Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38825 |
Resumo: | This study presents an interpretation of the guitar solo piece Prelúdio nº 3 by Brazilian composer Heitor Villa-Lobos. The analytic process is based on concepts like historically informed performance (WALLS, 2002) and informed intuition (RINK, 2007), beyond other authors. The case study presented here has the intuition and musical understanding reinforced by aesthetic and stylistic aspects. Primarily, attention is paid to harmonic and ornamental characteristics (aesthetic and stylistic elements); secondly, an analysis of the piece based on parameters such as the formal plan, temporality and dynamic (RINK, 2007), and groupings (JACKENDOFF; LERDAHL, 1983) is presented. |
id |
UFMG-3_4324c11a66c8d42abace40d2a482ea05 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38825 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative processPreludio nº 3 de Heitor Villa-Lobos: consideraciones sobre un proceso interpretativoPrelúdio nº 3 de Heitor Villa-Lobos: considerações sobre um processo interpretativoClasical GuitarVilla-LobosPrelúdio nº3Performance practiceViolãoVilla-LobosPrelúdio nº3Análise para intérpretesGuitarraVilla-LobosPreludio nº 3Análisis para intérpretesThis study presents an interpretation of the guitar solo piece Prelúdio nº 3 by Brazilian composer Heitor Villa-Lobos. The analytic process is based on concepts like historically informed performance (WALLS, 2002) and informed intuition (RINK, 2007), beyond other authors. The case study presented here has the intuition and musical understanding reinforced by aesthetic and stylistic aspects. Primarily, attention is paid to harmonic and ornamental characteristics (aesthetic and stylistic elements); secondly, an analysis of the piece based on parameters such as the formal plan, temporality and dynamic (RINK, 2007), and groupings (JACKENDOFF; LERDAHL, 1983) is presented. Este trabajo presenta una interpretación de la pieza para guitarra solista Preludio nº 3, de Heitor Villa-Lobos. El análisis se basa en los conceptos de rendimiento históricamente informado (WALLS, 2002) e intuición informada (RINK, 2007). Por ello, se presenta aquí un caso de estudio en el que la intuición y la percepción musical del intérprete se ven reforzadas por aspectos estéticos y estilísticos. En primer lugar, se tratarán las características armónicas y la ornamentación (elementos estético-estilísticos); después, el análisis de la pieza, basado en parámetros como el plan formal, la temporalidad y la dinámica (RINK, 2007), así como las agrupaciones (JACKENDOFF; LERDAHL, 1983).Este trabalho apresenta uma interpretação da peça para violão solo Prelúdio nº 3, de Heitor Villa-Lobos. A análise fundamenta-se nos conceitos de performance historicamente informada (WALLS, 2002) e intuição informada (RINK, 2007). Portanto, apresenta-se aqui um estudo de caso onde a intuição e percepção musical do intérprete são reforçados por aspectos estéticos e estilísticos. Primeiramente, serão abordadas características harmônicas e de ornamentação (elementos estético-estilísticos); depois, adentra-se na análise da peça, baseada em parâmetros como plano formal, temporalidade e dinâmica (RINK, 2007), bem como de agrupamentos (JACKENDOFF; LERDAHL, 1983).Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2015-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38825Per Musi; No. 31 (2015): General Topics; 1-26Per Musi; Núm. 31 (2015): General Topics; 1-26Per Musi; n. 31 (2015): General Topics; 1-262317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38825/29976Copyright (c) 2015 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, Daniel Ribeiro2022-04-07T22:46:22Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38825Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-04-07T22:46:22Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process Preludio nº 3 de Heitor Villa-Lobos: consideraciones sobre un proceso interpretativo Prelúdio nº 3 de Heitor Villa-Lobos: considerações sobre um processo interpretativo |
title |
Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process |
spellingShingle |
Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process Medeiros, Daniel Ribeiro Clasical Guitar Villa-Lobos Prelúdio nº3 Performance practice Violão Villa-Lobos Prelúdio nº3 Análise para intérpretes Guitarra Villa-Lobos Preludio nº 3 Análisis para intérpretes |
title_short |
Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process |
title_full |
Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process |
title_fullStr |
Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process |
title_full_unstemmed |
Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process |
title_sort |
Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process |
author |
Medeiros, Daniel Ribeiro |
author_facet |
Medeiros, Daniel Ribeiro |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros, Daniel Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Clasical Guitar Villa-Lobos Prelúdio nº3 Performance practice Violão Villa-Lobos Prelúdio nº3 Análise para intérpretes Guitarra Villa-Lobos Preludio nº 3 Análisis para intérpretes |
topic |
Clasical Guitar Villa-Lobos Prelúdio nº3 Performance practice Violão Villa-Lobos Prelúdio nº3 Análise para intérpretes Guitarra Villa-Lobos Preludio nº 3 Análisis para intérpretes |
description |
This study presents an interpretation of the guitar solo piece Prelúdio nº 3 by Brazilian composer Heitor Villa-Lobos. The analytic process is based on concepts like historically informed performance (WALLS, 2002) and informed intuition (RINK, 2007), beyond other authors. The case study presented here has the intuition and musical understanding reinforced by aesthetic and stylistic aspects. Primarily, attention is paid to harmonic and ornamental characteristics (aesthetic and stylistic elements); secondly, an analysis of the piece based on parameters such as the formal plan, temporality and dynamic (RINK, 2007), and groupings (JACKENDOFF; LERDAHL, 1983) is presented. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38825 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38825 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38825/29976 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 31 (2015): General Topics; 1-26 Per Musi; Núm. 31 (2015): General Topics; 1-26 Per Musi; n. 31 (2015): General Topics; 1-26 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236597743616 |