Information access and needs among Brazilian professionals: and exploratory study
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23221 |
Resumo: | A survey, conducted among a sample of approximately one hundred Brazilian professionals, attempted to find out, among other aspects of their information behaviors, how frequently they access information about both the external and internal environments of their organizations. The means used in this access were also identified. The data shows that the most frequently accessed information about the external environment are those relative to governmental economic policy, national economy and financial markets. These elements reach the professionals predominantly through mass media. The most intensively accessed internal information are those concerning internaI norms and regulation and strategic planning. With respect to the latter subject, the sample shows a high degree of variation in terms of its intensity of access. Internal information are transmited through print media, although meetings and informal contacts play an important role in this process. The professionals manifested the need for more information in the areas of new products and new processes, competition, strategic planning and human resources. A conceptual model characterizing four hypothetical situations in terms of the relationship between intensity of access was presented. Concludes with some sugestions for research in the area. |
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Information access and needs among Brazilian professionals: and exploratory studyAcesso e necessidades de informação de profissionais brasileiros: um estudo exploratórioA survey, conducted among a sample of approximately one hundred Brazilian professionals, attempted to find out, among other aspects of their information behaviors, how frequently they access information about both the external and internal environments of their organizations. The means used in this access were also identified. The data shows that the most frequently accessed information about the external environment are those relative to governmental economic policy, national economy and financial markets. These elements reach the professionals predominantly through mass media. The most intensively accessed internal information are those concerning internaI norms and regulation and strategic planning. With respect to the latter subject, the sample shows a high degree of variation in terms of its intensity of access. Internal information are transmited through print media, although meetings and informal contacts play an important role in this process. The professionals manifested the need for more information in the areas of new products and new processes, competition, strategic planning and human resources. A conceptual model characterizing four hypothetical situations in terms of the relationship between intensity of access was presented. Concludes with some sugestions for research in the area.Esta pesquisa, realizada junto a cerca de cem profissionais, procurou identificar, dentre outros aspectos de seu comportamento informacional, a intensidade com que obtêm acesso a informações provenientes dos ambientes externo e interno de suas organizações. Foram identificados os meios pelos quais essas informações são obtidas. Os dados demonstram que as informações externas mais frequentemente obtidas por esses profissionais, em geral por intermédio de veículos de comunicação de massa, são aquelas referentes à política econômica governamental, economia nacional e mercado financeiro. As informações internas mais intensamente acessadas são normas e regulamentos internos e sobre planejamento estratégico. Sobre este último tópico, a amostra se dividiu em subgrupos com intensidade de acesso muito diversificada. As informações internas são transmitidas principalmente por intermédio de documentos escritos, embora as reuniões programadas e contatos informais também sejam amplamente utilizados. Os profissionais demonstraram interesse em ter acesso a mais informações sobre novos produtos e novos processos, concorrência, planejamento estratégico e recursos humanos. Foi apresentado um modelo conceitual que caracteriza quatro situações hipotéticas em termos do relacionamento entre intensidade de acesso e necessidade de informação. Finaliza com algumas sugestões para novos estudos.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2007-11-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23221Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 2 No. 1 (1997)Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 2 Núm. 1 (1997)Perspectivas em Ciência da Informação; v. 2 n. 1 (1997)1981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23221/18783Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Ricardo Rodrigues2020-06-29T12:09:02Zoai:periodicos.ufmg.br:article/23221Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-29T12:09:02Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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