Weblog construction in Pharmacy course as a tool for teaching rational use of medicines

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faria, Joyce C. M.
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Junqueira, Daniela G. R., Cândido, Raissa C. F., Pádua, Cristiane A. M., Moraes, Alba V. S. M., Frade, Alessandra C. M., Silva, Daniela F., Santos, Érika P. S., Santos, Louise C. O., Nascimento, Mariana F. L., Silva, Weverton T., Mesquita, Alessandra R., Perini, Edson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2104
Resumo: Accurate information is determinant to the quality use of medication and decision making in health. Thus, training professionals to interpret scientific evidence on medicines and turn that into easy-access information is fundamental. In this sense, the Centro de Estudos do Medicamento (CEMED) from the School of Pharmacy - Federal University of Minas Gerais (UFMG) promotes formation focusing on the rational use of medicines disseminating information through the Blog do CEMED. Content publication in the weblog relies on the active role of students, who identify sources of information, select topics, prepare, check and post them. The Blog has registered intense consultation access, driven by social networks interactivity. The initiative demonstrates clear need for information in this area and presents as an important pedagogical resource, promoting the development of competencies such as critical evaluation of literature, written communication and teamwork.
id UFMG-24_0b8c2e2441a40bd0b39900e48a1f92ed
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/2104
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Weblog construction in Pharmacy course as a tool for teaching rational use of medicinesConstrução de weblog como ferramenta para o ensino do uso racional de medicamentos no curso de FarmáciaWeblogFarmáciaUso racional de medicamentosWeblogPharmacyRational use of medicinesAccurate information is determinant to the quality use of medication and decision making in health. Thus, training professionals to interpret scientific evidence on medicines and turn that into easy-access information is fundamental. In this sense, the Centro de Estudos do Medicamento (CEMED) from the School of Pharmacy - Federal University of Minas Gerais (UFMG) promotes formation focusing on the rational use of medicines disseminating information through the Blog do CEMED. Content publication in the weblog relies on the active role of students, who identify sources of information, select topics, prepare, check and post them. The Blog has registered intense consultation access, driven by social networks interactivity. The initiative demonstrates clear need for information in this area and presents as an important pedagogical resource, promoting the development of competencies such as critical evaluation of literature, written communication and teamwork.A informação correta é determinante na qualidade do uso de medicamentos e na tomada de decisões em saúde. Assim, é fundamental a formação de profissionais capazes de interpretar a evidência científica sobre medicamentos, transformando-a em informação de fácil acesso. Nesse sentido, o Centro de Estudos do Medicamento (CEMED) da Faculdade de Farmácia da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) promove a formação voltada para o uso racional de medicamentos, utilizando a divulgação de informações por meio de weblog (Blog do CEMED). A publicação no weblog depende do papel ativo dos discentes, os quais devem identificar as fontes de informação, selecionar os temas e elaborar, corrigir e divulgar as matérias. O blog tem registrado um movimento intenso de consulta, impulsionado pela interatividade das redes sociais. A iniciativa demonstra a evidente demanda por informações na área e se apresenta como importante recurso pedagógico, favorecendo o desenvolvimento de competências como avaliação crítica da literatura, comunicação escrita e trabalho em equipe.Universidade Federal de Minas Gerais2016-10-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/210410.35699/2237-5864.2016.2104Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 6 No. 2 (2016); 177-202Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 6 Núm. 2 (2016); 177-202Revista Docência do Ensino Superior; v. 6 n. 2 (2016); 177-2022237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2104/1382Copyright (c) 2016 JOYCE C. M. FARIA, Daniela R. G. Junqueira, Raissa C. F. Cândido, Cristiane A. Menezes de Pádua, Alba V. S. M. Moraes, Alessandra C. M. Frade, Daniela F. Silva, Érika P. S. Santos, Louise C. O. Santos, Mariana F. L. Nascimento, Weverton T Silva, Alessandra R Mesquita, Edson Periniinfo:eu-repo/semantics/openAccessFaria, Joyce C. M.Junqueira, Daniela G. R.Cândido, Raissa C. F.Pádua, Cristiane A. M.Moraes, Alba V. S. M.Frade, Alessandra C. M.Silva, Daniela F.Santos, Érika P. S.Santos, Louise C. O.Nascimento, Mariana F. L.Silva, Weverton T.Mesquita, Alessandra R.Perini, Edson2020-05-19T18:07:33Zoai:periodicos.ufmg.br:article/2104Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2020-05-19T18:07:33Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Weblog construction in Pharmacy course as a tool for teaching rational use of medicines
Construção de weblog como ferramenta para o ensino do uso racional de medicamentos no curso de Farmácia
title Weblog construction in Pharmacy course as a tool for teaching rational use of medicines
spellingShingle Weblog construction in Pharmacy course as a tool for teaching rational use of medicines
Faria, Joyce C. M.
Weblog
Farmácia
Uso racional de medicamentos
Weblog
Pharmacy
Rational use of medicines
title_short Weblog construction in Pharmacy course as a tool for teaching rational use of medicines
title_full Weblog construction in Pharmacy course as a tool for teaching rational use of medicines
title_fullStr Weblog construction in Pharmacy course as a tool for teaching rational use of medicines
title_full_unstemmed Weblog construction in Pharmacy course as a tool for teaching rational use of medicines
title_sort Weblog construction in Pharmacy course as a tool for teaching rational use of medicines
author Faria, Joyce C. M.
author_facet Faria, Joyce C. M.
Junqueira, Daniela G. R.
Cândido, Raissa C. F.
Pádua, Cristiane A. M.
Moraes, Alba V. S. M.
Frade, Alessandra C. M.
Silva, Daniela F.
Santos, Érika P. S.
Santos, Louise C. O.
Nascimento, Mariana F. L.
Silva, Weverton T.
Mesquita, Alessandra R.
Perini, Edson
author_role author
author2 Junqueira, Daniela G. R.
Cândido, Raissa C. F.
Pádua, Cristiane A. M.
Moraes, Alba V. S. M.
Frade, Alessandra C. M.
Silva, Daniela F.
Santos, Érika P. S.
Santos, Louise C. O.
Nascimento, Mariana F. L.
Silva, Weverton T.
Mesquita, Alessandra R.
Perini, Edson
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Faria, Joyce C. M.
Junqueira, Daniela G. R.
Cândido, Raissa C. F.
Pádua, Cristiane A. M.
Moraes, Alba V. S. M.
Frade, Alessandra C. M.
Silva, Daniela F.
Santos, Érika P. S.
Santos, Louise C. O.
Nascimento, Mariana F. L.
Silva, Weverton T.
Mesquita, Alessandra R.
Perini, Edson
dc.subject.por.fl_str_mv Weblog
Farmácia
Uso racional de medicamentos
Weblog
Pharmacy
Rational use of medicines
topic Weblog
Farmácia
Uso racional de medicamentos
Weblog
Pharmacy
Rational use of medicines
description Accurate information is determinant to the quality use of medication and decision making in health. Thus, training professionals to interpret scientific evidence on medicines and turn that into easy-access information is fundamental. In this sense, the Centro de Estudos do Medicamento (CEMED) from the School of Pharmacy - Federal University of Minas Gerais (UFMG) promotes formation focusing on the rational use of medicines disseminating information through the Blog do CEMED. Content publication in the weblog relies on the active role of students, who identify sources of information, select topics, prepare, check and post them. The Blog has registered intense consultation access, driven by social networks interactivity. The initiative demonstrates clear need for information in this area and presents as an important pedagogical resource, promoting the development of competencies such as critical evaluation of literature, written communication and teamwork.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2104
10.35699/2237-5864.2016.2104
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2104
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2016.2104
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2104/1382
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 6 No. 2 (2016); 177-202
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 6 Núm. 2 (2016); 177-202
Revista Docência do Ensino Superior; v. 6 n. 2 (2016); 177-202
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174636954255360