The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22720 |
Resumo: | It studies the curricular presence of logic in the domain of knowledge organization, particularly in the field of Information Science (IS). It tries to identify in the programs of 72 IS schools in Brazil the curricular space destined to this subject. It observes that the programs are turned to the analysis of the forms of reasoning and to the representation of knowledge. It analyses the disciplinary contents linked to aspects of logic in the curriculum of IS and it highlights the relevance of the subject to the great domains on which the processes of information are based, and emphasizes the need for an interdisciplinary conception. |
id |
UFMG-2_6ae3dfc62429a4b2f9dc783af5c02de0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/22720 |
network_acronym_str |
UFMG-2 |
network_name_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curriculaPresença da lógica no domínio da organização do conhecimento: aspectos interdisciplinares no currículo do ensino superiorLógicaCurrículoEnsino SuperiorCiência da InformaçãoOrganização do ConhecimentoIt studies the curricular presence of logic in the domain of knowledge organization, particularly in the field of Information Science (IS). It tries to identify in the programs of 72 IS schools in Brazil the curricular space destined to this subject. It observes that the programs are turned to the analysis of the forms of reasoning and to the representation of knowledge. It analyses the disciplinary contents linked to aspects of logic in the curriculum of IS and it highlights the relevance of the subject to the great domains on which the processes of information are based, and emphasizes the need for an interdisciplinary conception.Reflexão acerca da presença curricular da lógica no domínio da organização do conhecimento, particularmente no campo da Ciência da Informação (CI). Identifica, em programas de 72 escolas de CI no Brasil, o espaço curricular destinado à disciplina. Observa que os programas voltam-se à análise das formas de raciocínio e à representação do conhecimento. Analisa conteúdos disciplinares associados a aspectos da lógica no currículo de CI e salienta a relevância da disciplina para os grandes domínios nos quais se apóiam os processos de informação e enfatiza a necessidade de uma concepção transdisciplinar para a construção do currículo.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2010-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22720Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 No. 1 (2011); 186-194Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 Núm. 1 (2011); 186-194Perspectivas em Ciência da Informação; v. 16 n. 1 (2011); 186-1941981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22720/18304Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBufrem, Leilah SantiagoBreda, Sônia Maria2020-06-26T13:38:13Zoai:periodicos.ufmg.br:article/22720Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-26T13:38:13Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula Presença da lógica no domínio da organização do conhecimento: aspectos interdisciplinares no currículo do ensino superior |
title |
The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula |
spellingShingle |
The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula Bufrem, Leilah Santiago Lógica Currículo Ensino Superior Ciência da Informação Organização do Conhecimento |
title_short |
The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula |
title_full |
The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula |
title_fullStr |
The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula |
title_full_unstemmed |
The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula |
title_sort |
The presence of logic in the domain of knowledge organization: interdisciplinary aspects of college curricula |
author |
Bufrem, Leilah Santiago |
author_facet |
Bufrem, Leilah Santiago Breda, Sônia Maria |
author_role |
author |
author2 |
Breda, Sônia Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bufrem, Leilah Santiago Breda, Sônia Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Lógica Currículo Ensino Superior Ciência da Informação Organização do Conhecimento |
topic |
Lógica Currículo Ensino Superior Ciência da Informação Organização do Conhecimento |
description |
It studies the curricular presence of logic in the domain of knowledge organization, particularly in the field of Information Science (IS). It tries to identify in the programs of 72 IS schools in Brazil the curricular space destined to this subject. It observes that the programs are turned to the analysis of the forms of reasoning and to the representation of knowledge. It analyses the disciplinary contents linked to aspects of logic in the curriculum of IS and it highlights the relevance of the subject to the great domains on which the processes of information are based, and emphasizes the need for an interdisciplinary conception. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22720 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22720 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22720/18304 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação Perspectivas em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 No. 1 (2011); 186-194 Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 16 Núm. 1 (2011); 186-194 Perspectivas em Ciência da Informação; v. 16 n. 1 (2011); 186-194 1981-5344 1413-9936 reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online) instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
collection |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||pci@eci.ufmg.br |
_version_ |
1799711080798224384 |