Family health clientele's perception for medical services in the clinic: the nurse contribution

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jesus, Petrônio Barros Ribeiro de
Data de Publicação: 2002
Outros Autores: Carvalho, Daclé Vilma
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50948
Resumo: This dissertation intends to describe the clientele of specific family health clinic in the city of Juiz de Fora, Minas Gerais State, Brazil and to identify factors that influence patients' satisfaction and describe the perception these patients have of their rights to health. One hundred clients were interviewed through a questionnaire on health services and programs. We use Statistical Package for Social Science software (SPSS) to analyze the answers to the questions. As a conclusion we found that the overall care by the clinic health workers toward the clientele was evaluated positively. However, there are many limitations in the service researched.
id UFMG-27_41e1f84559015ed181bfa3cb901b7403
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/50948
network_acronym_str UFMG-27
network_name_str Reme (Online)
repository_id_str
spelling Family health clientele's perception for medical services in the clinic: the nurse contributionPercepción de usuarios de unidad de salud de la familia sobre la asistencia a la salud: una contribuición de enfermeríaPercepção de usuários de unidade de saúde da família sobre a assistência à saúde: uma contribuição da enfermagemSalud de la FamiliaSatisfación del PacienteDerecho a la SaludCentros de SaludPercepcionEnfermeríaSaúde da FamíliaSatisfação do PacienteDireito à SaúdeCentro de SaúdePercepçãoEnfermagemFamily HealthPatient SatisfactionHealth RightsHealth CentersPerceptionNursingThis dissertation intends to describe the clientele of specific family health clinic in the city of Juiz de Fora, Minas Gerais State, Brazil and to identify factors that influence patients' satisfaction and describe the perception these patients have of their rights to health. One hundred clients were interviewed through a questionnaire on health services and programs. We use Statistical Package for Social Science software (SPSS) to analyze the answers to the questions. As a conclusion we found that the overall care by the clinic health workers toward the clientele was evaluated positively. However, there are many limitations in the service researched.Los objetivos del presente estudio fueron: caracterizar a los usuarios de una unidad de salud de la familia de la ciudad de Juiz de Fora, Minas Gerais, identificar factores que influyen en la satisfacción con la atención a la salud y describir la percepción de dichos usuarios frente a la atención del derecho a la salud. Se entrevistaron cien usuarios, se utilizaron formularios con preguntas básicamente de múltiple elección y los datos se analizaron a través del Programa SPSS. La atención global prestada por el equipo de esta unidad de salud de la familia fue evaluada positivamente, con un alto porcentaje de usuarios satisfechos con el servicio de salud. Aún así, quedaron evidencias de las limitaciones del mencionado servicio.Este estudo teve como objetivos caracterizar os usuários de uma Unidade de Saúde da Família de Juiz de Fora, Minas Gerais, identificar fatores que influenciam na satisfação do usuário em relação ao atendimento à saúde e descrever a percepção desses usuários quanto ao atendimento do direito à saúde. Foram entrevistados cem usuários, utilizando-se de um formulário com perguntas predominantemente fechadas e os dados foram tratados através do Programa SPSS. O atendimento global prestado pela equipe dessa Unidade de Saúde da Família foi avaliado positivamente, sendo apontado um grande percentual de usuários satisfeitos com o serviço de saúde apesar de ficarem evidenciadas as limitações do serviço.Universidade Federal de Minas Gerais2002-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50948REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 6 No. 1 (2002)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 6 Núm. 1 (2002)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 6 n. 1 (2002)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50948/43056https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50948/43057Copyright (c) 2002 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessJesus, Petrônio Barros Ribeiro deCarvalho, Daclé Vilma2024-01-25T12:59:12Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50948Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-25T12:59:12Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Family health clientele's perception for medical services in the clinic: the nurse contribution
Percepción de usuarios de unidad de salud de la familia sobre la asistencia a la salud: una contribuición de enfermería
Percepção de usuários de unidade de saúde da família sobre a assistência à saúde: uma contribuição da enfermagem
title Family health clientele's perception for medical services in the clinic: the nurse contribution
spellingShingle Family health clientele's perception for medical services in the clinic: the nurse contribution
Jesus, Petrônio Barros Ribeiro de
Salud de la Familia
Satisfación del Paciente
Derecho a la Salud
Centros de Salud
Percepcion
Enfermería
Saúde da Família
Satisfação do Paciente
Direito à Saúde
Centro de Saúde
Percepção
Enfermagem
Family Health
Patient Satisfaction
Health Rights
Health Centers
Perception
Nursing
title_short Family health clientele's perception for medical services in the clinic: the nurse contribution
title_full Family health clientele's perception for medical services in the clinic: the nurse contribution
title_fullStr Family health clientele's perception for medical services in the clinic: the nurse contribution
title_full_unstemmed Family health clientele's perception for medical services in the clinic: the nurse contribution
title_sort Family health clientele's perception for medical services in the clinic: the nurse contribution
author Jesus, Petrônio Barros Ribeiro de
author_facet Jesus, Petrônio Barros Ribeiro de
Carvalho, Daclé Vilma
author_role author
author2 Carvalho, Daclé Vilma
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jesus, Petrônio Barros Ribeiro de
Carvalho, Daclé Vilma
dc.subject.por.fl_str_mv Salud de la Familia
Satisfación del Paciente
Derecho a la Salud
Centros de Salud
Percepcion
Enfermería
Saúde da Família
Satisfação do Paciente
Direito à Saúde
Centro de Saúde
Percepção
Enfermagem
Family Health
Patient Satisfaction
Health Rights
Health Centers
Perception
Nursing
topic Salud de la Familia
Satisfación del Paciente
Derecho a la Salud
Centros de Salud
Percepcion
Enfermería
Saúde da Família
Satisfação do Paciente
Direito à Saúde
Centro de Saúde
Percepção
Enfermagem
Family Health
Patient Satisfaction
Health Rights
Health Centers
Perception
Nursing
description This dissertation intends to describe the clientele of specific family health clinic in the city of Juiz de Fora, Minas Gerais State, Brazil and to identify factors that influence patients' satisfaction and describe the perception these patients have of their rights to health. One hundred clients were interviewed through a questionnaire on health services and programs. We use Statistical Package for Social Science software (SPSS) to analyze the answers to the questions. As a conclusion we found that the overall care by the clinic health workers toward the clientele was evaluated positively. However, there are many limitations in the service researched.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50948
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50948
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50948/43056
https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50948/43057
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2002 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2002 Reme: Revista Mineira de Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/plain
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 6 No. 1 (2002)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 6 Núm. 1 (2002)
REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 6 n. 1 (2002)
2316-9389
1415-2762
reponame:Reme (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Reme (Online)
collection Reme (Online)
repository.name.fl_str_mv Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv remeufmg@gmail.com
_version_ 1797041911577444352