolar Method, by Bruyne, Herman and Schoutheete (1974).
id UFMG-20_40ec8c888291f84a3ef6d065fef27d62
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/19184
network_acronym_str UFMG-20
network_name_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening scienceUniversidades públicas federais brasileiras: Ações e estratégias para a abertura da ciênciaCiência AbertaUniversidades PúblicasDados abertosPesquisa científicaOpen sciencePublic universitiesOpen dataScientific researchThis research proposal aims to identify and reflect on the actions of Brazilian federal public universities regarding the dissemination of scientific research, appropriating the importance that Open Science has been gaining. The five schools of thought that represent the perspectives of the authors Fecher and Friesike (2013) will be the focus of this study. It is proposed to address in the literature review the developments involving Open Science such as: open access, scientific publications, knowledge management and analysis and data use. It is intended to identify public policies adopted in Brazilian federal public universities; identify how federal public universities are defining their guidelines related to new ways of sharing data and information, through the perception of researchers; analyze web attention regarding Open Science, using altmetric indices. It is a research of mixed characteristics conducted by the Quadripolar Method, by Bruyne, Herman and Schoutheete (1974).Nesta proposta de pesquisa tem-se como objetivo identificar e refletir sobre as ações das universidades públicas federais brasileiras quanto à divulgação da pesquisa científica, apropriando-se da importância que a Ciência Aberta vem ganhando. Serão balizadores deste estudo as cinco escolas de pensamento que representam as perspectivas dos autores Fecher e Friesike (2013). Propõe-se abordar na revisão de literatura os desdobramentos que envolvem a Ciência Aberta como: open access, publicações científicas, gestão do conhecimento e análisereutilização dos dados. Pretende-se identificar políticas públicas adotadas nas universidades públicas federais brasileiras; identificar como as universidades públicas federais estão definindo suas diretrizes relacionadas às novas formas de compartilhamento de dados e da informação, por meio da percepção dos pesquisadores; analisar a atenção web a respeito da Ciência Aberta, por meio de índices altmétricos. Trata-se de uma pesquisa de características mistas conduzida pelo Método Quadripolar, de Bruyne, Herman e Schoutheete (1974).Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2020-02-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19184Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 9 No. 2 (2019): PPGGOG - DiscentesMúltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 Núm. 2 (2019): PPGGOG - DiscentesMúltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 No 2 (2019): PPGGOG - DiscentesMúltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 9 n. 2 (2019): PPGGOG - Discentes2237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19184/16271Copyright (c) 2020 Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Nivaldo Calixto Oliveira , Dalgiza Andrade 2020-05-11T12:07:27Zoai:periodicos.ufmg.br:article/19184Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2020-05-11T12:07:27Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science
Universidades públicas federais brasileiras: Ações e estratégias para a abertura da ciência
title Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science
spellingShingle Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science
Ribeiro, Nivaldo Calixto
Ciência Aberta
Universidades Públicas
Dados abertos
Pesquisa científica
Open science
Public universities
Open data
Scientific research
title_short Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science
title_full Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science
title_fullStr Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science
title_full_unstemmed Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science
title_sort Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science
author Ribeiro, Nivaldo Calixto
author_facet Ribeiro, Nivaldo Calixto
Oliveira , Dalgiza Andrade
author_role author
author2 Oliveira , Dalgiza Andrade
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Nivaldo Calixto
Oliveira , Dalgiza Andrade
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência Aberta
Universidades Públicas
Dados abertos
Pesquisa científica
Open science
Public universities
Open data
Scientific research
topic Ciência Aberta
Universidades Públicas
Dados abertos
Pesquisa científica
Open science
Public universities
Open data
Scientific research
description This research proposal aims to identify and reflect on the actions of Brazilian federal public universities regarding the dissemination of scientific research, appropriating the importance that Open Science has been gaining. The five schools of thought that represent the perspectives of the authors Fecher and Friesike (2013) will be the focus of this study. It is proposed to address in the literature review the developments involving Open Science such as: open access, scientific publications, knowledge management and analysis and data use. It is intended to identify public policies adopted in Brazilian federal public universities; identify how federal public universities are defining their guidelines related to new ways of sharing data and information, through the perception of researchers; analyze web attention regarding Open Science, using altmetric indices. It is a research of mixed characteristics conducted by the Quadripolar Method, by Bruyne, Herman and Schoutheete (1974).
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19184
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19184
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19184/16271
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 9 No. 2 (2019): PPGGOG - Discentes
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 Núm. 2 (2019): PPGGOG - Discentes
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 No 2 (2019): PPGGOG - Discentes
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 9 n. 2 (2019): PPGGOG - Discentes
2237-6658
reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
collection Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv moci@eci.ufmg.br
_version_ 1796797464292884480