Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Daniel Ribeiro
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38825
Resumo: This study presents an interpretation of the guitar solo piece Prelúdio nº 3 by Brazilian composer Heitor Villa-Lobos. The analytic process is based on concepts like historically informed performance (WALLS, 2002) and informed intuition (RINK, 2007), beyond other authors. The case study presented here has the intuition and musical understanding reinforced by aesthetic and stylistic aspects. Primarily, attention is paid to harmonic and ornamental characteristics (aesthetic and stylistic elements); secondly, an analysis of the piece based on parameters such as the formal plan, temporality and dynamic (RINK, 2007), and groupings (JACKENDOFF; LERDAHL, 1983) is presented.
id UFMG-3_4324c11a66c8d42abace40d2a482ea05
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38825
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative processPreludio nº 3 de Heitor Villa-Lobos: consideraciones sobre un proceso interpretativoPrelúdio nº 3 de Heitor Villa-Lobos: considerações sobre um processo interpretativoClasical GuitarVilla-LobosPrelúdio nº3Performance practiceViolãoVilla-LobosPrelúdio nº3Análise para intérpretesGuitarraVilla-LobosPreludio nº 3Análisis para intérpretesThis study presents an interpretation of the guitar solo piece Prelúdio nº 3 by Brazilian composer Heitor Villa-Lobos. The analytic process is based on concepts like historically informed performance (WALLS, 2002) and informed intuition (RINK, 2007), beyond other authors. The case study presented here has the intuition and musical understanding reinforced by aesthetic and stylistic aspects. Primarily, attention is paid to harmonic and ornamental characteristics (aesthetic and stylistic elements); secondly, an analysis of the piece based on parameters such as the formal plan, temporality and dynamic (RINK, 2007), and groupings (JACKENDOFF; LERDAHL, 1983) is presented. Este trabajo presenta una interpretación de la pieza para guitarra solista Preludio nº 3, de Heitor Villa-Lobos. El análisis se basa en los conceptos de rendimiento históricamente informado (WALLS, 2002) e intuición informada (RINK, 2007). Por ello, se presenta aquí un caso de estudio en el que la intuición y la percepción musical del intérprete se ven reforzadas por aspectos estéticos y estilísticos. En primer lugar, se tratarán las características armónicas y la ornamentación (elementos estético-estilísticos); después, el análisis de la pieza, basado en parámetros como el plan formal, la temporalidad y la dinámica (RINK, 2007), así como las agrupaciones (JACKENDOFF; LERDAHL, 1983).Este trabalho apresenta uma interpretação da peça para violão solo Prelúdio nº 3, de Heitor Villa-Lobos. A análise fundamenta-se nos conceitos de performance historicamente informada (WALLS, 2002) e intuição informada (RINK, 2007). Portanto, apresenta-se aqui um estudo de caso onde a intuição e percepção musical do intérprete são reforçados por aspectos estéticos e estilísticos. Primeiramente, serão abordadas características harmônicas e de ornamentação (elementos estético-estilísticos); depois, adentra-se na análise da peça, baseada em parâmetros como plano formal, temporalidade e dinâmica (RINK, 2007), bem como de agrupamentos (JACKENDOFF; LERDAHL, 1983).Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2015-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38825Per Musi; No. 31 (2015): General Topics; 1-26Per Musi; Núm. 31 (2015): General Topics; 1-26Per Musi; n. 31 (2015): General Topics; 1-262317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38825/29976Copyright (c) 2015 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, Daniel Ribeiro2022-04-07T22:46:22Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38825Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-04-07T22:46:22Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process
Preludio nº 3 de Heitor Villa-Lobos: consideraciones sobre un proceso interpretativo
Prelúdio nº 3 de Heitor Villa-Lobos: considerações sobre um processo interpretativo
title Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process
spellingShingle Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process
Medeiros, Daniel Ribeiro
Clasical Guitar
Villa-Lobos
Prelúdio nº3
Performance practice
Violão
Villa-Lobos
Prelúdio nº3
Análise para intérpretes
Guitarra
Villa-Lobos
Preludio nº 3
Análisis para intérpretes
title_short Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process
title_full Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process
title_fullStr Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process
title_full_unstemmed Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process
title_sort Preludio nº 3 by Heitor Villa-Lobos: considerations on the interpretative process
author Medeiros, Daniel Ribeiro
author_facet Medeiros, Daniel Ribeiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Daniel Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Clasical Guitar
Villa-Lobos
Prelúdio nº3
Performance practice
Violão
Villa-Lobos
Prelúdio nº3
Análise para intérpretes
Guitarra
Villa-Lobos
Preludio nº 3
Análisis para intérpretes
topic Clasical Guitar
Villa-Lobos
Prelúdio nº3
Performance practice
Violão
Villa-Lobos
Prelúdio nº3
Análise para intérpretes
Guitarra
Villa-Lobos
Preludio nº 3
Análisis para intérpretes
description This study presents an interpretation of the guitar solo piece Prelúdio nº 3 by Brazilian composer Heitor Villa-Lobos. The analytic process is based on concepts like historically informed performance (WALLS, 2002) and informed intuition (RINK, 2007), beyond other authors. The case study presented here has the intuition and musical understanding reinforced by aesthetic and stylistic aspects. Primarily, attention is paid to harmonic and ornamental characteristics (aesthetic and stylistic elements); secondly, an analysis of the piece based on parameters such as the formal plan, temporality and dynamic (RINK, 2007), and groupings (JACKENDOFF; LERDAHL, 1983) is presented.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38825
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38825
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38825/29976
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 31 (2015): General Topics; 1-26
Per Musi; Núm. 31 (2015): General Topics; 1-26
Per Musi; n. 31 (2015): General Topics; 1-26
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236597743616