Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trindade, Alessandra Stefane Cândido Elias da
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Oliveira, Henry Poncio Cruz de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47485
Resumo: The Artificial Intelligence (AI) brings new challenges to knowledge acquisition. Objective: Discuss the impact of Artificial Intelligence (AI) on information competence and its importance for the efficient ChatGPT use in informational, academic and scientific demands. Methodological path: The research is characterized as exploratory, uses a qualitative approach and two data collection techniques: bibliographic research and observation. Result: People can use ChatGPT to simple meet (familiarize themselves with a new concept) and complex (summarize data) informational demands. This tool synthesizes content with inaccurate information and "minds" to complete tasks. Conclusions: To use generative AI tools like ChatGPT effectively and strategically, people need to assess their need for information, evaluate the content made available (as it may contain misinformation), ask strategic and assertive questions to direct AI and consult other sources of information. Therefore, information competence, specifically information ethics, is essential to utilize generative AI tools that uses advanced Natural Language Processing (NLP) such as ChatGPT in informational, academic and scientific demands. Keywords: Scientific communication. Information competence. Artificial Intelligence - AI. ChatGPT. Perplexity AI.
id UFMG-2_4ee36650e0ad50c71ecdacc9b6d8e0fd
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/47485
network_acronym_str UFMG-2
network_name_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository_id_str
spelling Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortugueseInteligência artificial (IA) generativa e competência em informação: habilidades informacionais necessárias ao uso de ferramentas de IA generativa em demandas informacionais de natureza acadêmica-científicaComunicação científicaCompetência em informaçãoInteligência Artificial - IAChatGPTPerplexity IAScientific communicationInformation competenceArtificial Intelligence - AIInteligência ArtificialCompetência em informaçãoAlgoritimosComunicação científicaProdução acadêmicaPortugueseEnglishPortugueseThe Artificial Intelligence (AI) brings new challenges to knowledge acquisition. Objective: Discuss the impact of Artificial Intelligence (AI) on information competence and its importance for the efficient ChatGPT use in informational, academic and scientific demands. Methodological path: The research is characterized as exploratory, uses a qualitative approach and two data collection techniques: bibliographic research and observation. Result: People can use ChatGPT to simple meet (familiarize themselves with a new concept) and complex (summarize data) informational demands. This tool synthesizes content with inaccurate information and "minds" to complete tasks. Conclusions: To use generative AI tools like ChatGPT effectively and strategically, people need to assess their need for information, evaluate the content made available (as it may contain misinformation), ask strategic and assertive questions to direct AI and consult other sources of information. Therefore, information competence, specifically information ethics, is essential to utilize generative AI tools that uses advanced Natural Language Processing (NLP) such as ChatGPT in informational, academic and scientific demands. Keywords: Scientific communication. Information competence. Artificial Intelligence - AI. ChatGPT. Perplexity AI.A Inteligência Artificial (IA) traz novos desafios para a aquisição de conhecimento. Objetivo: Discutir o impacto da Inteligência Artificial (IA) na competência em informação e a importância desta para o uso eficiente do ChatGPT em demandas informacionais, acadêmicas e científicas. Percurso metodológico: A pesquisa caracteriza-se como exploratória, utiliza uma abordagem qualitativa e duas técnicas de coleta de dados, a saber, pesquisa bibliográfica e observação. Resultado: As pessoas podem utilizar o ChatGPT para suprir demandas informacionais simples (familiarizar-se com um novo conceito) e complexas (resumir dados). Essa ferramenta sintetiza conteúdos com informações imprecisas e “mente” para concluir tarefas. Conclusões: Para utilizar ferramentas de IA generativa como o ChatGPT de maneira eficaz e estratégica as pessoas precisam avaliar a sua necessidade de informação, avaliar o conteúdo disponibilizado (pois pode conter desinformações), fazer perguntas estratégicas e assertivas para direcionar IA e consultar outras fontes de informação. Portanto, a competência em informação, especificamente a ética da informação, é essencial para utilizar ferramentas de IA generativa que utilizam Processamento de Linguagem Natural (PLN) avançado como o ChatGPT em demandas informacionais, acadêmicas e científicas. Palavras-chave: Comunicação científica. Competência em informação. Inteligência Artificial - IA. ChatGPT. Perplexity IA.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2024-04-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47485Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47485Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47485Perspectivas em Ciência da Informação; v. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e474851981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47485/43923PortugueseBrasil; século XIX;Copyright (c) 2024 Perspectivas em Ciência da Informaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrindade, Alessandra Stefane Cândido Elias daOliveira, Henry Poncio Cruz de2024-04-17T12:17:11Zoai:periodicos.ufmg.br:article/47485Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2024-04-17T12:17:11Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese
Inteligência artificial (IA) generativa e competência em informação: habilidades informacionais necessárias ao uso de ferramentas de IA generativa em demandas informacionais de natureza acadêmica-científica
title Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese
spellingShingle Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese
Trindade, Alessandra Stefane Cândido Elias da
Comunicação científica
Competência em informação
Inteligência Artificial - IA
ChatGPT
Perplexity IA
Scientific communication
Information competence
Artificial Intelligence - AI
Inteligência Artificial
Competência em informação
Algoritimos
Comunicação científica
Produção acadêmica
Portuguese
English
Portuguese
title_short Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese
title_full Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese
title_fullStr Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese
title_full_unstemmed Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese
title_sort Generative artificial intelligence (IA) and information literacy: informational capabilities required for the use of generative AI tools for information requirements of an academic scientific naturePortuguese
author Trindade, Alessandra Stefane Cândido Elias da
author_facet Trindade, Alessandra Stefane Cândido Elias da
Oliveira, Henry Poncio Cruz de
author_role author
author2 Oliveira, Henry Poncio Cruz de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trindade, Alessandra Stefane Cândido Elias da
Oliveira, Henry Poncio Cruz de
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação científica
Competência em informação
Inteligência Artificial - IA
ChatGPT
Perplexity IA
Scientific communication
Information competence
Artificial Intelligence - AI
Inteligência Artificial
Competência em informação
Algoritimos
Comunicação científica
Produção acadêmica
Portuguese
English
Portuguese
topic Comunicação científica
Competência em informação
Inteligência Artificial - IA
ChatGPT
Perplexity IA
Scientific communication
Information competence
Artificial Intelligence - AI
Inteligência Artificial
Competência em informação
Algoritimos
Comunicação científica
Produção acadêmica
Portuguese
English
Portuguese
description The Artificial Intelligence (AI) brings new challenges to knowledge acquisition. Objective: Discuss the impact of Artificial Intelligence (AI) on information competence and its importance for the efficient ChatGPT use in informational, academic and scientific demands. Methodological path: The research is characterized as exploratory, uses a qualitative approach and two data collection techniques: bibliographic research and observation. Result: People can use ChatGPT to simple meet (familiarize themselves with a new concept) and complex (summarize data) informational demands. This tool synthesizes content with inaccurate information and "minds" to complete tasks. Conclusions: To use generative AI tools like ChatGPT effectively and strategically, people need to assess their need for information, evaluate the content made available (as it may contain misinformation), ask strategic and assertive questions to direct AI and consult other sources of information. Therefore, information competence, specifically information ethics, is essential to utilize generative AI tools that uses advanced Natural Language Processing (NLP) such as ChatGPT in informational, academic and scientific demands. Keywords: Scientific communication. Information competence. Artificial Intelligence - AI. ChatGPT. Perplexity AI.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47485
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47485
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/47485/43923
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Perspectivas em Ciência da Informação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Perspectivas em Ciência da Informação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Portuguese
Brasil; século XIX;
dc.publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47485
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47485
Perspectivas em Ciência da Informação; v. 29 (2024): Publicações em Fluxo Contínuo 2024; e47485
1981-5344
1413-9936
reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
collection Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository.name.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||pci@eci.ufmg.br
_version_ 1799711078285836288