INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22700 |
Resumo: | The objective was to detach the influence of the cognitive, affective and situational aspects on the information behavior of managers. It was purposed a model based on a perceptive approach, anomalous state of knowledge, sense-making, construtivist search information and value-added and information use processes. A qualitative study with to six managers of the great three organizations located in Belo Horizonte was carried using the ‘time-line’ interview. The results brought us toward the applicability of the model and the methodology adopted. |
id |
UFMG-2_1553ca180eb2e074e6367747bb8ac684 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/22700 |
network_acronym_str |
UFMG-2 |
network_name_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERSNecessidades e usos da informação: a influência dos fatores cognitivos, emocionais e situacionais no comportamento informacional de gerentesNecessidades e usos da informaçãoComportamento informacionalAspectos cognitivosAspectos emocionaisAspectos situacionaisThe objective was to detach the influence of the cognitive, affective and situational aspects on the information behavior of managers. It was purposed a model based on a perceptive approach, anomalous state of knowledge, sense-making, construtivist search information and value-added and information use processes. A qualitative study with to six managers of the great three organizations located in Belo Horizonte was carried using the ‘time-line’ interview. The results brought us toward the applicability of the model and the methodology adopted.Destaca a influência dos fatores cognitivos, emocionais e situacionais no comportamento informacional de gerentes. Foi proposto modelo baseado na abordagem perceptiva, estado anômalo de conhecimento, sense-making, busca de informação construtivista e uso da informação de valor agregado. Foi realizado estudo qualitativo junto a seis gerentes de três organizações de grande porte de Belo Horizonte através do método de entrevista da ‘linha do tempo’. Os resultados confirmaram a aplicabilidade do modelo e da metodologia adotados, confirmando todas as suas etapas.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2010-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22700Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 15 No. 3 (2010); 176-194Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 15 Núm. 3 (2010); 176-194Perspectivas em Ciência da Informação; v. 15 n. 3 (2010); 176-1941981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22700/18284Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMafra Pereira, Frederico Cesar2020-06-26T13:29:27Zoai:periodicos.ufmg.br:article/22700Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-26T13:29:27Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS Necessidades e usos da informação: a influência dos fatores cognitivos, emocionais e situacionais no comportamento informacional de gerentes |
title |
INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS |
spellingShingle |
INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS Mafra Pereira, Frederico Cesar Necessidades e usos da informação Comportamento informacional Aspectos cognitivos Aspectos emocionais Aspectos situacionais |
title_short |
INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS |
title_full |
INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS |
title_fullStr |
INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS |
title_full_unstemmed |
INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS |
title_sort |
INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS |
author |
Mafra Pereira, Frederico Cesar |
author_facet |
Mafra Pereira, Frederico Cesar |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mafra Pereira, Frederico Cesar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Necessidades e usos da informação Comportamento informacional Aspectos cognitivos Aspectos emocionais Aspectos situacionais |
topic |
Necessidades e usos da informação Comportamento informacional Aspectos cognitivos Aspectos emocionais Aspectos situacionais |
description |
The objective was to detach the influence of the cognitive, affective and situational aspects on the information behavior of managers. It was purposed a model based on a perceptive approach, anomalous state of knowledge, sense-making, construtivist search information and value-added and information use processes. A qualitative study with to six managers of the great three organizations located in Belo Horizonte was carried using the ‘time-line’ interview. The results brought us toward the applicability of the model and the methodology adopted. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-11-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22700 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22700 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22700/18284 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 15 No. 3 (2010); 176-194 Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 15 Núm. 3 (2010); 176-194 Perspectivas em Ciência da Informação; v. 15 n. 3 (2010); 176-194 1981-5344 1413-9936 reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
collection |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pci@eci.ufmg.br |
_version_ |
1799711080751038464 |