Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências do Estado (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e29364 |
Resumo: | The theater play “Dar não Dói, que Dói é Resistir”, a collective creation by thestreet theater group Tá na Rua, directed by Amir Haddad, was staged between 2003 and 2006. The theme of the play was the military dictatorship and its consequences, in the periodbetween 1964 to 2002. This article aims to demonstrate how this play contributed to the right to memory and truth, a right of transitional justice. For this purpose, a bibliographic and documentary search of the contents already existing on the play will be carried out. The theoretical framework is centered on the work of Joaquín Herrera Flores, especially theCritical Theory, in which it seeks to understand art as an instrument to achieve human rights. In the end, it is expected to demonstrate that critical art, as an extrajudicial mechanism, cancontribute to the realization of transitional justice. |
id |
UFMG-28_e815204247f5dfe82748f67de4c5cc98 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/29364 |
network_acronym_str |
UFMG-28 |
network_name_str |
Revista de Ciências do Estado (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrumentDar no Duele, lo que Duele es Resistir: el espectáculo teatral del grupo "Tá na Rua" como instrumento de justicia de trasiciónDar não Dói, o que Dói é Resistir: o espetáculo teatral do grupo Tá na Rua enquanto instrumento de justiça de transiçãoArt and Human RightsTransitional justiceDictatorshipMemoryTheaterArte e Direitos HumanosJustiça de TransiçãoDitaduraMemóriaTeatroArte y Derechos HumanosJusticia de transiciónDictaduraMemoriaTeatroThe theater play “Dar não Dói, que Dói é Resistir”, a collective creation by thestreet theater group Tá na Rua, directed by Amir Haddad, was staged between 2003 and 2006. The theme of the play was the military dictatorship and its consequences, in the periodbetween 1964 to 2002. This article aims to demonstrate how this play contributed to the right to memory and truth, a right of transitional justice. For this purpose, a bibliographic and documentary search of the contents already existing on the play will be carried out. The theoretical framework is centered on the work of Joaquín Herrera Flores, especially theCritical Theory, in which it seeks to understand art as an instrument to achieve human rights. In the end, it is expected to demonstrate that critical art, as an extrajudicial mechanism, cancontribute to the realization of transitional justice.La obra de teatro "Dar não Dói, o que Dói é Resistir", una creación colectiva del grupo de teatro de calle Tá na Rua, dirigida por Amir Haddad, se puso en escena entre los años 2003 y 2006. El tema de la obra era la dictadura militar y sus consecuencias, en el periodo comprendido entre 1964 y 2002. Este artículo pretende demostrar cómo este espectáculo contribuyó al derecho a la memoria y a la verdad, un derecho de la justicia transicional. Para ello, se realizará una investigación bibliográfica y documental de los contenidos producidos sobre el espectáculo. El marco teórico se centra en la obra de Joaquín Herrera Flores, especialmente en la teoría crítica, que busca entender el arte como un instrumento de lucha por los derechos humanos. Al final, se espera demostrar que el arte crítico, como mecanismo extrajudicial, puede contribuir a la realización de la justicia transicional.O espetáculo teatral “Dar não Dói, o que Dói é Resistir”, uma criação coletiva do grupo de teatro de rua Tá na Rua, dirigido por Amir Haddad, foi encenado entre os anos de 2003 e 2006. O tema do espetáculo foi a ditadura militar e suas consequências, no período entre 1964 a 2002. Este artigo tem o objetivo de demonstrar como este espetáculo contribuiucom o direito à memória e à verdade, um direito da justiça de transição. Para tanto, serárealizada uma pesquisa bibliográfica e documental de conteúdos produzidos sobre o espetáculo. O referencial teórico está centrado na obra de Joaquín Herrera Flores, especialmente na teoria crítica, na qual se busca compreender a arte como instrumento de luta por direitos humanos. Por fim, espera-se demonstrar que a arte crítica, como um mecanismo extrajudicial, pode contribuir para a efetivação da justiça de transição.Universidade Federal de Minas Gerais2021-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e2936410.35699/2525-8036.2021.29364Revista de Ciências do Estado; Vol. 6 No. 1 (2021): Estudos brasileiros: passado, presente e futuro; 1 - 22Revista de Ciências do Estado; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Estudos brasileiros: passado, presente e futuro; 1 - 22Revista de Ciências do Estado; v. 6 n. 1 (2021): Estudos brasileiros: passado, presente e futuro; 1 - 222525-80362595-6051reponame:Revista de Ciências do Estado (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e29364/e29364Copyright (c) 2021 Ana Cândida Baêsso Mourahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Ana Cândida Baêsso 2023-07-17T15:40:57Zoai:periodicos.ufmg.br:article/29364Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revicePUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/oairevistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com2525-80362525-8036opendoar:2023-07-17T15:40:57Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument Dar no Duele, lo que Duele es Resistir: el espectáculo teatral del grupo "Tá na Rua" como instrumento de justicia de trasición Dar não Dói, o que Dói é Resistir: o espetáculo teatral do grupo Tá na Rua enquanto instrumento de justiça de transição |
title |
Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument |
spellingShingle |
Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument Moura, Ana Cândida Baêsso Art and Human Rights Transitional justice Dictatorship Memory Theater Arte e Direitos Humanos Justiça de Transição Ditadura Memória Teatro Arte y Derechos Humanos Justicia de transición Dictadura Memoria Teatro |
title_short |
Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument |
title_full |
Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument |
title_fullStr |
Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument |
title_full_unstemmed |
Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument |
title_sort |
Giving do not Hurts, what Hurts is Resisting: the theater play "Tá na Rua" group as a transitional justice instrument |
author |
Moura, Ana Cândida Baêsso |
author_facet |
Moura, Ana Cândida Baêsso |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Ana Cândida Baêsso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Art and Human Rights Transitional justice Dictatorship Memory Theater Arte e Direitos Humanos Justiça de Transição Ditadura Memória Teatro Arte y Derechos Humanos Justicia de transición Dictadura Memoria Teatro |
topic |
Art and Human Rights Transitional justice Dictatorship Memory Theater Arte e Direitos Humanos Justiça de Transição Ditadura Memória Teatro Arte y Derechos Humanos Justicia de transición Dictadura Memoria Teatro |
description |
The theater play “Dar não Dói, que Dói é Resistir”, a collective creation by thestreet theater group Tá na Rua, directed by Amir Haddad, was staged between 2003 and 2006. The theme of the play was the military dictatorship and its consequences, in the periodbetween 1964 to 2002. This article aims to demonstrate how this play contributed to the right to memory and truth, a right of transitional justice. For this purpose, a bibliographic and documentary search of the contents already existing on the play will be carried out. The theoretical framework is centered on the work of Joaquín Herrera Flores, especially theCritical Theory, in which it seeks to understand art as an instrument to achieve human rights. In the end, it is expected to demonstrate that critical art, as an extrajudicial mechanism, cancontribute to the realization of transitional justice. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e29364 10.35699/2525-8036.2021.29364 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e29364 |
identifier_str_mv |
10.35699/2525-8036.2021.29364 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/revice/article/view/e29364/e29364 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ana Cândida Baêsso Moura http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ana Cândida Baêsso Moura http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências do Estado; Vol. 6 No. 1 (2021): Estudos brasileiros: passado, presente e futuro; 1 - 22 Revista de Ciências do Estado; Vol. 6 Núm. 1 (2021): Estudos brasileiros: passado, presente e futuro; 1 - 22 Revista de Ciências do Estado; v. 6 n. 1 (2021): Estudos brasileiros: passado, presente e futuro; 1 - 22 2525-8036 2595-6051 reponame:Revista de Ciências do Estado (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Revista de Ciências do Estado (Online) |
collection |
Revista de Ciências do Estado (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ciências do Estado (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadece@gmail.com || Gabriel.afns1@gmail.com |
_version_ |
1796798281556164608 |