Older people's perception of activities developed in the hiperdia programme

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reticena, Kesley de Oliveira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Piolli, Kelly Cristine, Carreira, Lígia, Marcon, Sonia Silva, Sales, Catarina Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Reme (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50108
Resumo: This is a qualitative descriptive exploratory study that aims at understanding how older people evaluate HiperDia activities. Four focus groups were organized from November to December 2013. The participants were seniors citizens enrolled in the HiperDia programme of a primary care unit of a city in the northwest of the state of Paraná. Data was analysed through thematic content analysis. The following themes emerged: educational activities are appreciated; participants associate medical consultations and dispensing of medicines to the activities; and weaknesses of the HiperDia sessions. The authors concluded that older people taking part in the educational activities perceive them as a source of information about their own health and an incentive to change their lifestyle. They associate access to medication and doctor's appointments to the educational activities and this is what motivates them to attend the sessions.
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spelling Older people's perception of activities developed in the hiperdia programmePercepción de ancianos acerca de las actividades desarrolladas en el hiperdiaPercepção de idosos acerca das atividades desenvolvidas no hiperdiaAgedChronic DiseaseHealth EducationNursingHealth of the ElderlyAncianoEnfermedad CrónicaEducación en SaludEnfermeríaSalud del AncianoIdosoDoença CrônicaEducação em SaúdeEnfermagemSaúde do IdosoThis is a qualitative descriptive exploratory study that aims at understanding how older people evaluate HiperDia activities. Four focus groups were organized from November to December 2013. The participants were seniors citizens enrolled in the HiperDia programme of a primary care unit of a city in the northwest of the state of Paraná. Data was analysed through thematic content analysis. The following themes emerged: educational activities are appreciated; participants associate medical consultations and dispensing of medicines to the activities; and weaknesses of the HiperDia sessions. The authors concluded that older people taking part in the educational activities perceive them as a source of information about their own health and an incentive to change their lifestyle. They associate access to medication and doctor's appointments to the educational activities and this is what motivates them to attend the sessions.Investigación descriptiva exploratoria, con enfoque cualitativo, cuyo objetivo fue comprender cómo el anciano evalúa las actividades del HiperDia. Para ello fueron realizados cuatro grupos focales en el período de noviembre a diciembre de 2013, con ancianos que participaban en las actividades del HiperDia de una unidad básica de salud de un municipio de la región noroeste de Paraná. Para el análisis de los datos fueron utilizadas las tres etapas del proceso del análisis temático de contenido. De este modo, se definen los siguientes temas: las actividades educativas se valoran; el acceso a las consultas y a los medicamentos está asociado a las actividades educativas. También se revelaron fragilidades en el desarrollo de las reuniones del HiperDia. Se concluyó que los ancianos que participan en las actividades educativas llevadas a cabo en el HiperDia por el equipo de estrategia salud de la familia perciben tales acciones como fuente de orientación y esclarecimiento acerca de su salud. Dichas actividades estimulan el cambio de hábitos en los ancianos, quienes también asocian dichas actividades al acceso a las consultas y a los medicamentos siendo éste el principal motivo para su participación en las mismas.Pesquisa descritiva exploratória, com abordagem qualitativa, cujo objetivo foi compreender como o idoso avalia as atividades do HiperDia. Para isso, foram realizados quatro grupos focais no período de novembro a dezembro de 2013, com idosos que participavam das atividades desenvolvidas no HiperDia de uma Unidade Básica de Saúde de município da região noroeste do Paraná. Para análise dos dados foram utilizadas as três etapas do processo da análise temática de conteúdo. Desse modo, emergiram as seguintes temáticas: as atividades educativas são valorizadas; associa-se o acesso às consultas e aos medicamentos às atividades educativas; e revelaram-se fragilidades no desenvolvimento das reuniões do HiperDia. Concluiu-se que os idosos que participam das atividades educativas desenvolvidas no HiperDia pela equipe de estratégia saúde da família percebem tais ações como fonte de orientação e esclarecimento acerca de sua saúde, estimulando a mudança de hábitos. E associam o acesso a consultas e medicamentos às atividades educativas, sendo este o principal evento motivador para sua participação nas mesmas.Universidade Federal de Minas Gerais2015-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/plainapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/5010810.5935/1415-2762.20150029REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 No. 2 (2015)REME-Revista Mineira de Enfermagem; Vol. 19 Núm. 2 (2015)REME-Revista Mineira de Enfermagem; v. 19 n. 2 (2015)2316-93891415-2762reponame:Reme (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50108/41237https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50108/41238https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50108/41239Copyright (c) 2015 Reme: Revista Mineira de Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccessReticena, Kesley de OliveiraPiolli, Kelly CristineCarreira, LígiaMarcon, Sonia SilvaSales, Catarina Aparecida2024-01-24T11:38:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/50108Revistaremeufmg@gmail.comPUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/oairemeufmg@gmail.com2316-93891415-2762opendoar:2024-01-24T11:38:13Reme (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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