Knowledge management or management of organizations in the knowledge era?An essay based on interventions in the Brazilian context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alvarenga Neto, Rivadávia Drummont de
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Barbosa, Ricardo Rodrigues, Pereira, Heitor José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22337
Resumo: The article describes the motivations, conceptions, managerial practices, priorities, metrics, indicators and results of knowledge management programs in three companies operating in Brazil. The results suggest that the expression “knowledge management” is at the same time a paradox and a terminological impropriety. The paper also concludes that the main challenges faced by companies are the management of cultural and behavioral changes and the creation of an organizational context which is favorable to the creation, use and sharing of information and knowledge.
id UFMG-2_45d6ba99cc35a746d972a154dd5ddd09
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/22337
network_acronym_str UFMG-2
network_name_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository_id_str
spelling Knowledge management or management of organizations in the knowledge era?An essay based on interventions in the Brazilian contextGestão do conhecimento ou gestão de organizações da era do conhecimento? Um ensaio teórico-prático a partir de intervenções na realidade brasileiraThe article describes the motivations, conceptions, managerial practices, priorities, metrics, indicators and results of knowledge management programs in three companies operating in Brazil. The results suggest that the expression “knowledge management” is at the same time a paradox and a terminological impropriety. The paper also concludes that the main challenges faced by companies are the management of cultural and behavioral changes and the creation of an organizational context which is favorable to the creation, use and sharing of information and knowledge.O artigo relata as motivações, concepções, práticas gerenciais, ênfases, métricas, indicadores e resultados de programas de gestão do conhecimento (GC) em três empresas que atuam no Brasil. Os resultados sugerem que a expressão “gestão do conhecimento” seja ao mesmo tempo um paradoxo e uma impropriedade terminológica. O trabalho conclui também que os principais desafios impostos às organizações comprometidas com a GC são a gestão de mudanças culturais e comportamentais e a criação de um contexto organizacional favorável à criação, uso e compartilhamento da informação e do conhecimento.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2008-03-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22337Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 12 No. 1 (2007)Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 12 Núm. 1 (2007)Perspectivas em Ciência da Informação; v. 12 n. 1 (2007)1981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22337/17931Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlvarenga Neto, Rivadávia Drummont deBarbosa, Ricardo RodriguesPereira, Heitor José2020-06-25T17:49:27Zoai:periodicos.ufmg.br:article/22337Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-25T17:49:27Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Knowledge management or management of organizations in the knowledge era?An essay based on interventions in the Brazilian context
Gestão do conhecimento ou gestão de organizações da era do conhecimento? Um ensaio teórico-prático a partir de intervenções na realidade brasileira
title Knowledge management or management of organizations in the knowledge era?An essay based on interventions in the Brazilian context
spellingShingle Knowledge management or management of organizations in the knowledge era?An essay based on interventions in the Brazilian context
Alvarenga Neto, Rivadávia Drummont de
title_short Knowledge management or management of organizations in the knowledge era?An essay based on interventions in the Brazilian context
title_full Knowledge management or management of organizations in the knowledge era?An essay based on interventions in the Brazilian context
title_fullStr Knowledge management or management of organizations in the knowledge era?An essay based on interventions in the Brazilian context
title_full_unstemmed Knowledge management or management of organizations in the knowledge era?An essay based on interventions in the Brazilian context
title_sort Knowledge management or management of organizations in the knowledge era?An essay based on interventions in the Brazilian context
author Alvarenga Neto, Rivadávia Drummont de
author_facet Alvarenga Neto, Rivadávia Drummont de
Barbosa, Ricardo Rodrigues
Pereira, Heitor José
author_role author
author2 Barbosa, Ricardo Rodrigues
Pereira, Heitor José
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alvarenga Neto, Rivadávia Drummont de
Barbosa, Ricardo Rodrigues
Pereira, Heitor José
description The article describes the motivations, conceptions, managerial practices, priorities, metrics, indicators and results of knowledge management programs in three companies operating in Brazil. The results suggest that the expression “knowledge management” is at the same time a paradox and a terminological impropriety. The paper also concludes that the main challenges faced by companies are the management of cultural and behavioral changes and the creation of an organizational context which is favorable to the creation, use and sharing of information and knowledge.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-03-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22337
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22337
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22337/17931
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 12 No. 1 (2007)
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 12 Núm. 1 (2007)
Perspectivas em Ciência da Informação; v. 12 n. 1 (2007)
1981-5344
1413-9936
reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
collection Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository.name.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||pci@eci.ufmg.br
_version_ 1799711078992576513