Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereyra, Diego
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Cardoso, Noelia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2243
Resumo:    This article studies the teaching experience of social sciences professors during a writing seminar “the art of writing a thesis” provided at the Social Sciences Ph.D. in the University of Buenos Aires (UBA) during the first four months of 2013 and 2014. From a cultural outlook, it seeks to reconstruct both the institutional decisions made to promote studentship follow-up strategies and the students lettering imaginaries and practices. This idea defines the writing production as an expression of a larger context of academic tradition. Through reflections on this production context, the aim is to enrich the look on postdoctoral teaching and to contribute to the redefinition and curriculum design of writing courses at the postgraduate level.
id UFMG-24_257fa63335dddccc22babaecb444f010
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/2243
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesisReflexiones sobre el dictado de talleres de escritura en el posgrado: El contexto de producción de una tesisReflexões sobre a condução de uma oficina de escrita na pós-graduação: O contexto de produção de uma teseExperiência docenteEscrita acadêmicaSeminário de escrita de teseTeaching experienceAcademic writingThesis writing seminarExperiencia docenteEscritura académicaSeminario de escritura de tesis   This article studies the teaching experience of social sciences professors during a writing seminar “the art of writing a thesis” provided at the Social Sciences Ph.D. in the University of Buenos Aires (UBA) during the first four months of 2013 and 2014. From a cultural outlook, it seeks to reconstruct both the institutional decisions made to promote studentship follow-up strategies and the students lettering imaginaries and practices. This idea defines the writing production as an expression of a larger context of academic tradition. Through reflections on this production context, the aim is to enrich the look on postdoctoral teaching and to contribute to the redefinition and curriculum design of writing courses at the postgraduate level.El presente artículo surge de la experiencia registrada como sociólogos docentes en la dirección del taller de tesis “el arte de escribir una tesis”, dictado en el doctorado de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires (UBA), durante los primeros cuatrimestres de los años 2013 y 2014. Desde una mirada crítica de los estudios culturales se intenta reconstruir las decisiones institucionales de promoción de talleres, el seguimiento que reciben los alumnos, sus prácticas y los imaginarios que giran alrededor de la escritura de tesis, entendiendo la producción escrita como expresión de un contexto mayor que impacta en la lógica académica. Por medio de las reflexiones sobre el contexto de producción, se busca enriquecer la mirada sobre la enseñanza posdoctoral y contribuir con el rediseño de la escritura de tesis. Este artigo surge da experiência registrada como professores sociólogos na condução de uma oficina de escrita denominada “a arte de escrever uma tese”, oferecida no doutorado em Ciências Sociais da Universidade de Buenos Aires (UBA), durante os primeiros quadrimestres dos anos de 2013 e 2014. A partir de um olhar crítico dos estudos culturais, procura-se reconstruir as decisões institucionais de promoção de oficinas, o acompanhamento que recebem os alunos, suas práticas e os imaginários que giram em torno da escrita da tese, entendendo a produção escrita como expressão de um contexto maior que impacta a lógica acadêmica. Por meio das reflexões sobre o contexto de produção, procura-se enriquecer o olhar sobre o ensino na pós-graduação e contribuir com o redesenho de cursos de escrita de tese.Universidade Federal de Minas Gerais2017-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/224310.35699/2237-5864.2017.2243Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 7 No. 1 (2017); 57-73Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 7 Núm. 1 (2017); 57-73Revista Docência do Ensino Superior; v. 7 n. 1 (2017); 57-732237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2243/1410Copyright (c) 2017 Diego Pereyra, Noelia Cardosoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereyra, DiegoCardoso, Noelia2020-05-19T18:07:02Zoai:periodicos.ufmg.br:article/2243Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2020-05-19T18:07:02Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis
Reflexiones sobre el dictado de talleres de escritura en el posgrado: El contexto de producción de una tesis
Reflexões sobre a condução de uma oficina de escrita na pós-graduação: O contexto de produção de uma tese
title Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis
spellingShingle Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis
Pereyra, Diego
Experiência docente
Escrita acadêmica
Seminário de escrita de tese
Teaching experience
Academic writing
Thesis writing seminar
Experiencia docente
Escritura académica
Seminario de escritura de tesis
title_short Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis
title_full Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis
title_fullStr Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis
title_full_unstemmed Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis
title_sort Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis
author Pereyra, Diego
author_facet Pereyra, Diego
Cardoso, Noelia
author_role author
author2 Cardoso, Noelia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereyra, Diego
Cardoso, Noelia
dc.subject.por.fl_str_mv Experiência docente
Escrita acadêmica
Seminário de escrita de tese
Teaching experience
Academic writing
Thesis writing seminar
Experiencia docente
Escritura académica
Seminario de escritura de tesis
topic Experiência docente
Escrita acadêmica
Seminário de escrita de tese
Teaching experience
Academic writing
Thesis writing seminar
Experiencia docente
Escritura académica
Seminario de escritura de tesis
description    This article studies the teaching experience of social sciences professors during a writing seminar “the art of writing a thesis” provided at the Social Sciences Ph.D. in the University of Buenos Aires (UBA) during the first four months of 2013 and 2014. From a cultural outlook, it seeks to reconstruct both the institutional decisions made to promote studentship follow-up strategies and the students lettering imaginaries and practices. This idea defines the writing production as an expression of a larger context of academic tradition. Through reflections on this production context, the aim is to enrich the look on postdoctoral teaching and to contribute to the redefinition and curriculum design of writing courses at the postgraduate level.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2243
10.35699/2237-5864.2017.2243
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2243
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2017.2243
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2243/1410
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Diego Pereyra, Noelia Cardoso
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Diego Pereyra, Noelia Cardoso
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 7 No. 1 (2017); 57-73
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 7 Núm. 1 (2017); 57-73
Revista Docência do Ensino Superior; v. 7 n. 1 (2017); 57-73
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174637003538432