Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2243 |
Resumo: | This article studies the teaching experience of social sciences professors during a writing seminar “the art of writing a thesis” provided at the Social Sciences Ph.D. in the University of Buenos Aires (UBA) during the first four months of 2013 and 2014. From a cultural outlook, it seeks to reconstruct both the institutional decisions made to promote studentship follow-up strategies and the students lettering imaginaries and practices. This idea defines the writing production as an expression of a larger context of academic tradition. Through reflections on this production context, the aim is to enrich the look on postdoctoral teaching and to contribute to the redefinition and curriculum design of writing courses at the postgraduate level. |
id |
UFMG-24_257fa63335dddccc22babaecb444f010 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/2243 |
network_acronym_str |
UFMG-24 |
network_name_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesisReflexiones sobre el dictado de talleres de escritura en el posgrado: El contexto de producción de una tesisReflexões sobre a condução de uma oficina de escrita na pós-graduação: O contexto de produção de uma teseExperiência docenteEscrita acadêmicaSeminário de escrita de teseTeaching experienceAcademic writingThesis writing seminarExperiencia docenteEscritura académicaSeminario de escritura de tesis This article studies the teaching experience of social sciences professors during a writing seminar “the art of writing a thesis” provided at the Social Sciences Ph.D. in the University of Buenos Aires (UBA) during the first four months of 2013 and 2014. From a cultural outlook, it seeks to reconstruct both the institutional decisions made to promote studentship follow-up strategies and the students lettering imaginaries and practices. This idea defines the writing production as an expression of a larger context of academic tradition. Through reflections on this production context, the aim is to enrich the look on postdoctoral teaching and to contribute to the redefinition and curriculum design of writing courses at the postgraduate level.El presente artículo surge de la experiencia registrada como sociólogos docentes en la dirección del taller de tesis “el arte de escribir una tesis”, dictado en el doctorado de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires (UBA), durante los primeros cuatrimestres de los años 2013 y 2014. Desde una mirada crítica de los estudios culturales se intenta reconstruir las decisiones institucionales de promoción de talleres, el seguimiento que reciben los alumnos, sus prácticas y los imaginarios que giran alrededor de la escritura de tesis, entendiendo la producción escrita como expresión de un contexto mayor que impacta en la lógica académica. Por medio de las reflexiones sobre el contexto de producción, se busca enriquecer la mirada sobre la enseñanza posdoctoral y contribuir con el rediseño de la escritura de tesis. Este artigo surge da experiência registrada como professores sociólogos na condução de uma oficina de escrita denominada “a arte de escrever uma tese”, oferecida no doutorado em Ciências Sociais da Universidade de Buenos Aires (UBA), durante os primeiros quadrimestres dos anos de 2013 e 2014. A partir de um olhar crítico dos estudos culturais, procura-se reconstruir as decisões institucionais de promoção de oficinas, o acompanhamento que recebem os alunos, suas práticas e os imaginários que giram em torno da escrita da tese, entendendo a produção escrita como expressão de um contexto maior que impacta a lógica acadêmica. Por meio das reflexões sobre o contexto de produção, procura-se enriquecer o olhar sobre o ensino na pós-graduação e contribuir com o redesenho de cursos de escrita de tese.Universidade Federal de Minas Gerais2017-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/224310.35699/2237-5864.2017.2243Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 7 No. 1 (2017); 57-73Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 7 Núm. 1 (2017); 57-73Revista Docência do Ensino Superior; v. 7 n. 1 (2017); 57-732237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGspahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2243/1410Copyright (c) 2017 Diego Pereyra, Noelia Cardosoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereyra, DiegoCardoso, Noelia2020-05-19T18:07:02Zoai:periodicos.ufmg.br:article/2243Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2020-05-19T18:07:02Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis Reflexiones sobre el dictado de talleres de escritura en el posgrado: El contexto de producción de una tesis Reflexões sobre a condução de uma oficina de escrita na pós-graduação: O contexto de produção de uma tese |
title |
Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis |
spellingShingle |
Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis Pereyra, Diego Experiência docente Escrita acadêmica Seminário de escrita de tese Teaching experience Academic writing Thesis writing seminar Experiencia docente Escritura académica Seminario de escritura de tesis |
title_short |
Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis |
title_full |
Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis |
title_fullStr |
Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis |
title_full_unstemmed |
Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis |
title_sort |
Reflections on writing seminars provided at the postgraduate level: The production context of a thesis |
author |
Pereyra, Diego |
author_facet |
Pereyra, Diego Cardoso, Noelia |
author_role |
author |
author2 |
Cardoso, Noelia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereyra, Diego Cardoso, Noelia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Experiência docente Escrita acadêmica Seminário de escrita de tese Teaching experience Academic writing Thesis writing seminar Experiencia docente Escritura académica Seminario de escritura de tesis |
topic |
Experiência docente Escrita acadêmica Seminário de escrita de tese Teaching experience Academic writing Thesis writing seminar Experiencia docente Escritura académica Seminario de escritura de tesis |
description |
This article studies the teaching experience of social sciences professors during a writing seminar “the art of writing a thesis” provided at the Social Sciences Ph.D. in the University of Buenos Aires (UBA) during the first four months of 2013 and 2014. From a cultural outlook, it seeks to reconstruct both the institutional decisions made to promote studentship follow-up strategies and the students lettering imaginaries and practices. This idea defines the writing production as an expression of a larger context of academic tradition. Through reflections on this production context, the aim is to enrich the look on postdoctoral teaching and to contribute to the redefinition and curriculum design of writing courses at the postgraduate level. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2243 10.35699/2237-5864.2017.2243 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2243 |
identifier_str_mv |
10.35699/2237-5864.2017.2243 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2243/1410 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Diego Pereyra, Noelia Cardoso info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Diego Pereyra, Noelia Cardoso |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 7 No. 1 (2017); 57-73 Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 7 Núm. 1 (2017); 57-73 Revista Docência do Ensino Superior; v. 7 n. 1 (2017); 57-73 2237-5864 2358-6338 reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
collection |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br|| |
_version_ |
1797174637003538432 |