Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38792 |
Resumo: | This article aims at demonstrating how Max Reger employs musical patterns of J. S. Bach as models for the construction of his Suite Op. 131c nº 1 for cello solo. Thus, in his compositions Reger combines harmonic elements from the end of the 19th century with contrapuntal techniques of J. S. Bach. The influence of the German master can be traced from the choice of tonalities to the use of motives, which are, in fact, expansions and transformations of “bachian” motifs. Consequently, this article discusses the compositional techniques employed by Reger in the Suite Op. 131c nº 1 for cello solo. It also draws a parallel between this particular composition and movements from J. S. Bach’s cello suites. Based on these premises, this work aims to support the performer in her/his musical decisions. |
id |
UFMG-3_72f8878862c9cd12c51dcb34e268d012 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/38792 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identitySuite nº 1 para violonchelo solo de Max Reger y la escritura de J.S. Bach: relaciones de dependencia e identidad lingüísticaSuíte Nº 1 para violoncelo solo de Max Reger e a escrita de J.S. Bach: relações de dependência e identidade de linguagemMax RegerJ.S. BachSuite for cello soloPerformance practicesMax RegerJ.S. BachSuíte para violoncelo soloPráticas interpretativasMax RegerJ.S. BachSuite para violonchelo soloPrácticas interpretativasThis article aims at demonstrating how Max Reger employs musical patterns of J. S. Bach as models for the construction of his Suite Op. 131c nº 1 for cello solo. Thus, in his compositions Reger combines harmonic elements from the end of the 19th century with contrapuntal techniques of J. S. Bach. The influence of the German master can be traced from the choice of tonalities to the use of motives, which are, in fact, expansions and transformations of “bachian” motifs. Consequently, this article discusses the compositional techniques employed by Reger in the Suite Op. 131c nº 1 for cello solo. It also draws a parallel between this particular composition and movements from J. S. Bach’s cello suites. Based on these premises, this work aims to support the performer in her/his musical decisions.El presente trabajo pretende demostrar cómo Max Reger utiliza los modelos de J.S. Bach en la construcción de su Suite nº 1, Op. 131c. En su escritura, Reger combina elementos de la armonía de finales del siglo XIX con técnicas de contrapunto de J.S. Bach. La influencia del maestro barroco se aprecia desde la elección de los tonos hasta el uso de motivos que son, de hecho, transformaciones y ampliaciones de motivos "bachianos". Por lo tanto, este trabajo analiza las técnicas compositivas empleadas por Reger en Suíte Op. 131c nº 1, así como establece un paralelismo entre esta obra, en particular, con movimientos de las suites para violonchelo solo de J.S. Bach. Partiendo de estas premisas, la obra propone subvencionar al intérprete en sus decisiones interpretativas.O presente trabalho busca demonstrar como Max Reger emprega modelos de J.S. Bach na construção de sua Suíte Nº 1, Op. 131c. Dessa forma, em sua escrita, Reger combina elementos da harmonia do final do século XIX com técnicas contrapontísticas de J.S. Bach. A influência do mestre barroco é visualizada desde a escolha das tonalidades até a utilização de motivos que são, de fato, transformações e expansões de motivos “bachianos”. Portanto, este trabalho discute as técnicas de composição empregadas por Reger na Suíte Op. 131c nº 1, como também traça um paralelo entre essa obra, em particular, com movimentos das suítes para violoncelo solo de J.S. Bach. A partir dessas premissas, o trabalho propõe subsidiar o intérprete em suas decisões interpretativas.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2015-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38792Per Musi; No. 31 (2015): General Topics; 1-18Per Musi; Núm. 31 (2015): General Topics; 1-18Per Musi; n. 31 (2015): General Topics; 1-182317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38792/29971Copyright (c) 2015 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerrari, Ângela MariaAquino, Felipe Avellar de2022-04-07T22:46:22Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38792Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-04-07T22:46:22Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity Suite nº 1 para violonchelo solo de Max Reger y la escritura de J.S. Bach: relaciones de dependencia e identidad lingüística Suíte Nº 1 para violoncelo solo de Max Reger e a escrita de J.S. Bach: relações de dependência e identidade de linguagem |
title |
Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity |
spellingShingle |
Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity Ferrari, Ângela Maria Max Reger J.S. Bach Suite for cello solo Performance practices Max Reger J.S. Bach Suíte para violoncelo solo Práticas interpretativas Max Reger J.S. Bach Suite para violonchelo solo Prácticas interpretativas |
title_short |
Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity |
title_full |
Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity |
title_fullStr |
Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity |
title_full_unstemmed |
Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity |
title_sort |
Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity |
author |
Ferrari, Ângela Maria |
author_facet |
Ferrari, Ângela Maria Aquino, Felipe Avellar de |
author_role |
author |
author2 |
Aquino, Felipe Avellar de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferrari, Ângela Maria Aquino, Felipe Avellar de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Max Reger J.S. Bach Suite for cello solo Performance practices Max Reger J.S. Bach Suíte para violoncelo solo Práticas interpretativas Max Reger J.S. Bach Suite para violonchelo solo Prácticas interpretativas |
topic |
Max Reger J.S. Bach Suite for cello solo Performance practices Max Reger J.S. Bach Suíte para violoncelo solo Práticas interpretativas Max Reger J.S. Bach Suite para violonchelo solo Prácticas interpretativas |
description |
This article aims at demonstrating how Max Reger employs musical patterns of J. S. Bach as models for the construction of his Suite Op. 131c nº 1 for cello solo. Thus, in his compositions Reger combines harmonic elements from the end of the 19th century with contrapuntal techniques of J. S. Bach. The influence of the German master can be traced from the choice of tonalities to the use of motives, which are, in fact, expansions and transformations of “bachian” motifs. Consequently, this article discusses the compositional techniques employed by Reger in the Suite Op. 131c nº 1 for cello solo. It also draws a parallel between this particular composition and movements from J. S. Bach’s cello suites. Based on these premises, this work aims to support the performer in her/his musical decisions. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38792 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38792 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38792/29971 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 31 (2015): General Topics; 1-18 Per Musi; Núm. 31 (2015): General Topics; 1-18 Per Musi; n. 31 (2015): General Topics; 1-18 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236592500736 |