Information does not equal knowledge: theorizing the political economy of virtuality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Breen, Marcus
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Perspectivas em Ciência da Informação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23377
Resumo: This paper argues that causation theory has a role in discussions about knowledge in the virtual context. Drawing on cultural studies, it suggests that the fragmentation of rational knowledge in the postmodern world has produced a focus on information that is unaware of its history. A knowledge gap has been produced that needs careful consideration by those people and institutions advocating the use of virtual technologies. Virtuality is about a politics of convenience, where contemporary knowledge is characterized by two modes of action: mathematics and marketing. The paper suggests that contemporary capitalism fits well with this type of knowledge. It argues that other ways of conceptualizing causal relationships between information-knowledge are necessary in the virtual world.
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spelling Information does not equal knowledge: theorizing the political economy of virtualityInformação não é conhecimento: teorizando a economia política da virtualidadeThis paper argues that causation theory has a role in discussions about knowledge in the virtual context. Drawing on cultural studies, it suggests that the fragmentation of rational knowledge in the postmodern world has produced a focus on information that is unaware of its history. A knowledge gap has been produced that needs careful consideration by those people and institutions advocating the use of virtual technologies. Virtuality is about a politics of convenience, where contemporary knowledge is characterized by two modes of action: mathematics and marketing. The paper suggests that contemporary capitalism fits well with this type of knowledge. It argues that other ways of conceptualizing causal relationships between information-knowledge are necessary in the virtual world.A teoria da causalidade desempenha papel fundamental nas discussões sobre conhecimento no contexto virtual. Do ponto de vista dos estudos culturais, sugere que a fragmentação do conhecimento racional no mundo pós-moderno produziu ênfase na informação, ignorando sua história. Têm-se produzido lacunas do conhecimento que necessitam de consideração criteriosa por parte das pessoas e instituições que defendem o uso das tecnologias virtuais. A virtualidade é quase uma política de conveniência na qual o conhecimento contemporâneo caracteriza-se por duas formas de ação: matemática e ‘marketing’. Argumenta que o capitalismo contemporâneo se adapta melhor a esse tipo de conhecimento. Defende que outras formas de conceituação dos relacionamentos causais entre informação e conhecimento são necessárias no mundo virtual.Perspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da InformaçãoPerspectivas em Ciência da Informação2008-03-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23377Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 6 No. 2 (2001)Perspectivas em Ciência da Informação; Vol. 6 Núm. 2 (2001)Perspectivas em Ciência da Informação; v. 6 n. 2 (2001)1981-53441413-9936reponame:Perspectivas em Ciência da Informação (Online)instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23377/18872Copyright (c) 2020 Perspectivas em Ciência da Informaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBreen, Marcus2020-06-29T12:53:58Zoai:periodicos.ufmg.br:article/23377Revistahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/PUBhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/oai||pci@eci.ufmg.br1981-53441413-9936opendoar:2020-06-29T12:53:58Perspectivas em Ciência da Informação (Online) - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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