“COMEÇAR DE NOVO”: PROCESSO DE INTEGRAÇÃO/REINTEGRAÇÃO NO MERCADO DE TRABALHO DAS ALUNAS DO PROEJA DO INSTITUTO FEDERAL DE MINAS GERAIS | “Start again”: integration / reintegration process in the labor market of the women students of the PROEJA of the Instituto Federal de Minas Gerais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Julice Maria Resende
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho & Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9677
Resumo: This research intends to study the insertion or the graduated female students, that have 40 years old or more, of PROEJA – National Program of the Professional Education Integration with the Basic Education in the Young and Adults Education Mode, of IFMG - Federal Institute of Minas Gerais, in the labor market. The asymmetries and hierarchies related to the presents genders in today’s labor market show real contextualization of gender in one moment that social indicators points to a population getting older in many countries. The experience and production of the gender in historical, social and cultural context is the result of established norms, considering that this set of rules suffers changes according to time and place. The class, race, generation, ethnicity and nationality are crossed with gender, and, so establish themselves concepts related to female and male participation in the public world, and, particularly discussed here, in the labor market. The inclusion of “not young” women, pointed by IBGE, in the...___Esta pesquisa se propõe a estudar a inserção das alunas egressas, com 40 anos ou mais de idade, do PROEJA – Programa Nacional de Integração da Educação Prossional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos –, do IFMG – Instituto Federal de Minas Gerais –, no mercado de trabalho. As assimetrias e hierarquias relacionadas aos presentes sexos, no mercado de trabalho da atualidade, demonstram contextualizações reais do gênero num momento em que indicadores sociais apontam para o envelhecimento da população em diversos países. A vivência e produção do gênero no contexto histórico, social e cultural é resultado de normatizações estabelecidas sendo que tal conjunto de normas sofre alterações de acordo com o tempo e o lugar. A classe, a raça e a geração interseccionalizam com o gênero e assim estabelecem contextos próprios relacionados à participação feminina e masculina no mundo público e, particularmente discutido aqui, na educação prossional e no mercado de trabalho. A inserção de mulheres “não jovens”, apontada pelo IBGE, no... 
id UFMG-23_8104324518125bc9b0cbc37aec9e00b1
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/9677
network_acronym_str UFMG-23
network_name_str Trabalho & Educação (Online)
repository_id_str
spelling “COMEÇAR DE NOVO”: PROCESSO DE INTEGRAÇÃO/REINTEGRAÇÃO NO MERCADO DE TRABALHO DAS ALUNAS DO PROEJA DO INSTITUTO FEDERAL DE MINAS GERAIS | “Start again”: integration / reintegration process in the labor market of the women students of the PROEJA of the Instituto Federal de Minas GeraisTrabalhoEducaçãoPROEJAGêneroGeraçãoWorkProfessional EducationGenderGenerationInserção no mercado de trabalho das alunasacima de 40 anosdo PROEJA do IFMGThis research intends to study the insertion or the graduated female students, that have 40 years old or more, of PROEJA – National Program of the Professional Education Integration with the Basic Education in the Young and Adults Education Mode, of IFMG - Federal Institute of Minas Gerais, in the labor market. The asymmetries and hierarchies related to the presents genders in today’s labor market show real contextualization of gender in one moment that social indicators points to a population getting older in many countries. The experience and production of the gender in historical, social and cultural context is the result of established norms, considering that this set of rules suffers changes according to time and place. The class, race, generation, ethnicity and nationality are crossed with gender, and, so establish themselves concepts related to female and male participation in the public world, and, particularly discussed here, in the labor market. The inclusion of “not young” women, pointed by IBGE, in the...___Esta pesquisa se propõe a estudar a inserção das alunas egressas, com 40 anos ou mais de idade, do PROEJA – Programa Nacional de Integração da Educação Prossional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos –, do IFMG – Instituto Federal de Minas Gerais –, no mercado de trabalho. As assimetrias e hierarquias relacionadas aos presentes sexos, no mercado de trabalho da atualidade, demonstram contextualizações reais do gênero num momento em que indicadores sociais apontam para o envelhecimento da população em diversos países. A vivência e produção do gênero no contexto histórico, social e cultural é resultado de normatizações estabelecidas sendo que tal conjunto de normas sofre alterações de acordo com o tempo e o lugar. A classe, a raça e a geração interseccionalizam com o gênero e assim estabelecem contextos próprios relacionados à participação feminina e masculina no mundo público e, particularmente discutido aqui, na educação prossional e no mercado de trabalho. A inserção de mulheres “não jovens”, apontada pelo IBGE, no... Universidade Federal de Minas Gerais2017-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAnálise de conteúdoapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9677Trabalho & Educação; Vol. 26 No. 2 (2017); 215-217Trabalho & Educação; Vol. 26 Núm. 2 (2017); 215-217Trabalho & Educação; Vol. 26 No 2 (2017); 215-217Trabalho & Educação; v. 26 n. 2 (2017); 215-2172238-037X1516-9537reponame:Trabalho & Educação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9677/6853Copyright (c) 2017 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Julice Maria Resende2019-02-01T19:53:10Zoai:periodicos.ufmg.br:article/9677Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/oaiassinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com2238-037X1516-9537opendoar:2019-02-01T19:53:10Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv “COMEÇAR DE NOVO”: PROCESSO DE INTEGRAÇÃO/REINTEGRAÇÃO NO MERCADO DE TRABALHO DAS ALUNAS DO PROEJA DO INSTITUTO FEDERAL DE MINAS GERAIS | “Start again”: integration / reintegration process in the labor market of the women students of the PROEJA of the Instituto Federal de Minas Gerais
title “COMEÇAR DE NOVO”: PROCESSO DE INTEGRAÇÃO/REINTEGRAÇÃO NO MERCADO DE TRABALHO DAS ALUNAS DO PROEJA DO INSTITUTO FEDERAL DE MINAS GERAIS | “Start again”: integration / reintegration process in the labor market of the women students of the PROEJA of the Instituto Federal de Minas Gerais
spellingShingle “COMEÇAR DE NOVO”: PROCESSO DE INTEGRAÇÃO/REINTEGRAÇÃO NO MERCADO DE TRABALHO DAS ALUNAS DO PROEJA DO INSTITUTO FEDERAL DE MINAS GERAIS | “Start again”: integration / reintegration process in the labor market of the women students of the PROEJA of the Instituto Federal de Minas Gerais
Machado, Julice Maria Resende
Trabalho
Educação
PROEJA
Gênero
Geração
Work
Professional Education
Gender
Generation
Inserção no mercado de trabalho das alunas
acima de 40 anos
do PROEJA do IFMG
title_short “COMEÇAR DE NOVO”: PROCESSO DE INTEGRAÇÃO/REINTEGRAÇÃO NO MERCADO DE TRABALHO DAS ALUNAS DO PROEJA DO INSTITUTO FEDERAL DE MINAS GERAIS | “Start again”: integration / reintegration process in the labor market of the women students of the PROEJA of the Instituto Federal de Minas Gerais
title_full “COMEÇAR DE NOVO”: PROCESSO DE INTEGRAÇÃO/REINTEGRAÇÃO NO MERCADO DE TRABALHO DAS ALUNAS DO PROEJA DO INSTITUTO FEDERAL DE MINAS GERAIS | “Start again”: integration / reintegration process in the labor market of the women students of the PROEJA of the Instituto Federal de Minas Gerais
title_fullStr “COMEÇAR DE NOVO”: PROCESSO DE INTEGRAÇÃO/REINTEGRAÇÃO NO MERCADO DE TRABALHO DAS ALUNAS DO PROEJA DO INSTITUTO FEDERAL DE MINAS GERAIS | “Start again”: integration / reintegration process in the labor market of the women students of the PROEJA of the Instituto Federal de Minas Gerais
title_full_unstemmed “COMEÇAR DE NOVO”: PROCESSO DE INTEGRAÇÃO/REINTEGRAÇÃO NO MERCADO DE TRABALHO DAS ALUNAS DO PROEJA DO INSTITUTO FEDERAL DE MINAS GERAIS | “Start again”: integration / reintegration process in the labor market of the women students of the PROEJA of the Instituto Federal de Minas Gerais
title_sort “COMEÇAR DE NOVO”: PROCESSO DE INTEGRAÇÃO/REINTEGRAÇÃO NO MERCADO DE TRABALHO DAS ALUNAS DO PROEJA DO INSTITUTO FEDERAL DE MINAS GERAIS | “Start again”: integration / reintegration process in the labor market of the women students of the PROEJA of the Instituto Federal de Minas Gerais
author Machado, Julice Maria Resende
author_facet Machado, Julice Maria Resende
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Julice Maria Resende
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho
Educação
PROEJA
Gênero
Geração
Work
Professional Education
Gender
Generation
Inserção no mercado de trabalho das alunas
acima de 40 anos
do PROEJA do IFMG
topic Trabalho
Educação
PROEJA
Gênero
Geração
Work
Professional Education
Gender
Generation
Inserção no mercado de trabalho das alunas
acima de 40 anos
do PROEJA do IFMG
description This research intends to study the insertion or the graduated female students, that have 40 years old or more, of PROEJA – National Program of the Professional Education Integration with the Basic Education in the Young and Adults Education Mode, of IFMG - Federal Institute of Minas Gerais, in the labor market. The asymmetries and hierarchies related to the presents genders in today’s labor market show real contextualization of gender in one moment that social indicators points to a population getting older in many countries. The experience and production of the gender in historical, social and cultural context is the result of established norms, considering that this set of rules suffers changes according to time and place. The class, race, generation, ethnicity and nationality are crossed with gender, and, so establish themselves concepts related to female and male participation in the public world, and, particularly discussed here, in the labor market. The inclusion of “not young” women, pointed by IBGE, in the...___Esta pesquisa se propõe a estudar a inserção das alunas egressas, com 40 anos ou mais de idade, do PROEJA – Programa Nacional de Integração da Educação Prossional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos –, do IFMG – Instituto Federal de Minas Gerais –, no mercado de trabalho. As assimetrias e hierarquias relacionadas aos presentes sexos, no mercado de trabalho da atualidade, demonstram contextualizações reais do gênero num momento em que indicadores sociais apontam para o envelhecimento da população em diversos países. A vivência e produção do gênero no contexto histórico, social e cultural é resultado de normatizações estabelecidas sendo que tal conjunto de normas sofre alterações de acordo com o tempo e o lugar. A classe, a raça e a geração interseccionalizam com o gênero e assim estabelecem contextos próprios relacionados à participação feminina e masculina no mundo público e, particularmente discutido aqui, na educação prossional e no mercado de trabalho. A inserção de mulheres “não jovens”, apontada pelo IBGE, no... 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Análise de conteúdo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9677
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9677
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9677/6853
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho & Educação; Vol. 26 No. 2 (2017); 215-217
Trabalho & Educação; Vol. 26 Núm. 2 (2017); 215-217
Trabalho & Educação; Vol. 26 No 2 (2017); 215-217
Trabalho & Educação; v. 26 n. 2 (2017); 215-217
2238-037X
1516-9537
reponame:Trabalho & Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Trabalho & Educação (Online)
collection Trabalho & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv assinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com
_version_ 1797220514114043904