Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Ana Cândida Baêsso
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências do Estado (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e29364
Resumo: The theater play “Dar não Dói, que Dói é Resistir”, a collective creation by thestreet theater group Tá na Rua, directed by Amir Haddad, was staged between 2003 and 2006. The theme of the play was the military dictatorship and its consequences, in the periodbetween 1964 to 2002. This article aims to demonstrate how this play contributed to the right to memory and truth, a right of transitional justice. For this purpose, a bibliographic and documentary search of the contents already existing on the play will be carried out. The theoretical framework is centered on the work of Joaquín Herrera Flores, especially theCritical Theory, in which it seeks to understand art as an instrument to achieve human rights. In the end, it is expected to demonstrate that critical art, as an extrajudicial mechanism, cancontribute to the realization of transitional justice.
id UFMG-28_e815204247f5dfe82748f67de4c5cc98
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/29364
network_acronym_str UFMG-28
network_name_str Revista de Ciências do Estado (Online)
repository_id_str
spelling Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrumentDar no Duele, lo que Duele es Resistir: el espectáculo teatral del grupo "Tá na Rua" como instrumento de justicia de trasiciónDar não Dói, o que Dói é Resistir: o espetáculo teatral do grupo Tá na Rua enquanto instrumento de justiça de transiçãoArt and Human RightsTransitional justiceDictatorshipMemoryTheaterArte e Direitos HumanosJustiça de TransiçãoDitaduraMemóriaTeatroArte y Derechos HumanosJusticia de transiciónDictaduraMemoriaTeatroThe theater play “Dar não Dói, que Dói é Resistir”, a collective creation by thestreet theater group Tá na Rua, directed by Amir Haddad, was staged between 2003 and 2006. The theme of the play was the military dictatorship and its consequences, in the periodbetween 1964 to 2002. This article aims to demonstrate how this play contributed to the right to memory and truth, a right of transitional justice. For this purpose, a bibliographic and documentary search of the contents already existing on the play will be carried out. The theoretical framework is centered on the work of Joaquín Herrera Flores, especially theCritical Theory, in which it seeks to understand art as an instrument to achieve human rights. In the end, it is expected to demonstrate that critical art, as an extrajudicial mechanism, cancontribute to the realization of transitional justice.La obra de teatro "Dar não Dói, o que Dói é Resistir", una creación colectiva del grupo de teatro de calle Tá na Rua, dirigida por Amir Haddad, se puso en escena entre los años 2003 y 2006. El tema de la obra era la dictadura militar y sus consecuencias, en el periodo comprendido entre 1964 y 2002. Este artículo pretende demostrar cómo este espectáculo contribuyó al derecho a la memoria y a la verdad, un derecho de la justicia transicional. Para ello, se realizará una investigación bibliográfica y documental de los contenidos producidos sobre el espectáculo. El marco teórico se centra en la obra de Joaquín Herrera Flores, especialmente en la teoría crítica, que busca entender el arte como un instrumento de lucha por los derechos humanos. Al final, se espera demostrar que el arte crítico, como mecanismo extrajudicial, puede contribuir a la realización de la justicia transicional.O espetáculo teatral “Dar não Dói, o que Dói é Resistir”, uma criação coletiva do grupo de teatro de rua Tá na Rua, dirigido por Amir Haddad, foi encenado entre os anos de 2003 e 2006. O tema do espetáculo foi a ditadura militar e suas consequências, no período entre 1964 a 2002. Este artigo tem o objetivo de demonstrar como este espetáculo contribuiucom o direito à memória e à verdade, um direito da justiça de transição. Para tanto, serárealizada uma pesquisa bibliográfica e documental de conteúdos produzidos sobre o espetáculo. O referencial teórico está centrado na obra de Joaquín Herrera Flores, especialmente na teoria crítica, na qual se busca compreender a arte como instrumento de luta por direitos humanos. Por fim, espera-se demonstrar que a arte crítica, como um mecanismo extrajudicial, pode contribuir para a efetivação da justiça de transição.Universidade Federal de Minas Gerais2021-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e2936410.35699/2525-8036.2021.29364Revista de Ciências do Estado; Vol. 6 No. 1 (2021): Estudos brasileiros: passado, presente e futuro; 1 - 22Revista de Ciências do Estado; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Estudos brasileiros: passado, presente e futuro; 1 - 22Revista de Ciências do Estado; v. 6 n. 1 (2021): Estudos brasileiros: passado, presente e futuro; 1 - 222525-80362595-6051reponame:Revista de Ciências do Estado (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e29364/e29364Copyright (c) 2021 Ana Cândida Baêsso Mourahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Ana Cândida Baêsso 2023-07-17T15:40:57Zoai:periodicos.ufmg.br:article/29364Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revicePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/oairevistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com2525-80362525-8036opendoar:2023-07-17T15:40:57Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument
Dar no Duele, lo que Duele es Resistir: el espectáculo teatral del grupo "Tá na Rua" como instrumento de justicia de trasición
Dar não Dói, o que Dói é Resistir: o espetáculo teatral do grupo Tá na Rua enquanto instrumento de justiça de transição
title Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument
spellingShingle Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument
Moura, Ana Cândida Baêsso
Art and Human Rights
Transitional justice
Dictatorship
Memory
Theater
Arte e Direitos Humanos
Justiça de Transição
Ditadura
Memória
Teatro
Arte y Derechos Humanos
Justicia de transición
Dictadura
Memoria
Teatro
title_short Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument
title_full Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument
title_fullStr Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument
title_full_unstemmed Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument
title_sort Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument
author Moura, Ana Cândida Baêsso
author_facet Moura, Ana Cândida Baêsso
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Ana Cândida Baêsso
dc.subject.por.fl_str_mv Art and Human Rights
Transitional justice
Dictatorship
Memory
Theater
Arte e Direitos Humanos
Justiça de Transição
Ditadura
Memória
Teatro
Arte y Derechos Humanos
Justicia de transición
Dictadura
Memoria
Teatro
topic Art and Human Rights
Transitional justice
Dictatorship
Memory
Theater
Arte e Direitos Humanos
Justiça de Transição
Ditadura
Memória
Teatro
Arte y Derechos Humanos
Justicia de transición
Dictadura
Memoria
Teatro
description The theater play “Dar não Dói, que Dói é Resistir”, a collective creation by thestreet theater group Tá na Rua, directed by Amir Haddad, was staged between 2003 and 2006. The theme of the play was the military dictatorship and its consequences, in the periodbetween 1964 to 2002. This article aims to demonstrate how this play contributed to the right to memory and truth, a right of transitional justice. For this purpose, a bibliographic and documentary search of the contents already existing on the play will be carried out. The theoretical framework is centered on the work of Joaquín Herrera Flores, especially theCritical Theory, in which it seeks to understand art as an instrument to achieve human rights. In the end, it is expected to demonstrate that critical art, as an extrajudicial mechanism, cancontribute to the realization of transitional justice.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e29364
10.35699/2525-8036.2021.29364
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e29364
identifier_str_mv 10.35699/2525-8036.2021.29364
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e29364/e29364
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ana Cândida Baêsso Moura
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ana Cândida Baêsso Moura
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências do Estado; Vol. 6 No. 1 (2021): Estudos brasileiros: passado, presente e futuro; 1 - 22
Revista de Ciências do Estado; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Estudos brasileiros: passado, presente e futuro; 1 - 22
Revista de Ciências do Estado; v. 6 n. 1 (2021): Estudos brasileiros: passado, presente e futuro; 1 - 22
2525-8036
2595-6051
reponame:Revista de Ciências do Estado (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Revista de Ciências do Estado (Online)
collection Revista de Ciências do Estado (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv revistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com
_version_ 1796798281556164608