INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mafra Pereira, Frederico Cesar
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22700
Resumo: The objective was to detach the influence of the cognitive, affective and situational aspects on the information behavior of managers. It was purposed a model based on a perceptive approach, anomalous state of knowledge, sense-making, construtivist search information and value-added and information use processes. A qualitative study with to six managers of the great three organizations located in Belo Horizonte was carried using the ‘time-line’ interview. The results brought us toward the applicability of the model and the methodology adopted.
id UFMG-2_1553ca180eb2e074e6367747bb8ac684
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/22700
network_acronym_str UFMG-2
network_name_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository_id_str
spelling INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERSNecessidades e usos da informação: a influência dos fatores cognitivos, emocionais e situacionais no comportamento informacional de gerentesNecessidades e usos da informaçãoComportamento informacionalAspectos cognitivosAspectos emocionaisAspectos situacionaisThe objective was to detach the influence of the cognitive, affective and situational aspects on the information behavior of managers. It was purposed a model based on a perceptive approach, anomalous state of knowledge, sense-making, construtivist search information and value-added and information use processes. A qualitative study with to six managers of the great three organizations located in Belo Horizonte was carried using the ‘time-line’ interview. The results brought us toward the applicability of the model and the methodology adopted.Destaca a influência dos fatores cognitivos, emocionais e situacionais no comportamento informacional de gerentes. Foi proposto modelo baseado na abordagem perceptiva, estado anômalo de conhecimento, sense-making, busca de informação construtivista e uso da informação de valor agregado. Foi realizado estudo qualitativo junto a seis gerentes de três organizações de grande porte de Belo Horizonte através do método de entrevista da ‘linha do tempo’. Os resultados confirmaram a aplicabilidade do modelo e da metodologia adotados, confirmando todas as suas etapas.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2010-11-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22700Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 15 No. 3 (2010); 176-194Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 15 Núm. 3 (2010); 176-194Perspectivas em Ciência da Informação; v. 15 n. 3 (2010); 176-1941981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22700/18284Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMafra Pereira, Frederico Cesar2020-06-26T13:29:27Zoai:periodicos.ufmg.br:article/22700Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-26T13:29:27Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS
Necessidades e usos da informação: a influência dos fatores cognitivos, emocionais e situacionais no comportamento informacional de gerentes
title INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS
spellingShingle INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS
Mafra Pereira, Frederico Cesar
Necessidades e usos da informação
Comportamento informacional
Aspectos cognitivos
Aspectos emocionais
Aspectos situacionais
title_short INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS
title_full INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS
title_fullStr INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS
title_full_unstemmed INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS
title_sort INFORMATION NEEDS AND USES: THE INFLUENCE OF THE COGNITIVE, AFFECTIVE AND SITUATIONAL ASPECTS ON THE INFORMATION BEHAVIOR OF MANAGERS
author Mafra Pereira, Frederico Cesar
author_facet Mafra Pereira, Frederico Cesar
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mafra Pereira, Frederico Cesar
dc.subject.por.fl_str_mv Necessidades e usos da informação
Comportamento informacional
Aspectos cognitivos
Aspectos emocionais
Aspectos situacionais
topic Necessidades e usos da informação
Comportamento informacional
Aspectos cognitivos
Aspectos emocionais
Aspectos situacionais
description The objective was to detach the influence of the cognitive, affective and situational aspects on the information behavior of managers. It was purposed a model based on a perceptive approach, anomalous state of knowledge, sense-making, construtivist search information and value-added and information use processes. A qualitative study with to six managers of the great three organizations located in Belo Horizonte was carried using the ‘time-line’ interview. The results brought us toward the applicability of the model and the methodology adopted.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22700
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22700
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22700/18284
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 15 No. 3 (2010); 176-194
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 15 Núm. 3 (2010); 176-194
Perspectivas em Ciência da Informação; v. 15 n. 3 (2010); 176-194
1981-5344
1413-9936
reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
collection Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository.name.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||pci@eci.ufmg.br
_version_ 1799711080751038464