Information literacy and the education of school librarians students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23696 |
Resumo: | The aim of this article is to gain a better understanding of information literacy as it is put into practice by library science students in Brazil. It shows how library science students accomplish tasks assigned by their professors. It is based on Kuhlthau’s studies on the process of information seeking. An attempt was made to identify skills, attitudes and knowledge related to the development of the various stages of the process. In addition, aspects that did not fit into these patterns were observed. Responses were analyzed to identify patterns of feelings, attitudes and actions related by the respondents and results were compared with Kuhlthau’s model. |
id |
UFMG-2_2673f4889de5a7c590c6bf2378a527c1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/23696 |
network_acronym_str |
UFMG-2 |
network_name_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Information literacy and the education of school librarians studentsCompetência informacional e formação do bibliotecárioThe aim of this article is to gain a better understanding of information literacy as it is put into practice by library science students in Brazil. It shows how library science students accomplish tasks assigned by their professors. It is based on Kuhlthau’s studies on the process of information seeking. An attempt was made to identify skills, attitudes and knowledge related to the development of the various stages of the process. In addition, aspects that did not fit into these patterns were observed. Responses were analyzed to identify patterns of feelings, attitudes and actions related by the respondents and results were compared with Kuhlthau’s model.O objetivo desta pesquisa foi o de obter melhor compreensão sobre o desenvolvimento da competência informacional na perspectiva do estudante brasileiro. Revela como alunos de biblioteconomia desenvolvem trabalhos acadêmicos solicitados pelos professores. Baseia-se nas pesquisas de Kuhlthau (1996), sobre o processo de busca de informação. Procurou observar habilidades, atitudes e conhecimentos relacionados ao desenvolvimento das diversas etapas desse processo. Os dados foram analisados para identificar padrões relacionados aos sentimentos, atitudes e ações relatados pelos respondentes e os resultados foram comparados com o modelo de Kuhlthau.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2007-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23696Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 10 No. 2 (2005)Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 10 Núm. 2 (2005)Perspectivas em Ciência da Informação; v. 10 n. 2 (2005)1981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23696/19163Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCampello, Bernadete dos SantosAbreu, Vera Lucia Furst Gonçalves2020-06-29T14:20:53Zoai:periodicos.ufmg.br:article/23696Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-29T14:20:53Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information literacy and the education of school librarians students Competência informacional e formação do bibliotecário |
title |
Information literacy and the education of school librarians students |
spellingShingle |
Information literacy and the education of school librarians students Campello, Bernadete dos Santos |
title_short |
Information literacy and the education of school librarians students |
title_full |
Information literacy and the education of school librarians students |
title_fullStr |
Information literacy and the education of school librarians students |
title_full_unstemmed |
Information literacy and the education of school librarians students |
title_sort |
Information literacy and the education of school librarians students |
author |
Campello, Bernadete dos Santos |
author_facet |
Campello, Bernadete dos Santos Abreu, Vera Lucia Furst Gonçalves |
author_role |
author |
author2 |
Abreu, Vera Lucia Furst Gonçalves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campello, Bernadete dos Santos Abreu, Vera Lucia Furst Gonçalves |
description |
The aim of this article is to gain a better understanding of information literacy as it is put into practice by library science students in Brazil. It shows how library science students accomplish tasks assigned by their professors. It is based on Kuhlthau’s studies on the process of information seeking. An attempt was made to identify skills, attitudes and knowledge related to the development of the various stages of the process. In addition, aspects that did not fit into these patterns were observed. Responses were analyzed to identify patterns of feelings, attitudes and actions related by the respondents and results were compared with Kuhlthau’s model. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-11-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23696 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23696 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23696/19163 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 10 No. 2 (2005) Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 10 Núm. 2 (2005) Perspectivas em Ciência da Informação; v. 10 n. 2 (2005) 1981-5344 1413-9936 reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
collection |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pci@eci.ufmg.br |
_version_ |
1799711085652082688 |