Teacher training in the pandemic period: (im)possibilities of actions and host in the Geography course at UFT/Araguaína

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Diniz, Vanessa Lessio
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva , Roberto Antero da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24711
Resumo: In the first semester of the academic year 2020, we saw the suspension of the Federal University of Tocantins graduation calendar due to the Covid-19 pandemic. In this context, this article aims to analyze the challenges, possibilities and difficulties of the Geography course (Araguaína Campus) in proposing training and welcoming actions for their students. For this, we collected information on the situation of students in the first months of social distance (utilizing Google forms) and their reports on the First Online Seminar of the Geography Course at UFT/Araguaína held on 08 and 09 June 2020. The results indicate the technological limitations of an unprecedented social context, culminating more in impossibilities than in possibilities of actions. The main challenge encountered was the fact that the majority of students do not have the necessary resources to monitor online activities.
id UFMG-24_003c866f8f85b0bd5126100653d2a6d3
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/24711
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Teacher training in the pandemic period: (im)possibilities of actions and host in the Geography course at UFT/AraguaínaFormación docente en el periodo de pandemia: (im)posibilidades de acciones y alojamiento en la carrera de Geografía de la UFT/AraguaínaFormação de professores no período pandêmico: (im)possibilidades de ações e acolhimento no curso de Geografia da UFT/AraguaínaFormação de professoresPandemia da COVID-19Tecnologias da informação e comunicaçãoDesigualdade regionalNorte do TocantinsTeacher trainingCovid-19 pandemicInformation and communication technologiesRegional inequalityNorthern TocantinsFormación de profesoresPandemia COVID-19Tecnologías de la información y la comunicaciónDesigualdad regionalNorte de TocantinsIn the first semester of the academic year 2020, we saw the suspension of the Federal University of Tocantins graduation calendar due to the Covid-19 pandemic. In this context, this article aims to analyze the challenges, possibilities and difficulties of the Geography course (Araguaína Campus) in proposing training and welcoming actions for their students. For this, we collected information on the situation of students in the first months of social distance (utilizing Google forms) and their reports on the First Online Seminar of the Geography Course at UFT/Araguaína held on 08 and 09 June 2020. The results indicate the technological limitations of an unprecedented social context, culminating more in impossibilities than in possibilities of actions. The main challenge encountered was the fact that the majority of students do not have the necessary resources to monitor online activities.En el primer semestre de 2020, vimos la suspensión del calendario de graduación de la Universidad Federal de Tocantins debido a la Pandemia (COVID-19). En este contexto, este artículo tiene como objetivo analizar los desafíos, posibilidades y dificultades de la carrera de Geografía (campus Araguaína) para proponer acciones formativas y de acogida para sus estudiantes. Para ello, recopilamos información sobre la situación de los estudiantes en los primeros meses de distancia social (con la ayuda del formulario de Google) y sus informes sobre el 1er Seminario Online de la carrera de Geografía de la UFT/Araguaína realizado en los días 08 y 09 junio de 2020. Los resultados indican las limitaciones del orden tecnológico y un contexto social sin precedentes, que culminan más en imposibilidades que en posibilidades de acciones. El principal desafío fue el hecho de que la mayoría de los estudiantes no cuentan con los recursos necesarios para monitorear las actividades en línea.No primeiro semestre de 2020, assistimos à suspensão do calendário de graduação da Universidade Federal do Tocantins devido à pandemia (COVID-19). Nesse contexto, este artigo tem como objetivo analisar os desafios, as possibilidades e as dificuldades do curso de licenciatura em Geografia (campus Araguaína) em propor ações formativas e de acolhimento para seus(suas) discentes. Para isso, coletamos informações sobre a situação dos(as) estudantes nos primeiros meses do distanciamento social (com auxílio do formulário do Google) e os relatos destes(as) sobre o I Seminário Online do curso de Geografia da UFT/Araguaína realizado nos dias 8 e 9 de junho de 2020. Os resultados sinalizam as limitações de ordem tecnológica e de um contexto social inédito, culminando mais em impossibilidades do que em possibilidades de ações. O principal desafio encontrado foi o fato de que a maioria dos(as) estudantes não dispõem dos recursos necessários para o acompanhamento de atividades on-line.Universidade Federal de Minas Gerais2020-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2471110.35699/2237-5864.2020.24711Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-18Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-182237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24711/20379Copyright (c) 2020 Vanessa Lessio Diniz, Roberto Antero da Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDiniz, Vanessa LessioSilva , Roberto Antero da 2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/24711Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training in the pandemic period: (im)possibilities of actions and host in the Geography course at UFT/Araguaína
Formación docente en el periodo de pandemia: (im)posibilidades de acciones y alojamiento en la carrera de Geografía de la UFT/Araguaína
Formação de professores no período pandêmico: (im)possibilidades de ações e acolhimento no curso de Geografia da UFT/Araguaína
title Teacher training in the pandemic period: (im)possibilities of actions and host in the Geography course at UFT/Araguaína
spellingShingle Teacher training in the pandemic period: (im)possibilities of actions and host in the Geography course at UFT/Araguaína
Diniz, Vanessa Lessio
Formação de professores
Pandemia da COVID-19
Tecnologias da informação e comunicação
Desigualdade regional
Norte do Tocantins
Teacher training
Covid-19 pandemic
Information and communication technologies
Regional inequality
Northern Tocantins
Formación de profesores
Pandemia COVID-19
Tecnologías de la información y la comunicación
Desigualdad regional
Norte de Tocantins
title_short Teacher training in the pandemic period: (im)possibilities of actions and host in the Geography course at UFT/Araguaína
title_full Teacher training in the pandemic period: (im)possibilities of actions and host in the Geography course at UFT/Araguaína
title_fullStr Teacher training in the pandemic period: (im)possibilities of actions and host in the Geography course at UFT/Araguaína
title_full_unstemmed Teacher training in the pandemic period: (im)possibilities of actions and host in the Geography course at UFT/Araguaína
title_sort Teacher training in the pandemic period: (im)possibilities of actions and host in the Geography course at UFT/Araguaína
author Diniz, Vanessa Lessio
author_facet Diniz, Vanessa Lessio
Silva , Roberto Antero da
author_role author
author2 Silva , Roberto Antero da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Diniz, Vanessa Lessio
Silva , Roberto Antero da
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Pandemia da COVID-19
Tecnologias da informação e comunicação
Desigualdade regional
Norte do Tocantins
Teacher training
Covid-19 pandemic
Information and communication technologies
Regional inequality
Northern Tocantins
Formación de profesores
Pandemia COVID-19
Tecnologías de la información y la comunicación
Desigualdad regional
Norte de Tocantins
topic Formação de professores
Pandemia da COVID-19
Tecnologias da informação e comunicação
Desigualdade regional
Norte do Tocantins
Teacher training
Covid-19 pandemic
Information and communication technologies
Regional inequality
Northern Tocantins
Formación de profesores
Pandemia COVID-19
Tecnologías de la información y la comunicación
Desigualdad regional
Norte de Tocantins
description In the first semester of the academic year 2020, we saw the suspension of the Federal University of Tocantins graduation calendar due to the Covid-19 pandemic. In this context, this article aims to analyze the challenges, possibilities and difficulties of the Geography course (Araguaína Campus) in proposing training and welcoming actions for their students. For this, we collected information on the situation of students in the first months of social distance (utilizing Google forms) and their reports on the First Online Seminar of the Geography Course at UFT/Araguaína held on 08 and 09 June 2020. The results indicate the technological limitations of an unprecedented social context, culminating more in impossibilities than in possibilities of actions. The main challenge encountered was the fact that the majority of students do not have the necessary resources to monitor online activities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24711
10.35699/2237-5864.2020.24711
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24711
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2020.24711
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24711/20379
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Vanessa Lessio Diniz, Roberto Antero da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Vanessa Lessio Diniz, Roberto Antero da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-18
Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-18
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635960205312