Gender and the Classical Music World: the unaccomplished professionalization of women in Italy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5270 |
Resumo: | The inclusion of women within the music profession is a recent and not fully realized process. This also holds true for classical music, where femininization has been more pronounced than in other music worlds. Building on secondary and primary sources on the Italian case, the paper focusses on some of the main aspects revealing the persistent – albeit steadily reduced – influence of a gendered model in shaping educational and professional paths of classical musicians, making for female musicians harder than for their male colleagues to gain legitimate access and full recognition within the world of classical music. |
id |
UFMG-3_3011e3c115ba2d49b5056cd053b81cc3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/5270 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Gender and the Classical Music World: the unaccomplished professionalization of women in ItalyGénero y el mundo de la música clásica: la profesionalización inacabada de las mujeres en ItaliaGênero e o Mundo da Música Clássica: a profissionalização inacabada das mulheres na ItáliaGender and musicwomen in musiceducational segregationoccupational segregationclassical music professionGênero e músicamulheres na músicasegregação educacionalsegregação ocupacionalprofissão de músico clássicogénero y músicalas mujeres en la músicasegregación educativasegregación ocupacionalprofesión de músico clásicoThe inclusion of women within the music profession is a recent and not fully realized process. This also holds true for classical music, where femininization has been more pronounced than in other music worlds. Building on secondary and primary sources on the Italian case, the paper focusses on some of the main aspects revealing the persistent – albeit steadily reduced – influence of a gendered model in shaping educational and professional paths of classical musicians, making for female musicians harder than for their male colleagues to gain legitimate access and full recognition within the world of classical music. La inclusión de mujeres en la profesión de músico es un proceso reciente y no totalmente consumado. Esto también es cierto para la música clásica, donde la feminización ha sido más pronunciada que en otros mundos de la música. Basándose en fuentes secundarias y primarias del caso italiano, el artículo se centra en algunos de los aspectos clave para revelar la persistente -aunque firmemente reducida- influencia de un modelo de género en la configuración de las trayectorias educativas y profesionales de los músicos clásicos, lo que hace más difícil que sus colegas masculinos obtengan un acceso legítimo y un pleno reconocimiento dentro del mundo de la música clásica.A inclusão das mulheres na profissão de músico é um processo recente e não totalmente consumado. Isso também vale para a música clássica, onde a feminilização tem sido mais pronunciada do que em outros mundos da música. Baseando-se em fontes secundárias e primárias sobre o caso italiano, o artigo concentra-se em alguns dos principais aspectos de modo a revelar a persistente – embora firmemente reduzida – influência de um modelo de gênero na formatação de caminhos educacionais e profissionais de músicos clássicos, tornando-o mais difícil para as mulheres musicistas do que para seus colegas do sexo masculino ganhar acesso legítimo e pleno reconhecimento dentro do mundo da música clássica.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2019-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/527010.35699/2317-6377.2019.5270Per Musi; No. 39 (2019): General Topics; 1-24Per Musi; Núm. 39 (2019): General Topics; 1-24Per Musi; n. 39 (2019): General Topics; 1-242317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5270/11911Casula, Clementinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-30T19:19:41Zoai:periodicos.ufmg.br:article/5270Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2020-10-30T19:19:41Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gender and the Classical Music World: the unaccomplished professionalization of women in Italy Género y el mundo de la música clásica: la profesionalización inacabada de las mujeres en Italia Gênero e o Mundo da Música Clássica: a profissionalização inacabada das mulheres na Itália |
title |
Gender and the Classical Music World: the unaccomplished professionalization of women in Italy |
spellingShingle |
Gender and the Classical Music World: the unaccomplished professionalization of women in Italy Casula, Clementina Gender and music women in music educational segregation occupational segregation classical music profession Gênero e música mulheres na música segregação educacional segregação ocupacional profissão de músico clássico género y música las mujeres en la música segregación educativa segregación ocupacional profesión de músico clásico |
title_short |
Gender and the Classical Music World: the unaccomplished professionalization of women in Italy |
title_full |
Gender and the Classical Music World: the unaccomplished professionalization of women in Italy |
title_fullStr |
Gender and the Classical Music World: the unaccomplished professionalization of women in Italy |
title_full_unstemmed |
Gender and the Classical Music World: the unaccomplished professionalization of women in Italy |
title_sort |
Gender and the Classical Music World: the unaccomplished professionalization of women in Italy |
author |
Casula, Clementina |
author_facet |
Casula, Clementina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Casula, Clementina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gender and music women in music educational segregation occupational segregation classical music profession Gênero e música mulheres na música segregação educacional segregação ocupacional profissão de músico clássico género y música las mujeres en la música segregación educativa segregación ocupacional profesión de músico clásico |
topic |
Gender and music women in music educational segregation occupational segregation classical music profession Gênero e música mulheres na música segregação educacional segregação ocupacional profissão de músico clássico género y música las mujeres en la música segregación educativa segregación ocupacional profesión de músico clásico |
description |
The inclusion of women within the music profession is a recent and not fully realized process. This also holds true for classical music, where femininization has been more pronounced than in other music worlds. Building on secondary and primary sources on the Italian case, the paper focusses on some of the main aspects revealing the persistent – albeit steadily reduced – influence of a gendered model in shaping educational and professional paths of classical musicians, making for female musicians harder than for their male colleagues to gain legitimate access and full recognition within the world of classical music. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5270 10.35699/2317-6377.2019.5270 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5270 |
identifier_str_mv |
10.35699/2317-6377.2019.5270 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5270/11911 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 39 (2019): General Topics; 1-24 Per Musi; Núm. 39 (2019): General Topics; 1-24 Per Musi; n. 39 (2019): General Topics; 1-24 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711235693871104 |