Comunication and patient safety: perception of the nursing staff of a teaching hospital
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Reme (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50101 |
Resumo: | This is a quantitative study with descriptive exploratory design, which investigated perception among the nursing staff at a teaching hospital regarding the possibility of communication and non-punitive response to errors. It also sought to highlight communication as a relevant factor for patient safety. The study was conducted on a teaching hospital with a population of 95 nurses. Data was collected through a questionnaire based on the Agency Health Research Quality, considering communication openness and non-punitive response to errors. The results show that the staff will freely speak up when something does not seem right. We believe this study can contribute to the necessary interventions for the assessed dimensions and to provide subsidies for the improvement of healthcare processes and management with a focus on patient safety. |
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Comunication and patient safety: perception of the nursing staff of a teaching hospitalComunicación y seguridad del paciente: percepción del personal de enfermería de un hospital de ensenanzaComunicação e segurança do paciente: percepção dos profissionais de enfermagem de um hospital de ensinoQualidade da Assistência à SaúdeAvaliação de Serviços de SaúdeSegurança do PacienteEnfermagemCalidad de la Atención de SaludEvaluación de Servicios de SaludSeguridad del PacienteEnfermeríaQuality of Health CareHealth Service EvaluationPatient SafetyNursingThis is a quantitative study with descriptive exploratory design, which investigated perception among the nursing staff at a teaching hospital regarding the possibility of communication and non-punitive response to errors. It also sought to highlight communication as a relevant factor for patient safety. The study was conducted on a teaching hospital with a population of 95 nurses. Data was collected through a questionnaire based on the Agency Health Research Quality, considering communication openness and non-punitive response to errors. The results show that the staff will freely speak up when something does not seem right. We believe this study can contribute to the necessary interventions for the assessed dimensions and to provide subsidies for the improvement of healthcare processes and management with a focus on patient safety.Este es un estudio cuantitativo con un diseno exploratorio descriptivo, que tuvo como objetivo conocer la percepción del personal de enfermería de un hospital universitario acerca de la dimensión apertura para las comunicaciones y respuestas no punitivas a los errores y evidenciar la comunicación como un factor de relevancia en la cultura de la seguridad del paciente. El estudio se llevó a cabo en un hospital de ensenanza, con 95 profesionales de enfermería. Los datos se recogieron mediante un cuestionario de la Agency Health Research Quality, teniendo en cuenta las dimensiones: apertura para las comunicaciones y respuestas no punitivas a los errores. Como principales resultados, podemos mencionar que los profesionales hablaban libremente sobre lo que estaba equivocado. Creemos que este estudio contribuye a las intervenciones necesarias en las dimensiones evaluadas para mejorar los procesos asistenciales y de gestión con un enfoque en la seguridad del paciente.Trata-se de estudo quantitativo com delineamento exploratório-descritivo, cujos objetivos foram conhecer a percepção dos trabalhadores de enfermagem atuantes em um hospital de ensino acerca da dimensão abertura para as comunicações e respostas não punitivas aos erros e evidenciar a comunicação como fator relevante na cultura de segurança do paciente. O estudo foi desenvolvido em um hospital de ensino e a população foi constituída por 95 profissionais de enfermagem. A coleta de dados ocorreu por meio da aplicação de um questionário baseado na Agency Health Research Quality, considerando as dimensões: abertura para as comunicações e respostas não punitivas aos erros. Como principais resultados do estudo, identificou-se que os profissionais conversam livremente sobre algo que está errado. Acredita-se que este estudo possa contribuir para as intervenções necessárias nas dimensões avaliadas e fornecer subsídios para a melhoria de processos e gestão de cuidados com foco na segurança do paciente.Universidade Federal de Minas Gerais2015-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/5010110.5935/1415-2762.20150034REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 No. 2 (2015)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 Núm. 2 (2015)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 19 n. 2 (2015)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50101/41216https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50101/41217https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50101/41218Copyright (c) 2015 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessMassoco, Eliana Cristina PeixotoMelleiro, Marta Maria2024-01-24T11:38:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50101Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T11:38:13Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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