Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19184 |
Resumo: | This research proposal aims to identify and reflect on the actions of Brazilian federal public universities regarding the dissemination of scientific research, appropriating the importance that Open Science has been gaining. The five schools of thought that represent the perspectives of the authors Fecher and Friesike (2013) will be the focus of this study. It is proposed to address in the literature review the developments involving Open Science such as: open access, scientific publications, knowledge management and analysis and data use. It is intended to identify public policies adopted in Brazilian federal public universities; identify how federal public universities are defining their guidelines related to new ways of sharing data and information, through the perception of researchers; analyze web attention regarding Open Science, using altmetric indices. It is a research of mixed characteristics conducted by the Quadripolar Method, by Bruyne, Herman and Schoutheete (1974). |
id |
UFMG-20_40ec8c888291f84a3ef6d065fef27d62 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/19184 |
network_acronym_str |
UFMG-20 |
network_name_str |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening scienceUniversidades públicas federais brasileiras: Ações e estratégias para a abertura da ciênciaCiência AbertaUniversidades PúblicasDados abertosPesquisa científicaOpen sciencePublic universitiesOpen dataScientific researchThis research proposal aims to identify and reflect on the actions of Brazilian federal public universities regarding the dissemination of scientific research, appropriating the importance that Open Science has been gaining. The five schools of thought that represent the perspectives of the authors Fecher and Friesike (2013) will be the focus of this study. It is proposed to address in the literature review the developments involving Open Science such as: open access, scientific publications, knowledge management and analysis and data use. It is intended to identify public policies adopted in Brazilian federal public universities; identify how federal public universities are defining their guidelines related to new ways of sharing data and information, through the perception of researchers; analyze web attention regarding Open Science, using altmetric indices. It is a research of mixed characteristics conducted by the Quadripolar Method, by Bruyne, Herman and Schoutheete (1974).Nesta proposta de pesquisa tem-se como objetivo identificar e refletir sobre as ações das universidades públicas federais brasileiras quanto à divulgação da pesquisa científica, apropriando-se da importância que a Ciência Aberta vem ganhando. Serão balizadores deste estudo as cinco escolas de pensamento que representam as perspectivas dos autores Fecher e Friesike (2013). Propõe-se abordar na revisão de literatura os desdobramentos que envolvem a Ciência Aberta como: open access, publicações científicas, gestão do conhecimento e análisereutilização dos dados. Pretende-se identificar políticas públicas adotadas nas universidades públicas federais brasileiras; identificar como as universidades públicas federais estão definindo suas diretrizes relacionadas às novas formas de compartilhamento de dados e da informação, por meio da percepção dos pesquisadores; analisar a atenção web a respeito da Ciência Aberta, por meio de índices altmétricos. Trata-se de uma pesquisa de características mistas conduzida pelo Método Quadripolar, de Bruyne, Herman e Schoutheete (1974).Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2020-02-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19184Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 9 No. 2 (2019): PPGGOG - DiscentesMúltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 Núm. 2 (2019): PPGGOG - DiscentesMúltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 No 2 (2019): PPGGOG - DiscentesMúltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 9 n. 2 (2019): PPGGOG - Discentes2237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19184/16271Copyright (c) 2020 Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Nivaldo Calixto Oliveira , Dalgiza Andrade 2020-05-11T12:07:27Zoai:periodicos.ufmg.br:article/19184Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2020-05-11T12:07:27Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science Universidades públicas federais brasileiras: Ações e estratégias para a abertura da ciência |
title |
Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science |
spellingShingle |
Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science Ribeiro, Nivaldo Calixto Ciência Aberta Universidades Públicas Dados abertos Pesquisa científica Open science Public universities Open data Scientific research |
title_short |
Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science |
title_full |
Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science |
title_fullStr |
Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science |
title_full_unstemmed |
Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science |
title_sort |
Brazilian federal public universities: Actions and strategies for opening science |
author |
Ribeiro, Nivaldo Calixto |
author_facet |
Ribeiro, Nivaldo Calixto Oliveira , Dalgiza Andrade |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira , Dalgiza Andrade |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Nivaldo Calixto Oliveira , Dalgiza Andrade |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciência Aberta Universidades Públicas Dados abertos Pesquisa científica Open science Public universities Open data Scientific research |
topic |
Ciência Aberta Universidades Públicas Dados abertos Pesquisa científica Open science Public universities Open data Scientific research |
description |
This research proposal aims to identify and reflect on the actions of Brazilian federal public universities regarding the dissemination of scientific research, appropriating the importance that Open Science has been gaining. The five schools of thought that represent the perspectives of the authors Fecher and Friesike (2013) will be the focus of this study. It is proposed to address in the literature review the developments involving Open Science such as: open access, scientific publications, knowledge management and analysis and data use. It is intended to identify public policies adopted in Brazilian federal public universities; identify how federal public universities are defining their guidelines related to new ways of sharing data and information, through the perception of researchers; analyze web attention regarding Open Science, using altmetric indices. It is a research of mixed characteristics conducted by the Quadripolar Method, by Bruyne, Herman and Schoutheete (1974). |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19184 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19184 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/19184/16271 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 9 No. 2 (2019): PPGGOG - Discentes Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 Núm. 2 (2019): PPGGOG - Discentes Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 9 No 2 (2019): PPGGOG - Discentes Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 9 n. 2 (2019): PPGGOG - Discentes 2237-6658 reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
collection |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
moci@eci.ufmg.br |
_version_ |
1796797464292884480 |