Vocal health program for higher education teachers: experience reports

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Susana
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Baptista, Ana Catarina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Docência do Ensino Superior (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/33976
Resumo: The communication effectiveness in the classroom involves the proper use of the voice by the teacher. The use of this pedagogical strategy to transmit knowledge to their students places teachers among the professional groups that are at greater risk of developing vocal alterations throughout their professional life. This paper aims to report the experience of implementing a vocal health program for a group of higher education teachers. In addition to the presentation of the assumptions, functioning and organization of the contents of this program, the main results of the participants' perception regarding the functioning of the proposal are also presented. The results show that, globally, the participants evaluated the program positively, presenting contributions for the improvement of future proposals of initiatives of prevention and promotion of the vocal health of higher education teachers.
id UFMG-24_b218d383521597b9cb522d03fdf6b82f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/33976
network_acronym_str UFMG-24
network_name_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository_id_str
spelling Vocal health program for higher education teachers: experience reportsPrograma de salud vocal para profesores de educación superior: relato de experienciaPrograma de saúde vocal para professores do ensino superior: relato de experiênciaSaúde vocalPrevençãoProfessoresEnsino superiorSalud vocalPrevenciónProfesoresEducación superiorVocal healthPreventionTeachersHigher educationThe communication effectiveness in the classroom involves the proper use of the voice by the teacher. The use of this pedagogical strategy to transmit knowledge to their students places teachers among the professional groups that are at greater risk of developing vocal alterations throughout their professional life. This paper aims to report the experience of implementing a vocal health program for a group of higher education teachers. In addition to the presentation of the assumptions, functioning and organization of the contents of this program, the main results of the participants' perception regarding the functioning of the proposal are also presented. The results show that, globally, the participants evaluated the program positively, presenting contributions for the improvement of future proposals of initiatives of prevention and promotion of the vocal health of higher education teachers.La eficacia de la comunicación en el aula implica el uso adecuado de la voz por parte del profesor. El uso de esta estrategia pedagógica para transmitir conocimientos a sus alumnos coloca a los profesores entre los grupos profesionales que tienen mayor riesgo de desarrollar alteraciones vocales a lo largo de su vida profesional. Este artículo tiene como objetivo reportar la experiencia de implementar un programa de salud vocal para un grupo de profesores de educación superior. Además de la presentación de los supuestos, funcionamiento y organización de los contenidos de este programa, también se presentan los principales resultados de la percepción de los participantes sobre su funcionamiento. Los resultados muestran que, globalmente, los participantes evaluaron positivamente el programa, contribuyendo a la mejora de futuras propuestas de programas de prevención y promoción de la salud vocal de los profesores de educación superior.A efetividade da comunicação em sala de aula passa pela utilização adequada da voz pelo professor. O recurso a esta estratégia pedagógica para transmitir conhecimentos aos seus estudantes coloca os professores entre os grupos profissionais que apresentam maior risco de desenvolver alterações vocais ao longo da sua carreira. Este trabalho tem como objetivo relatar a experiência de implementação de um programa de saúde vocal para um grupo de docentes do ensino superior. Para além da apresentação dos pressupostos, do funcionamento e da organização dos conteúdos deste programa, são ainda apresentados os principais resultados da percepção dos participantes em relação ao funcionamento da proposta. Os dados mostram que, globalmente, os participantes avaliaram de forma positiva o programa, apresentando contribuições para a melhoria de propostas futuras de iniciativas de prevenção e promoção da saúde vocal dos professores do ensino superior.Universidade Federal de Minas Gerais2021-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/3397610.35699/2237-5864.2021.33976Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-23Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-23Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-232237-58642358-6338reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/33976/28142Copyright (c) 2021 Susana Rodrigues, Ana Catarina Baptistahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, SusanaBaptista, Ana Catarina 2023-02-01T19:30:21Zoai:periodicos.ufmg.br:article/33976Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/indexPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/oairevistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||2237-58642237-5864opendoar:2023-02-01T19:30:21Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Vocal health program for higher education teachers: experience reports
Programa de salud vocal para profesores de educación superior: relato de experiencia
Programa de saúde vocal para professores do ensino superior: relato de experiência
title Vocal health program for higher education teachers: experience reports
spellingShingle Vocal health program for higher education teachers: experience reports
Rodrigues, Susana
Saúde vocal
Prevenção
Professores
Ensino superior
Salud vocal
Prevención
Profesores
Educación superior
Vocal health
Prevention
Teachers
Higher education
title_short Vocal health program for higher education teachers: experience reports
title_full Vocal health program for higher education teachers: experience reports
title_fullStr Vocal health program for higher education teachers: experience reports
title_full_unstemmed Vocal health program for higher education teachers: experience reports
title_sort Vocal health program for higher education teachers: experience reports
author Rodrigues, Susana
author_facet Rodrigues, Susana
Baptista, Ana Catarina
author_role author
author2 Baptista, Ana Catarina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Susana
Baptista, Ana Catarina
dc.subject.por.fl_str_mv Saúde vocal
Prevenção
Professores
Ensino superior
Salud vocal
Prevención
Profesores
Educación superior
Vocal health
Prevention
Teachers
Higher education
topic Saúde vocal
Prevenção
Professores
Ensino superior
Salud vocal
Prevención
Profesores
Educación superior
Vocal health
Prevention
Teachers
Higher education
description The communication effectiveness in the classroom involves the proper use of the voice by the teacher. The use of this pedagogical strategy to transmit knowledge to their students places teachers among the professional groups that are at greater risk of developing vocal alterations throughout their professional life. This paper aims to report the experience of implementing a vocal health program for a group of higher education teachers. In addition to the presentation of the assumptions, functioning and organization of the contents of this program, the main results of the participants' perception regarding the functioning of the proposal are also presented. The results show that, globally, the participants evaluated the program positively, presenting contributions for the improvement of future proposals of initiatives of prevention and promotion of the vocal health of higher education teachers.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/33976
10.35699/2237-5864.2021.33976
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/33976
identifier_str_mv 10.35699/2237-5864.2021.33976
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/33976/28142
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Susana Rodrigues, Ana Catarina Baptista
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Susana Rodrigues, Ana Catarina Baptista
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-23
Revista Docência do Ensino Superior; Vol. 11 (2021); 1-23
Revista Docência do Ensino Superior; v. 11 (2021); 1-23
2237-5864
2358-6338
reponame:Revista Docência do Ensino Superior (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista Docência do Ensino Superior (Online)
collection Revista Docência do Ensino Superior (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Docência do Ensino Superior (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadocenciaensinosuperior@ufmg.br||
_version_ 1797174636376489984