Orpheus: a figure of the marvelous in baroque opera
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5241 |
Resumo: | Orpheus’s character is present in major lyrical works from the beginning and the end of the Baroque period (Peri, Caccini, Monteberdi, Gluck). He also appears in the operas (Rossi, Charpentier, Louis de Lully), ballets (Jean-Baptiste Lully) or cantatas (Ramenau) in which the various modalities of marvelous Baroque musical are expressed through this polymorphic myth. Orpheus can also be seen as a metaphor for the synthesis of the arts, which is proper to opera. |
id |
UFMG-3_0cde5cf0b463f179323e04281849292a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/5241 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Orpheus: a figure of the marvelous in baroque operaOrfeo: figura de lo maravilloso en la ópera barrocaOrfeu: figura do maravilhoso na ópera barrocaBaroque cantataThe marvelous in Baroque musicBaroque musicOrpheus in operacantata barrocao maravilhoso na música barrocamúsica barrocaOrfeu na óperacantata barrocalo maravilloso en la música barrocamúsica barrocaOrfeo en la óperaOrpheus’s character is present in major lyrical works from the beginning and the end of the Baroque period (Peri, Caccini, Monteberdi, Gluck). He also appears in the operas (Rossi, Charpentier, Louis de Lully), ballets (Jean-Baptiste Lully) or cantatas (Ramenau) in which the various modalities of marvelous Baroque musical are expressed through this polymorphic myth. Orpheus can also be seen as a metaphor for the synthesis of the arts, which is proper to opera.El carácter de Orfeo está presente en importantes obras líricas de principios y finales del Barroco (Peri, Caccini, Monteverdi, Gluck). También aparece en óperas (Rossi, Charpentier, L. de Lully), ballets (J. B. Lully) o cantatas (Rameau), en las que se expresan las distintas modalidades del maravilloso musical barroco a través de este mito polimórfico. Orfeo también puede ser visto como una metáfora de la síntesis de las artes, típicas de la ópera.O personagem de Orfeu está presente em importantes obras líricas do início e do final do período barroco (Peri, Caccini, Monteverdi, Gluck). Ele aparece também em óperas (Rossi, Charpentier, L. de Lully), balés (J. B. Lully) ou cantatas (Rameau), nas quais as diversas modalidades do maravilhoso musical barroco se expressam por meio deste mito polimorfo. Orfeu pode também ser visto como uma metáfora da síntese das artes, própria da ópera.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2018-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5241Per Musi; No. 38 (2018): General TopicsPer Musi; Núm. 38 (2018): General TopicsPer Musi; n. 38 (2018): General Topics2317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5241/3255Legrand, Raphaëlleinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-19T18:09:02Zoai:periodicos.ufmg.br:article/5241Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2019-09-19T18:09:02Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Orpheus: a figure of the marvelous in baroque opera Orfeo: figura de lo maravilloso en la ópera barroca Orfeu: figura do maravilhoso na ópera barroca |
title |
Orpheus: a figure of the marvelous in baroque opera |
spellingShingle |
Orpheus: a figure of the marvelous in baroque opera Legrand, Raphaëlle Baroque cantata The marvelous in Baroque music Baroque music Orpheus in opera cantata barroca o maravilhoso na música barroca música barroca Orfeu na ópera cantata barroca lo maravilloso en la música barroca música barroca Orfeo en la ópera |
title_short |
Orpheus: a figure of the marvelous in baroque opera |
title_full |
Orpheus: a figure of the marvelous in baroque opera |
title_fullStr |
Orpheus: a figure of the marvelous in baroque opera |
title_full_unstemmed |
Orpheus: a figure of the marvelous in baroque opera |
title_sort |
Orpheus: a figure of the marvelous in baroque opera |
author |
Legrand, Raphaëlle |
author_facet |
Legrand, Raphaëlle |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Legrand, Raphaëlle |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Baroque cantata The marvelous in Baroque music Baroque music Orpheus in opera cantata barroca o maravilhoso na música barroca música barroca Orfeu na ópera cantata barroca lo maravilloso en la música barroca música barroca Orfeo en la ópera |
topic |
Baroque cantata The marvelous in Baroque music Baroque music Orpheus in opera cantata barroca o maravilhoso na música barroca música barroca Orfeu na ópera cantata barroca lo maravilloso en la música barroca música barroca Orfeo en la ópera |
description |
Orpheus’s character is present in major lyrical works from the beginning and the end of the Baroque period (Peri, Caccini, Monteberdi, Gluck). He also appears in the operas (Rossi, Charpentier, Louis de Lully), ballets (Jean-Baptiste Lully) or cantatas (Ramenau) in which the various modalities of marvelous Baroque musical are expressed through this polymorphic myth. Orpheus can also be seen as a metaphor for the synthesis of the arts, which is proper to opera. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-05-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5241 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5241 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5241/3255 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 38 (2018): General Topics Per Musi; Núm. 38 (2018): General Topics Per Musi; n. 38 (2018): General Topics 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711235663462400 |