WEB 2.0 AS STRUCTURING OF THE PRODUCTION AND SCIENTIFIC DIFFUSION PROCESSES IN A RESEARCH GROUP: THE TWIKI AND GEC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22416 |
Resumo: | The Web 2.0 social appropriations launch new visions for the production and diffusion scientific and cultural. The example here is the analysis of the TWiki, a platform for collaborative writing used by the Grupo de Pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologias (GEC/Faced/UFBA). Some aspects emerging of the practices of production and diffusion, such as collaborative authorship, the licensing (Creative Commons), the architecture of participation and the reconfiguration – when the social subjects change of only receivers to producers and distributors of their own production. |
id |
UFMG-2_296b077f71a9f0b7b49e3f97fa730895 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/22416 |
network_acronym_str |
UFMG-2 |
network_name_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
WEB 2.0 AS STRUCTURING OF THE PRODUCTION AND SCIENTIFIC DIFFUSION PROCESSES IN A RESEARCH GROUP: THE TWIKI AND GECWEB 2.0 Como estruturante dos processos de produção e difusão científica em um grupo de pesquisa: O TWIKI e o GECTWikiWeb 2.0autoria colaborativaarquitetura de participaçãodifusão culturalThe Web 2.0 social appropriations launch new visions for the production and diffusion scientific and cultural. The example here is the analysis of the TWiki, a platform for collaborative writing used by the Grupo de Pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologias (GEC/Faced/UFBA). Some aspects emerging of the practices of production and diffusion, such as collaborative authorship, the licensing (Creative Commons), the architecture of participation and the reconfiguration – when the social subjects change of only receivers to producers and distributors of their own production.As apropriações sociais da Web 2.0 lançam novos olhares para a produção e difusão científica e cultural. O exemplo aqui analisado é a plataforma de escrita colaborativa TWiki, utilizada pelo Grupo de Pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologias (GEC/Faced/UFBA). Alguns aspectos emergem das práticas de produção e difusão, como a autoria colaborativa, os licenciamentos (Creative Commons), as arquiteturas de participação e a reconfiguração - quando os sujeitos sociais passam de apenas receptores para produtores e difusores de sua própria produção.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2010-03-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22416Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 15 No. 1 (2010); 118-131Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 15 Núm. 1 (2010); 118-131Perspectivas em Ciência da Informação; v. 15 n. 1 (2010); 118-1311981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22416/18010Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessArgollo, Rita VirginiaHalmann, Adriane LizbehdSampaio, JoseildaAragão, Gessica de Oliveira2020-06-25T18:06:29Zoai:periodicos.ufmg.br:article/22416Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-25T18:06:29Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WEB 2.0 AS STRUCTURING OF THE PRODUCTION AND SCIENTIFIC DIFFUSION PROCESSES IN A RESEARCH GROUP: THE TWIKI AND GEC WEB 2.0 Como estruturante dos processos de produção e difusão científica em um grupo de pesquisa: O TWIKI e o GEC |
title |
WEB 2.0 AS STRUCTURING OF THE PRODUCTION AND SCIENTIFIC DIFFUSION PROCESSES IN A RESEARCH GROUP: THE TWIKI AND GEC |
spellingShingle |
WEB 2.0 AS STRUCTURING OF THE PRODUCTION AND SCIENTIFIC DIFFUSION PROCESSES IN A RESEARCH GROUP: THE TWIKI AND GEC Argollo, Rita Virginia TWiki Web 2.0 autoria colaborativa arquitetura de participação difusão cultural |
title_short |
WEB 2.0 AS STRUCTURING OF THE PRODUCTION AND SCIENTIFIC DIFFUSION PROCESSES IN A RESEARCH GROUP: THE TWIKI AND GEC |
title_full |
WEB 2.0 AS STRUCTURING OF THE PRODUCTION AND SCIENTIFIC DIFFUSION PROCESSES IN A RESEARCH GROUP: THE TWIKI AND GEC |
title_fullStr |
WEB 2.0 AS STRUCTURING OF THE PRODUCTION AND SCIENTIFIC DIFFUSION PROCESSES IN A RESEARCH GROUP: THE TWIKI AND GEC |
title_full_unstemmed |
WEB 2.0 AS STRUCTURING OF THE PRODUCTION AND SCIENTIFIC DIFFUSION PROCESSES IN A RESEARCH GROUP: THE TWIKI AND GEC |
title_sort |
WEB 2.0 AS STRUCTURING OF THE PRODUCTION AND SCIENTIFIC DIFFUSION PROCESSES IN A RESEARCH GROUP: THE TWIKI AND GEC |
author |
Argollo, Rita Virginia |
author_facet |
Argollo, Rita Virginia Halmann, Adriane Lizbehd Sampaio, Joseilda Aragão, Gessica de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Halmann, Adriane Lizbehd Sampaio, Joseilda Aragão, Gessica de Oliveira |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Argollo, Rita Virginia Halmann, Adriane Lizbehd Sampaio, Joseilda Aragão, Gessica de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
TWiki Web 2.0 autoria colaborativa arquitetura de participação difusão cultural |
topic |
TWiki Web 2.0 autoria colaborativa arquitetura de participação difusão cultural |
description |
The Web 2.0 social appropriations launch new visions for the production and diffusion scientific and cultural. The example here is the analysis of the TWiki, a platform for collaborative writing used by the Grupo de Pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologias (GEC/Faced/UFBA). Some aspects emerging of the practices of production and diffusion, such as collaborative authorship, the licensing (Creative Commons), the architecture of participation and the reconfiguration – when the social subjects change of only receivers to producers and distributors of their own production. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-03-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22416 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22416 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22416/18010 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 15 No. 1 (2010); 118-131 Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 15 Núm. 1 (2010); 118-131 Perspectivas em Ciência da Informação; v. 15 n. 1 (2010); 118-131 1981-5344 1413-9936 reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
collection |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pci@eci.ufmg.br |
_version_ |
1799711079448707072 |