Using Whole Brain® thinking to inform lecturer identity in family medicine: a position paper

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Du Toit, Pieter Hertzog
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35885
Resumo: This paper serves as a conceptualisation of how the principles of Whole Brain® thinking can be used to inform lecturer identity. The objective of this position paper is to engage discourse on the educational professional development of early-career academics in health sciences. It is about laying a scholarly foundation for self-study. As a scholarly community of practice in family medicine we wanted to determine to what extent the literature – theoretical framework – is silent on innovative means to ensure that academics take responsibility for their development, using self-regulated learning and self-empowerment. In our search for literature on theories of professional learning we came across the theory about Whole Brain® thinking. Our action research initiatives revolve around the notion of individuals’ preferences for different modes of thinking. Our preferred modes of thinking inform our teaching practice and lecturer identity.
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spelling Using Whole Brain® thinking to inform lecturer identity in family medicine: a position paperUso del pensamiento Whole Brain® para informar la identidad del profesor en medicina familiar: un documento de posiciónUsando o pensamento Whole Brain® para informar a identidade do professor em medicina de família: um documento de posiçãoformação da identidade do professoraprendizagem profissional autorreguladapensamento holístico (ou baseado no modelo Whole Brain®)pesquisa-ação holística ou baseada no modelo Whole Brain®pesquisa-ação participativalecturer identity formationself-regulated professional learningWhole Brain® thinkingWhole Brain® action researchWhole Brain® participatory action researchformación de la identidad docenteaprendizaje profesional autorreguladopensamiento Whole Brain®investigación-acción Whole Brain®investigación-acción participativa Whole Brain®This paper serves as a conceptualisation of how the principles of Whole Brain® thinking can be used to inform lecturer identity. The objective of this position paper is to engage discourse on the educational professional development of early-career academics in health sciences. It is about laying a scholarly foundation for self-study. As a scholarly community of practice in family medicine we wanted to determine to what extent the literature – theoretical framework – is silent on innovative means to ensure that academics take responsibility for their development, using self-regulated learning and self-empowerment. In our search for literature on theories of professional learning we came across the theory about Whole Brain® thinking. Our action research initiatives revolve around the notion of individuals’ preferences for different modes of thinking. Our preferred modes of thinking inform our teaching practice and lecturer identity.Este documento sirve como una conceptualización de como los principios del pensamiento Whole Brain® pueden usarse para informar la identidad del profesor. El objetivo de este documento de posición es participar en el discurso sobre el desarrollo profesional educativo de los académicos en las primeras carreras de ciencias de la salud. Se trata de sentar una base académica para el autoestudio. Como comunidad académica de práctica en medicina familiar, queríamos determinar en que medida la literatura – el marco teórico – guarda silencio sobre los medios innovadores para garantizar que los académicos asuman la responsabilidad de su desarrollo, utilizando el aprendizaje autorregulado y el autoempoderamiento. En nuestra búsqueda de literatura sobre teorías del aprendizaje profesional nos encontramos con la teoría del pensamiento Whole Brain®. Nuestras iniciativas de investigación-acción giran en torno a la noción de las preferencias de los individuos por diferentes modos de pensamiento. Nuestros modos preferidos de pensamiento informan nuestra práctica docente y nuestra identidad como profesor.O presente artigo busca uma conceitualização sobre como os princípios do pensamento holístico (ou baseado no modelo Whole Brain®) podem ser usados para informar a identidade do professor. O objetivo deste artigo de posição é envolver o discurso sobre o desenvolvimento profissional educacional de acadêmicos em início de carreira nas ciências da saúde; trata-se de estabelecer uma base acadêmica para o autoestudo. Como comunidade de prática em medicina familiar, queríamos determinar até que ponto a literatura – quadro teórico – está silenciosa sobre meios inovadores para garantir que os acadêmicos assumam a responsabilidade por seu desenvolvimento, usando a aprendizagem autorregulada e o autoempoderamento. Na nossa busca por literatura sobre teorias de aprendizagem profissional, encontramos a teoria sobre o pensamento Whole Brain®. Todas as iniciativas estão em torno da noção das preferências individuais por diferentes modos de pensamento; os modos de pensar que preferimos informam a nossa prática de ensino e a identidade docente.Universidade Federal de Minas Gerais2022-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3588510.35699/2237-5864.2022.35885Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-15Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 12 (2022); 1-15Revista Docência do Ensino Superior; v. 12 (2022); 1-152237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/35885/31332Copyright (c) 2022 Pieter Hertzog Du Toithttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDu Toit, Pieter Hertzog 2022-12-14T17:05:41Zoai:periodicos.ufmg.br:article/35885Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2022-12-14T17:05:41Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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