The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bufrem, Leilah Santiago
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Breda, Sônia Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22720
Resumo: It studies the curricular presence of logic in the domain of knowledge organization, particularly in the field of Information Science (IS). It tries to identify in the programs of 72 IS schools in Brazil the curricular space destined to this subject. It observes that the programs are turned to the analysis of the forms of reasoning and to the representation of knowledge. It analyses the disciplinary contents linked to aspects of logic in the curriculum of IS and it highlights the relevance of the subject to the great domains on which the processes of information are based, and emphasizes the need for an interdisciplinary conception.
id UFMG-2_6ae3dfc62429a4b2f9dc783af5c02de0
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/22720
network_acronym_str UFMG-2
network_name_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository_id_str
spelling The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curriculaPresença da lógica no domínio da organização do conhecimento: aspectos interdisciplinares no currículo do ensino superiorLógicaCurrículoEnsino SuperiorCiência da InformaçãoOrganização do ConhecimentoIt studies the curricular presence of logic in the domain of knowledge organization, particularly in the field of Information Science (IS). It tries to identify in the programs of 72 IS schools in Brazil the curricular space destined to this subject. It observes that the programs are turned to the analysis of the forms of reasoning and to the representation of knowledge. It analyses the disciplinary contents linked to aspects of logic in the curriculum of IS and it highlights the relevance of the subject to the great domains on which the processes of information are based, and emphasizes the need for an interdisciplinary conception.Reflexão acerca da presença curricular da lógica no domínio da organização do conhecimento, particularmente no campo da Ciência da Informação (CI). Identifica, em programas de 72 escolas de CI no Brasil, o espaço curricular destinado à disciplina. Observa que os programas voltam-se à análise das formas de raciocínio e à representação do conhecimento. Analisa conteúdos disciplinares associados a aspectos da lógica no currículo de CI e salienta a relevância da disciplina para os grandes domínios nos quais se apóiam os processos de informação e enfatiza a necessidade de uma concepção transdisciplinar para a construção do currículo.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2010-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22720Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 No. 1 (2011); 186-194Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 Núm. 1 (2011); 186-194Perspectivas em Ciência da Informação; v. 16 n. 1 (2011); 186-1941981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22720/18304Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBufrem, Leilah SantiagoBreda, Sônia Maria2020-06-26T13:38:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/22720Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-26T13:38:13Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula
Presença da lógica no domínio da organização do conhecimento: aspectos interdisciplinares no currículo do ensino superior
title The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula
spellingShingle The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula
Bufrem, Leilah Santiago
Lógica
Currículo
Ensino Superior
Ciência da Informação
Organização do Conhecimento
title_short The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula
title_full The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula
title_fullStr The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula
title_full_unstemmed The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula
title_sort The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula
author Bufrem, Leilah Santiago
author_facet Bufrem, Leilah Santiago
Breda, Sônia Maria
author_role author
author2 Breda, Sônia Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bufrem, Leilah Santiago
Breda, Sônia Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Lógica
Currículo
Ensino Superior
Ciência da Informação
Organização do Conhecimento
topic Lógica
Currículo
Ensino Superior
Ciência da Informação
Organização do Conhecimento
description It studies the curricular presence of logic in the domain of knowledge organization, particularly in the field of Information Science (IS). It tries to identify in the programs of 72 IS schools in Brazil the curricular space destined to this subject. It observes that the programs are turned to the analysis of the forms of reasoning and to the representation of knowledge. It analyses the disciplinary contents linked to aspects of logic in the curriculum of IS and it highlights the relevance of the subject to the great domains on which the processes of information are based, and emphasizes the need for an interdisciplinary conception.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22720
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22720
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22720/18304
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
Perspectivas em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 No. 1 (2011); 186-194
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 Núm. 1 (2011); 186-194
Perspectivas em Ciência da Informação; v. 16 n. 1 (2011); 186-194
1981-5344
1413-9936
reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
collection Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
repository.name.fl_str_mv Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv ||pci@eci.ufmg.br
_version_ 1799711080798224384