Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/42255 |
Resumo: | Regulation faces challenges from the point of view of information retrieval. As a general rule, these laws are organized chronologically. The Course Evaluation Instrument has the guidelines that qualify higher education courses. The theme of accessibility is dealt with in a transversal way in this instrument and sometimes its concept is misunderstood due to the wrong scope of the term. Information Science and its studies focused on the intellectual description of information, knowledge and its search specifications are important pillars for the reflection proposed in this study: would there be an instrument capable of organizing knowledge in a semantic way, representing its transversality and increasing its recoverability? The objective of this bibliographic review is to find this instrument. Fourteen documents were selected for full reading, resulting in the suggestion of the thesaurus as an instrument for organizing and representing knowledge, as it is a structured system of relationship between terms. |
id |
UFMG-20_4b1d78289e3d1e1ab72e52d73f6d8774 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/42255 |
network_acronym_str |
UFMG-20 |
network_name_str |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibilityMODELO SEMÂNTICO PARA QUALIFICAÇÃO E RECUPERAÇÃO DA TEMÁTICA ACESSIBILIDADETesauroRecuperação da InformaçãoAcessibilidadeThesaurusInformation RetrievalAccessibilityRegulation faces challenges from the point of view of information retrieval. As a general rule, these laws are organized chronologically. The Course Evaluation Instrument has the guidelines that qualify higher education courses. The theme of accessibility is dealt with in a transversal way in this instrument and sometimes its concept is misunderstood due to the wrong scope of the term. Information Science and its studies focused on the intellectual description of information, knowledge and its search specifications are important pillars for the reflection proposed in this study: would there be an instrument capable of organizing knowledge in a semantic way, representing its transversality and increasing its recoverability? The objective of this bibliographic review is to find this instrument. Fourteen documents were selected for full reading, resulting in the suggestion of the thesaurus as an instrument for organizing and representing knowledge, as it is a structured system of relationship between terms.A regulação enfrenta desafios do ponto de vista da recuperação de informações. Por regra geral, essas legislações são organizadas cronologicamente. O Instrumento de Avaliação de Cursos apresenta as diretrizes que qualificam os cursos superiores. Assim, a temática da acessibilidade é tratada de forma transversal neste recurso e, por vezes, o seu conceito fica mal compreendido por questões de abrangência equivocada do termo. A Ciência da Informação e seus estudos com foco na descrição intelectual da informação, do conhecimento e de suas especificações de busca são importantes pilares para a reflexão proposta neste estudo: haveria um instrumento capaz de organizar o conhecimento de forma semântica, representando a sua transversalidade e aumentando a sua recuperabilidade? O objetivo desta revisão bibliográfica é encontrar esse instrumento. Dessa forma, foram selecionados 14 documentos para leitura integral resultando na sugestão do tesauro como ferramenta de organização e representação do conhecimento, por ser um sistema estruturado de relacionamento entre termos.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2023-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/4225510.35699/2237-6658.2023.42255Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 13 (2023): Publicações Contínuas 20232237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/42255/37784Copyright (c) 2023 Maíra Quintela Maia, Renato Rocha Souza https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaia, Maíra QuintelaSouza, Renato Rocha2023-12-17T12:39:15Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42255Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2023-12-17T12:39:15Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility MODELO SEMÂNTICO PARA QUALIFICAÇÃO E RECUPERAÇÃO DA TEMÁTICA ACESSIBILIDADE |
title |
Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility |
spellingShingle |
Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility Maia, Maíra Quintela Tesauro Recuperação da Informação Acessibilidade Thesaurus Information Retrieval Accessibility |
title_short |
Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility |
title_full |
Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility |
title_fullStr |
Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility |
title_full_unstemmed |
Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility |
title_sort |
Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility |
author |
Maia, Maíra Quintela |
author_facet |
Maia, Maíra Quintela Souza, Renato Rocha |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Renato Rocha |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maia, Maíra Quintela Souza, Renato Rocha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tesauro Recuperação da Informação Acessibilidade Thesaurus Information Retrieval Accessibility |
topic |
Tesauro Recuperação da Informação Acessibilidade Thesaurus Information Retrieval Accessibility |
description |
Regulation faces challenges from the point of view of information retrieval. As a general rule, these laws are organized chronologically. The Course Evaluation Instrument has the guidelines that qualify higher education courses. The theme of accessibility is dealt with in a transversal way in this instrument and sometimes its concept is misunderstood due to the wrong scope of the term. Information Science and its studies focused on the intellectual description of information, knowledge and its search specifications are important pillars for the reflection proposed in this study: would there be an instrument capable of organizing knowledge in a semantic way, representing its transversality and increasing its recoverability? The objective of this bibliographic review is to find this instrument. Fourteen documents were selected for full reading, resulting in the suggestion of the thesaurus as an instrument for organizing and representing knowledge, as it is a structured system of relationship between terms. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/42255 10.35699/2237-6658.2023.42255 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/42255 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-6658.2023.42255 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/42255/37784 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Maíra Quintela Maia, Renato Rocha Souza https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Maíra Quintela Maia, Renato Rocha Souza https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023 Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023 2237-6658 reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
collection |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
moci@eci.ufmg.br |
_version_ |
1796797464515182592 |