Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maia, Maíra Quintela
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Souza, Renato Rocha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/42255
Resumo: Regulation faces challenges from the point of view of information retrieval. As a general rule, these laws are organized chronologically. The Course Evaluation Instrument has the guidelines that qualify higher education courses. The theme of accessibility is dealt with in a transversal way in this instrument and sometimes its concept is misunderstood due to the wrong scope of the term. Information Science and its studies focused on the intellectual description of information, knowledge and its search specifications are important pillars for the reflection proposed in this study: would there be an instrument capable of organizing knowledge in a semantic way, representing its transversality and increasing its recoverability? The objective of this bibliographic review is to find this instrument. Fourteen documents were selected for full reading, resulting in the suggestion of the thesaurus as an instrument for organizing and representing knowledge, as it is a structured system of relationship between terms.
id UFMG-20_4b1d78289e3d1e1ab72e52d73f6d8774
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/42255
network_acronym_str UFMG-20
network_name_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibilityMODELO SEMÂNTICO PARA QUALIFICAÇÃO E RECUPERAÇÃO DA TEMÁTICA ACESSIBILIDADETesauroRecuperação da InformaçãoAcessibilidadeThesaurusInformation RetrievalAccessibilityRegulation faces challenges from the point of view of information retrieval. As a general rule, these laws are organized chronologically. The Course Evaluation Instrument has the guidelines that qualify higher education courses. The theme of accessibility is dealt with in a transversal way in this instrument and sometimes its concept is misunderstood due to the wrong scope of the term. Information Science and its studies focused on the intellectual description of information, knowledge and its search specifications are important pillars for the reflection proposed in this study: would there be an instrument capable of organizing knowledge in a semantic way, representing its transversality and increasing its recoverability? The objective of this bibliographic review is to find this instrument. Fourteen documents were selected for full reading, resulting in the suggestion of the thesaurus as an instrument for organizing and representing knowledge, as it is a structured system of relationship between terms.A regulação enfrenta desafios do ponto de vista da recuperação de informações. Por regra geral, essas legislações são organizadas cronologicamente. O Instrumento de Avaliação de Cursos apresenta as diretrizes que qualificam os cursos superiores. Assim, a temática da acessibilidade é tratada de forma transversal neste recurso e, por vezes, o seu conceito fica mal compreendido por questões de abrangência equivocada do termo. A Ciência da Informação e seus estudos com foco na descrição intelectual da informação, do conhecimento e de suas especificações de busca são importantes pilares para a reflexão proposta neste estudo: haveria um instrumento capaz de organizar o conhecimento de forma semântica, representando a sua transversalidade e aumentando a sua recuperabilidade? O objetivo desta revisão bibliográfica é encontrar esse instrumento. Dessa forma, foram selecionados 14 documentos para leitura integral resultando na sugestão do tesauro como ferramenta de organização e representação do conhecimento, por ser um sistema estruturado de relacionamento entre termos.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2023-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/4225510.35699/2237-6658.2023.42255Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 13 (2023): Publicações Contínuas 20232237-6658reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informaçãoinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/42255/37784Copyright (c) 2023 Maíra Quintela Maia, Renato Rocha Souza https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaia, Maíra QuintelaSouza, Renato Rocha2023-12-17T12:39:15Zoai:periodicos.ufmg.br:article/42255Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/oaimoci@eci.ufmg.br2237-66582237-6658opendoar:2023-12-17T12:39:15Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility
MODELO SEMÂNTICO PARA QUALIFICAÇÃO E RECUPERAÇÃO DA TEMÁTICA ACESSIBILIDADE
title Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility
spellingShingle Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility
Maia, Maíra Quintela
Tesauro
Recuperação da Informação
Acessibilidade
Thesaurus
Information Retrieval
Accessibility
title_short Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility
title_full Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility
title_fullStr Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility
title_full_unstemmed Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility
title_sort Semantic model for qualification and recovery of the theme accessibility
author Maia, Maíra Quintela
author_facet Maia, Maíra Quintela
Souza, Renato Rocha
author_role author
author2 Souza, Renato Rocha
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maia, Maíra Quintela
Souza, Renato Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Tesauro
Recuperação da Informação
Acessibilidade
Thesaurus
Information Retrieval
Accessibility
topic Tesauro
Recuperação da Informação
Acessibilidade
Thesaurus
Information Retrieval
Accessibility
description Regulation faces challenges from the point of view of information retrieval. As a general rule, these laws are organized chronologically. The Course Evaluation Instrument has the guidelines that qualify higher education courses. The theme of accessibility is dealt with in a transversal way in this instrument and sometimes its concept is misunderstood due to the wrong scope of the term. Information Science and its studies focused on the intellectual description of information, knowledge and its search specifications are important pillars for the reflection proposed in this study: would there be an instrument capable of organizing knowledge in a semantic way, representing its transversality and increasing its recoverability? The objective of this bibliographic review is to find this instrument. Fourteen documents were selected for full reading, resulting in the suggestion of the thesaurus as an instrument for organizing and representing knowledge, as it is a structured system of relationship between terms.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/42255
10.35699/2237-6658.2023.42255
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/42255
identifier_str_mv 10.35699/2237-6658.2023.42255
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/42255/37784
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Maíra Quintela Maia, Renato Rocha Souza
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Maíra Quintela Maia, Renato Rocha Souza
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação ; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - ISSN 2237-6658; Vol. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023
Múltiplos Olhares em Ciência da Informação; v. 13 (2023): Publicações Contínuas 2023
2237-6658
reponame:Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
collection Múltiplos Olhares em Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Múltiplos Olhares em Ciência da Informação - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv moci@eci.ufmg.br
_version_ 1796797464515182592