The formation of the first cycle teachers in Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rincon, Claudia Gurgel de Vasconcelos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Devechi, Catia Piccolo Viero
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho & Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/13540
Resumo: This article presents the reorganization and the new curricular structure of the courses on the formation of teachers for the First Cycle of Basic Education in Portugal, after the implementation of the Bologna Process, aiming to present the realized changes in order to promote critic reflections in relation to the theme. This is based on qualitative research and adopts a methodologic perspective stablished on bibliographic and documental research. The teacher training was analyzed considering the actual curricular course and Portuguese authors’ perspective on the curricular changes and paradigms raised up by the pact. We noticed the Bologna guidelines consolidation under discussion on the advantages and drawbacks on the initial teacher formation for the first years of elementary school.                 
id UFMG-23_edc87f579effb49b7554e47dcdbd55cc
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/13540
network_acronym_str UFMG-23
network_name_str Trabalho & Educação (Online)
repository_id_str
spelling The formation of the first cycle teachers in Portugal A FORMAÇÃO DE PROFESSORES DO PRIMEIRO CICLO EM PORTUGAL Formação inicial de professoresEducação anos iniciaisProcesso de BolonhaInitial teachers formationElementary educationBologna processThis article presents the reorganization and the new curricular structure of the courses on the formation of teachers for the First Cycle of Basic Education in Portugal, after the implementation of the Bologna Process, aiming to present the realized changes in order to promote critic reflections in relation to the theme. This is based on qualitative research and adopts a methodologic perspective stablished on bibliographic and documental research. The teacher training was analyzed considering the actual curricular course and Portuguese authors’ perspective on the curricular changes and paradigms raised up by the pact. We noticed the Bologna guidelines consolidation under discussion on the advantages and drawbacks on the initial teacher formation for the first years of elementary school.                 O artigo expõe a reorganização e a nova estrutura curricular dos cursos de formação de professores para o 1º Ciclo de Ensino Básico em Portugal, após a implementação do Processo de Bolonha, tendo como objetivos apresentar as mudanças concretizadas e fomentar reflexões críticas em relação ao tema. O estudo fundamenta-se na pesquisa qualitativa e adota um percurso metodológico baseado nas pesquisas bibliográfica e documental. Buscamos refletir sobre a formação docente a partir do percurso curricular em vigor e da perspectiva de autores portugueses sobre as alterações curriculares e paradigmáticas trazidas pelo pacto. Percebemos a consolidação das orientações de Bolonha sob divergências de opiniões acerca de suas vantagens e desvantagens na formação inicial docente para os anos iniciais da Educação Básica.  Universidade Federal de Minas Gerais2019-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/1354010.17648/2238-037X-trabedu-v28n3-13540Trabalho & Educação; Vol. 28 No. 3 (2019); 51-67Trabalho & Educação; Vol. 28 Núm. 3 (2019); 51-67Trabalho & Educação; Vol. 28 No 3 (2019); 51-67Trabalho & Educação; v. 28 n. 3 (2019); 51-672238-037X1516-953710.17648/2238-037X-trabedu-v28n3reponame:Trabalho & Educação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/13540/13086https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/13540/13107Copyright (c) 2019 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537 / e-ISSN 2238-037Xinfo:eu-repo/semantics/openAccessRincon, Claudia Gurgel de VasconcelosDevechi, Catia Piccolo Viero2020-09-09T01:07:10Zoai:periodicos.ufmg.br:article/13540Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/oaiassinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com2238-037X1516-9537opendoar:2020-09-09T01:07:10Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The formation of the first cycle teachers in Portugal
A FORMAÇÃO DE PROFESSORES DO PRIMEIRO CICLO EM PORTUGAL
title The formation of the first cycle teachers in Portugal
spellingShingle The formation of the first cycle teachers in Portugal
Rincon, Claudia Gurgel de Vasconcelos
Formação inicial de professores
Educação anos iniciais
Processo de Bolonha
Initial teachers formation
Elementary education
Bologna process
title_short The formation of the first cycle teachers in Portugal
title_full The formation of the first cycle teachers in Portugal
title_fullStr The formation of the first cycle teachers in Portugal
title_full_unstemmed The formation of the first cycle teachers in Portugal
title_sort The formation of the first cycle teachers in Portugal
author Rincon, Claudia Gurgel de Vasconcelos
author_facet Rincon, Claudia Gurgel de Vasconcelos
Devechi, Catia Piccolo Viero
author_role author
author2 Devechi, Catia Piccolo Viero
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rincon, Claudia Gurgel de Vasconcelos
Devechi, Catia Piccolo Viero
dc.subject.por.fl_str_mv Formação inicial de professores
Educação anos iniciais
Processo de Bolonha
Initial teachers formation
Elementary education
Bologna process
topic Formação inicial de professores
Educação anos iniciais
Processo de Bolonha
Initial teachers formation
Elementary education
Bologna process
description This article presents the reorganization and the new curricular structure of the courses on the formation of teachers for the First Cycle of Basic Education in Portugal, after the implementation of the Bologna Process, aiming to present the realized changes in order to promote critic reflections in relation to the theme. This is based on qualitative research and adopts a methodologic perspective stablished on bibliographic and documental research. The teacher training was analyzed considering the actual curricular course and Portuguese authors’ perspective on the curricular changes and paradigms raised up by the pact. We noticed the Bologna guidelines consolidation under discussion on the advantages and drawbacks on the initial teacher formation for the first years of elementary school.                 
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/13540
10.17648/2238-037X-trabedu-v28n3-13540
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/13540
identifier_str_mv 10.17648/2238-037X-trabedu-v28n3-13540
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/13540/13086
https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/13540/13107
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537 / e-ISSN 2238-037X
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Trabalho & Educação - ISSN 1516-9537 / e-ISSN 2238-037X
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho & Educação; Vol. 28 No. 3 (2019); 51-67
Trabalho & Educação; Vol. 28 Núm. 3 (2019); 51-67
Trabalho & Educação; Vol. 28 No 3 (2019); 51-67
Trabalho & Educação; v. 28 n. 3 (2019); 51-67
2238-037X
1516-9537
10.17648/2238-037X-trabedu-v28n3
reponame:Trabalho & Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Trabalho & Educação (Online)
collection Trabalho & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho & Educação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv assinete@fae.ufmg.br||revista.nete@fae.ufmg.br||hormindojunior@gmail.com
_version_ 1797220514768355328