Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47485 |
Resumo: | The Artificial Intelligence (AI) brings new challenges to knowledge acquisition. Objective: Discuss the impact of Artificial Intelligence (AI) on information competence and its importance for the efficient ChatGPT use in informational, academic and scientific demands. Methodological path: The research is characterized as exploratory, uses a qualitative approach and two data collection techniques: bibliographic research and observation. Result: People can use ChatGPT to simple meet (familiarize themselves with a new concept) and complex (summarize data) informational demands. This tool synthesizes content with inaccurate information and "minds" to complete tasks. Conclusions: To use generative AI tools like ChatGPT effectively and strategically, people need to assess their need for information, evaluate the content made available (as it may contain misinformation), ask strategic and assertive questions to direct AI and consult other sources of information. Therefore, information competence, specifically information ethics, is essential to utilize generative AI tools that uses advanced Natural Language Processing (NLP) such as ChatGPT in informational, academic and scientific demands. Keywords: Scientific communication. Information competence. Artificial Intelligence - AI. ChatGPT. Perplexity AI. |
id |
UFMG-2_4ee36650e0ad50c71ecdacc9b6d8e0fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/47485 |
network_acronym_str |
UFMG-2 |
network_name_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortugueseInteligência artificial (IA) generativa e competência em informação: habilidades informacionais necessárias ao uso de ferramentas de IA generativa em demandas informacionais de natureza acadêmica-científicaComunicação científicaCompetência em informaçãoInteligência Artificial - IAChatGPTPerplexity IAScientific communicationInformation competenceArtificial Intelligence - AIInteligência ArtificialCompetência em informaçãoAlgoritimosComunicação científicaProdução acadêmicaPortugueseEnglishPortugueseThe Artificial Intelligence (AI) brings new challenges to knowledge acquisition. Objective: Discuss the impact of Artificial Intelligence (AI) on information competence and its importance for the efficient ChatGPT use in informational, academic and scientific demands. Methodological path: The research is characterized as exploratory, uses a qualitative approach and two data collection techniques: bibliographic research and observation. Result: People can use ChatGPT to simple meet (familiarize themselves with a new concept) and complex (summarize data) informational demands. This tool synthesizes content with inaccurate information and "minds" to complete tasks. Conclusions: To use generative AI tools like ChatGPT effectively and strategically, people need to assess their need for information, evaluate the content made available (as it may contain misinformation), ask strategic and assertive questions to direct AI and consult other sources of information. Therefore, information competence, specifically information ethics, is essential to utilize generative AI tools that uses advanced Natural Language Processing (NLP) such as ChatGPT in informational, academic and scientific demands. Keywords: Scientific communication. Information competence. Artificial Intelligence - AI. ChatGPT. Perplexity AI.A Inteligência Artificial (IA) traz novos desafios para a aquisição de conhecimento. Objetivo: Discutir o impacto da Inteligência Artificial (IA) na competência em informação e a importância desta para o uso eficiente do ChatGPT em demandas informacionais, acadêmicas e científicas. Percurso metodológico: A pesquisa caracteriza-se como exploratória, utiliza uma abordagem qualitativa e duas técnicas de coleta de dados, a saber, pesquisa bibliográfica e observação. Resultado: As pessoas podem utilizar o ChatGPT para suprir demandas informacionais simples (familiarizar-se com um novo conceito) e complexas (resumir dados). Essa ferramenta sintetiza conteúdos com informações imprecisas e “mente” para concluir tarefas. Conclusões: Para utilizar ferramentas de IA generativa como o ChatGPT de maneira eficaz e estratégica as pessoas precisam avaliar a sua necessidade de informação, avaliar o conteúdo disponibilizado (pois pode conter desinformações), fazer perguntas estratégicas e assertivas para direcionar IA e consultar outras fontes de informação. Portanto, a competência em informação, especificamente a ética da informação, é essencial para utilizar ferramentas de IA generativa que utilizam Processamento de Linguagem Natural (PLN) avançado como o ChatGPT em demandas informacionais, acadêmicas e científicas. Palavras-chave: Comunicação científica. Competência em informação. Inteligência Artificial - IA. ChatGPT. Perplexity IA.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2024-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47485Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47485Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47485Perspectivas em Ciência da Informação; v. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e474851981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47485/43923PortugueseBrasil; século XIX;Copyright (c) 2024 Perspectivas em Ciência da Informaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrindade, Alessandra Stefane Cândido Elias daOliveira, Henry Poncio Cruz de2024-04-17T12:17:11Zoai:periodicos.ufmg.br:article/47485Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2024-04-17T12:17:11Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese Inteligência artificial (IA) generativa e competência em informação: habilidades informacionais necessárias ao uso de ferramentas de IA generativa em demandas informacionais de natureza acadêmica-científica |
title |
Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese |
spellingShingle |
Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese Trindade, Alessandra Stefane Cândido Elias da Comunicação científica Competência em informação Inteligência Artificial - IA ChatGPT Perplexity IA Scientific communication Information competence Artificial Intelligence - AI Inteligência Artificial Competência em informação Algoritimos Comunicação científica Produção acadêmica Portuguese English Portuguese |
title_short |
Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese |
title_full |
Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese |
title_fullStr |
Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese |
title_full_unstemmed |
Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese |
title_sort |
Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese |
author |
Trindade, Alessandra Stefane Cândido Elias da |
author_facet |
Trindade, Alessandra Stefane Cândido Elias da Oliveira, Henry Poncio Cruz de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Henry Poncio Cruz de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trindade, Alessandra Stefane Cândido Elias da Oliveira, Henry Poncio Cruz de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação científica Competência em informação Inteligência Artificial - IA ChatGPT Perplexity IA Scientific communication Information competence Artificial Intelligence - AI Inteligência Artificial Competência em informação Algoritimos Comunicação científica Produção acadêmica Portuguese English Portuguese |
topic |
Comunicação científica Competência em informação Inteligência Artificial - IA ChatGPT Perplexity IA Scientific communication Information competence Artificial Intelligence - AI Inteligência Artificial Competência em informação Algoritimos Comunicação científica Produção acadêmica Portuguese English Portuguese |
description |
The Artificial Intelligence (AI) brings new challenges to knowledge acquisition. Objective: Discuss the impact of Artificial Intelligence (AI) on information competence and its importance for the efficient ChatGPT use in informational, academic and scientific demands. Methodological path: The research is characterized as exploratory, uses a qualitative approach and two data collection techniques: bibliographic research and observation. Result: People can use ChatGPT to simple meet (familiarize themselves with a new concept) and complex (summarize data) informational demands. This tool synthesizes content with inaccurate information and "minds" to complete tasks. Conclusions: To use generative AI tools like ChatGPT effectively and strategically, people need to assess their need for information, evaluate the content made available (as it may contain misinformation), ask strategic and assertive questions to direct AI and consult other sources of information. Therefore, information competence, specifically information ethics, is essential to utilize generative AI tools that uses advanced Natural Language Processing (NLP) such as ChatGPT in informational, academic and scientific demands. Keywords: Scientific communication. Information competence. Artificial Intelligence - AI. ChatGPT. Perplexity AI. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47485 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47485 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47485/43923 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Perspectivas em Ciência da Informação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Perspectivas em Ciência da Informação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Portuguese Brasil; século XIX; |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47485 Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47485 Perspectivas em Ciência da Informação; v. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47485 1981-5344 1413-9936 reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
collection |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pci@eci.ufmg.br |
_version_ |
1799711078285836288 |