POR QUE CONFIAR NA AUTORIDADE NACIONAL DE PROTEÇÃO DE DADOS? - DOI: 10.12818/P.0304-2340.2021v79p163
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Minas Gerais (Online) |
Texto Completo: | https://www.direito.ufmg.br/revista/index.php/revista/article/view/2119 |
Resumo: | The Brazilian Data Protection Authority (ANPD), the main public regulatory body of the local data protection legal system, emerged surrounded by high expectations, but also by well-grounded doubts about its real capacity to satisfactorily regulating that system, according to the aforementioned expectations and fulfilling the important role that the Brazilian Data Protection Act (Act number 13,708/2018) has assigned to it. The author of this article has performed a structuralist analysis of the ANPD, comparing it with institutions of a similar role in other countries, aiming at demonstrating that the actual structure of ANPD, by itself, would not hinder the proper performance of its duties. Next, the article provides a survey of the main measures carried out by the Brazilian Data Protection Authority until April 2021, critically assessing three of them. In the end, the conclusion showcases that the initial structure of ANPD, although not the ideal structure as desired by scholars of the field, at least so far has not hindered that public regulatory body from satisfactorily fulfilling its duties and corresponding to the enormous expectation related to it. Nevertheless, some parts of its first measures are technically debatable, as shown throughout the text. Something that could also happen with any public regulatory body, even with those already in place for decades, since small divergences are natural. |
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POR QUE CONFIAR NA AUTORIDADE NACIONAL DE PROTEÇÃO DE DADOS? - DOI: 10.12818/P.0304-2340.2021v79p163The Brazilian Data Protection Authority (ANPD), the main public regulatory body of the local data protection legal system, emerged surrounded by high expectations, but also by well-grounded doubts about its real capacity to satisfactorily regulating that system, according to the aforementioned expectations and fulfilling the important role that the Brazilian Data Protection Act (Act number 13,708/2018) has assigned to it. The author of this article has performed a structuralist analysis of the ANPD, comparing it with institutions of a similar role in other countries, aiming at demonstrating that the actual structure of ANPD, by itself, would not hinder the proper performance of its duties. Next, the article provides a survey of the main measures carried out by the Brazilian Data Protection Authority until April 2021, critically assessing three of them. In the end, the conclusion showcases that the initial structure of ANPD, although not the ideal structure as desired by scholars of the field, at least so far has not hindered that public regulatory body from satisfactorily fulfilling its duties and corresponding to the enormous expectation related to it. Nevertheless, some parts of its first measures are technically debatable, as shown throughout the text. Something that could also happen with any public regulatory body, even with those already in place for decades, since small divergences are natural.A Autoridade Nacional de Proteção de Dados (ANPD), principal órgão regulador do microssistema brasileiro de proteção de dados pessoais, surgiu cercada de muitas expectativas, mas também de fundadas dúvidas acerca de sua real capacidade para regular o sistema de maneira satisfatória, condizente com as referidas expectativas e com o importantíssimo papel que lhe fora atribuído pela Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais (Lei n. 13.709/2018 – LGPD). O método utilizado na pesquisa foi a análise estruturalista da ANPD (comparando estrutura e função das instituições), valendo-se também de breve incursão no Direito comparado para analisar as semelhanças entre a ANPD e instituições estrangeiras de papel semelhante, constituídas há mais tempo, a fim de demonstrar que a estrutura atual da ANPD, por si só, não seria empecilho ao bom exercício de suas funções. Realizou-se, portanto, uma pesquisa qualitativa e comparativa, com foco na estrutura das autoridades nacionais de proteção de dados. Na sequência, o texto traz um levantamento das principais ações realizadas pela ANPD até abril de 2021, com análise crítica de três delas. Ao final, concluiu-se que a estrutura inicial da ANPD, conquanto não seja considerada a ideal pelos estudiosos da matéria, ao menos até o momento, não vem sendo obstáculo para que essa autoridade reguladora desempenhe satisfatoriamente as suas funções e corresponda à enorme expectativa criada ao seu redor, ainda que alguns pontos de suas primeiras ações sejam tecnicamente discutíveis, como demonstrado ao longo do texto. Algo que poderia ocorrer também com qualquer outra autoridade reguladora, inclusive com aquelas já constituídas e estabilizadas há décadas, pois pequenas divergências são naturais.UFMG2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.direito.ufmg.br/revista/index.php/revista/article/view/211910.12818/P.0304-2340.2021v79p163REVISTA DA FACULDADE DE DIREITO DA UFMG; v. 79 (2021); 163-1921984-18410304-234010.12818/P.0304-2340.2021v79reponame:Revista da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Minas Gerais (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://www.direito.ufmg.br/revista/index.php/revista/article/view/2119/2007Copyright (c) 2022 REVISTA DA FACULDADE DE DIREITO DA UFMGinfo:eu-repo/semantics/openAccessNetto Parentoni, Leonardo2022-08-30T17:35:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2119Revistahttps://www.direito.ufmg.br/revista/index.php/revistaPUBhttps://www.direito.ufmg.br/revista/index.php/revista/oairevista@direito.ufmg.br1984-18410304-2340opendoar:2022-08-30T17:35:34Revista da Faculdade de Direito da Universidade Federal de Minas Gerais (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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