Information access and needs among Brazilian professionals: and exploratory study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Ricardo Rodrigues
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23221
Resumo: A survey, conducted among a sample of approximately one hundred Brazilian professionals, attempted to find out, among other aspects of their information behaviors, how frequently they access information about both the external and internal environments of their organizations. The means used in this access were also identified. The data shows that the most frequently accessed information about the external environment are those relative to governmental economic policy, national economy and financial markets. These elements reach the professionals predominantly through mass media. The most intensively accessed internal information are those concerning internaI norms and regulation and strategic planning. With respect to the latter subject, the sample shows a high degree of variation in terms of its intensity of access. Internal information are transmited through print media, although meetings and informal contacts play an important role in this process. The professionals manifested the need for more information in the areas of new products and new processes, competition, strategic planning and human resources. A conceptual model characterizing four hypothetical situations in terms of the relationship between intensity of access was presented. Concludes with some sugestions for research in the area.
id UFMG-2_59075a025702d28ffe0c3c050f4b3cc6
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/23221
network_acronym_str UFMG-2
network_name_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository_id_str
spelling Information access and needs among Brazilian professionals: and exploratory studyAcesso e necessidades de informação de profissionais brasileiros: um estudo exploratórioA survey, conducted among a sample of approximately one hundred Brazilian professionals, attempted to find out, among other aspects of their information behaviors, how frequently they access information about both the external and internal environments of their organizations. The means used in this access were also identified. The data shows that the most frequently accessed information about the external environment are those relative to governmental economic policy, national economy and financial markets. These elements reach the professionals predominantly through mass media. The most intensively accessed internal information are those concerning internaI norms and regulation and strategic planning. With respect to the latter subject, the sample shows a high degree of variation in terms of its intensity of access. Internal information are transmited through print media, although meetings and informal contacts play an important role in this process. The professionals manifested the need for more information in the areas of new products and new processes, competition, strategic planning and human resources. A conceptual model characterizing four hypothetical situations in terms of the relationship between intensity of access was presented. Concludes with some sugestions for research in the area.Esta pesquisa, realizada junto a cerca de cem profissionais, procurou identificar, dentre outros aspectos de seu comportamento informacional, a intensidade com que obtêm acesso a informações provenientes dos ambientes externo e interno de suas organizações. Foram identificados os meios pelos quais essas informações são obtidas. Os dados demonstram que as informações externas mais frequentemente obtidas por esses profissionais, em geral por intermédio de veículos de comunicação de massa, são aquelas referentes à política econômica governamental, economia nacional e mercado financeiro. As informações internas mais intensamente acessadas são normas e regulamentos internos e sobre planejamento estratégico. Sobre este último tópico, a amostra se dividiu em subgrupos com intensidade de acesso muito diversificada. As informações internas são transmitidas principalmente por intermédio de documentos escritos, embora as reuniões programadas e contatos informais também sejam amplamente utilizados. Os profissionais demonstraram interesse em ter acesso a mais informações sobre novos produtos e novos processos, concorrência, planejamento estratégico e recursos humanos. Foi apresentado um modelo conceitual que caracteriza quatro situações hipotéticas em termos do relacionamento entre intensidade de acesso e necessidade de informação. Finaliza com algumas sugestões para novos estudos.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2007-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23221Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 2 No. 1 (1997)Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 2 Núm. 1 (1997)Perspectivas em Ciência da Informação; v. 2 n. 1 (1997)1981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23221/18783Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Ricardo Rodrigues2020-06-29T12:09:02Zoai:periodicos.ufmg.br:article/23221Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-29T12:09:02Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Information access and needs among Brazilian professionals: and exploratory study
Acesso e necessidades de informação de profissionais brasileiros: um estudo exploratório
title Information access and needs among Brazilian professionals: and exploratory study
spellingShingle Information access and needs among Brazilian professionals: and exploratory study
Barbosa, Ricardo Rodrigues
title_short Information access and needs among Brazilian professionals: and exploratory study
title_full Information access and needs among Brazilian professionals: and exploratory study
title_fullStr Information access and needs among Brazilian professionals: and exploratory study
title_full_unstemmed Information access and needs among Brazilian professionals: and exploratory study
title_sort Information access and needs among Brazilian professionals: and exploratory study
author Barbosa, Ricardo Rodrigues
author_facet Barbosa, Ricardo Rodrigues
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Ricardo Rodrigues
description A survey, conducted among a sample of approximately one hundred Brazilian professionals, attempted to find out, among other aspects of their information behaviors, how frequently they access information about both the external and internal environments of their organizations. The means used in this access were also identified. The data shows that the most frequently accessed information about the external environment are those relative to governmental economic policy, national economy and financial markets. These elements reach the professionals predominantly through mass media. The most intensively accessed internal information are those concerning internaI norms and regulation and strategic planning. With respect to the latter subject, the sample shows a high degree of variation in terms of its intensity of access. Internal information are transmited through print media, although meetings and informal contacts play an important role in this process. The professionals manifested the need for more information in the areas of new products and new processes, competition, strategic planning and human resources. A conceptual model characterizing four hypothetical situations in terms of the relationship between intensity of access was presented. Concludes with some sugestions for research in the area.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-11-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23221
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23221
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23221/18783
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 2 No. 1 (1997)
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 2 Núm. 1 (1997)
Perspectivas em Ciência da Informação; v. 2 n. 1 (1997)
1981-5344
1413-9936
reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
collection Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository.name.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||pci@eci.ufmg.br
_version_ 1799711083090411520