Teacher education, popular extension and kenneth Zeichner's third space: the experience of the "EEFD Baixada" project

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sarti, Renato
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20292
Resumo: This work aims to present an account of experiences developed by the extension project “Physical Education in Baixada Fluminense: autonomy and knowledge construction (EEFD Baixada)” and reflect on the potentialities of approximation between the concept of popular extension and the construction of a third space in teacher education. As a methodological procedure, analyzes of the published works by the project were carried out. The third space has been debated as a proposal to overcome the disconnect between the school and the university, proposing a restructuring of the organization and performance of the involved subjects in this relationship. Counting on the dialogicity as a fundamental basis, popular extension has presented itself as the main way out of the traditional unilateral and assistentialist conception. Thus, in the present extension project, it is possible to identify some clues of spaces for dialog within the institutional (university), school and professional scope.
id UFMG-24_0bbadd2a3a0bb6b5322284bc1f0f6574
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/20292
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Teacher education, popular extension and kenneth Zeichner's third space: the experience of the "EEFD Baixada" projectFormación del profesorado, extensión popular y tercer espacio de Zeichner: la experiencia de proyecto EEFD BaixadaFormação docente, extensão popular e o terceiro espaço de Zeichner: a experiência do projeto EEFD BaixadaFormação docenteExtensãoEscolaTeacher educationExtensionSchoolFormación del profesoradoExtensiónEscuelaThis work aims to present an account of experiences developed by the extension project “Physical Education in Baixada Fluminense: autonomy and knowledge construction (EEFD Baixada)” and reflect on the potentialities of approximation between the concept of popular extension and the construction of a third space in teacher education. As a methodological procedure, analyzes of the published works by the project were carried out. The third space has been debated as a proposal to overcome the disconnect between the school and the university, proposing a restructuring of the organization and performance of the involved subjects in this relationship. Counting on the dialogicity as a fundamental basis, popular extension has presented itself as the main way out of the traditional unilateral and assistentialist conception. Thus, in the present extension project, it is possible to identify some clues of spaces for dialog within the institutional (university), school and professional scope.Este artículo tiene como objetivo presentar una descripción de las experiencias desarrolladas por el proyecto de extensión "Educación Física en la Baixada Fluminense: autonomía y construcción del conocimiento (EEFD Baixada)" y reflexionar sobre las potencialidades de aproximación entre el concepto de extensión popular y la construcción de un tercer espacio en la formación del profesorado. Como procedimientos metodológicos, se llevaron a cabo análisis de los trabajos publicados por el proyecto. El tercer espacio ha sido debatido como una propuesta para superar la desconexión entre la escuela y la universidad, proponiendo una reestructuración de la organización y el desempeño de los sujetos involucrados en esta relación. Contando con la dialogicidad como base fundamental, la extensión popular se ha presentado como la principal salida de la concepción tradicional unilateral y asistencialista. En el presente proyecto de extensión, es posible identificar algunas pistas de espacios de diálogo dentro del ámbito institucional (universitario), escolar y profesional.O presente trabalho tem por objetivos apresentar um relato de experiências desenvolvidas pelo projeto de extensão “Educação Física na Baixada Fluminense: autonomia e construção de conhecimento (EEFD Baixada)” e refletir sobre as potencialidades de aproximação com a concepção de extensão popular e com a construção de um terceiro espaço na formação docente. Como procedimentos metodológicos foram realizadas análises dos trabalhos publicados pelo projeto. O terceiro espaço tem sido debatido como uma proposta de superação da desconexão entre a escola e a universidade, propondo uma reestruturação da organização e atuação dos sujeitos envolvidos nessa relação. Contando com a dialogicidade como uma base fundamental, a extensão popular tem se apresentado como a principal saída para a tradicional concepção assistencialista e unilateral. Desse modo, no presente projeto de extensão, é possível identificar algumas pistas de espaços de dialogicidade dentro do âmbito institucional (universidade), escolar e profissional.Universidade Federal de Minas Gerais2020-10-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2029210.35699/2237-5864.2020.20292Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-16Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-16Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-162237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20292/20109Copyright (c) 2020 Renato Sartihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSarti, Renato2023-02-07T01:58:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/20292Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-07T01:58:53Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher education, popular extension and kenneth Zeichner's third space: the experience of the "EEFD Baixada" project
Formación del profesorado, extensión popular y tercer espacio de Zeichner: la experiencia de proyecto EEFD Baixada
Formação docente, extensão popular e o terceiro espaço de Zeichner: a experiência do projeto EEFD Baixada
title Teacher education, popular extension and kenneth Zeichner's third space: the experience of the "EEFD Baixada" project
spellingShingle Teacher education, popular extension and kenneth Zeichner's third space: the experience of the "EEFD Baixada" project
Sarti, Renato
Formação docente
Extensão
Escola
Teacher education
Extension
School
Formación del profesorado
Extensión
Escuela
title_short Teacher education, popular extension and kenneth Zeichner's third space: the experience of the "EEFD Baixada" project
title_full Teacher education, popular extension and kenneth Zeichner's third space: the experience of the "EEFD Baixada" project
title_fullStr Teacher education, popular extension and kenneth Zeichner's third space: the experience of the "EEFD Baixada" project
title_full_unstemmed Teacher education, popular extension and kenneth Zeichner's third space: the experience of the "EEFD Baixada" project
title_sort Teacher education, popular extension and kenneth Zeichner's third space: the experience of the "EEFD Baixada" project
author Sarti, Renato
author_facet Sarti, Renato
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sarti, Renato
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente
Extensão
Escola
Teacher education
Extension
School
Formación del profesorado
Extensión
Escuela
topic Formação docente
Extensão
Escola
Teacher education
Extension
School
Formación del profesorado
Extensión
Escuela
description This work aims to present an account of experiences developed by the extension project “Physical Education in Baixada Fluminense: autonomy and knowledge construction (EEFD Baixada)” and reflect on the potentialities of approximation between the concept of popular extension and the construction of a third space in teacher education. As a methodological procedure, analyzes of the published works by the project were carried out. The third space has been debated as a proposal to overcome the disconnect between the school and the university, proposing a restructuring of the organization and performance of the involved subjects in this relationship. Counting on the dialogicity as a fundamental basis, popular extension has presented itself as the main way out of the traditional unilateral and assistentialist conception. Thus, in the present extension project, it is possible to identify some clues of spaces for dialog within the institutional (university), school and professional scope.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20292
10.35699/2237-5864.2020.20292
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20292
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2020.20292
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/20292/20109
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Renato Sarti
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Renato Sarti
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-16
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 10 (2020); 1-16
Revista Docência do Ensino Superior; v. 10 (2020); 1-16
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174635875270656