Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferrari, Ângela Maria
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Aquino, Felipe Avellar de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38792
Resumo: This article aims at demonstrating how Max Reger employs musical patterns of J. S. Bach as models for the construction of his Suite Op. 131c nº 1 for cello solo. Thus, in his compositions Reger combines harmonic elements from the end of the 19th century with contrapuntal techniques of J. S. Bach. The influence of the German master can be traced from the choice of tonalities to the use of motives, which are, in fact, expansions and transformations of “bachian” motifs. Consequently, this article discusses the compositional techniques employed by Reger in the Suite Op. 131c nº 1 for cello solo. It also draws a parallel between this particular composition and movements from J. S. Bach’s cello suites. Based on these premises, this work aims to support the performer in her/his musical decisions.
id UFMG-3_72f8878862c9cd12c51dcb34e268d012
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/38792
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identitySuite nº 1 para violonchelo solo de Max Reger y la escritura de J.S. Bach: relaciones de dependencia e identidad lingüísticaSuíte Nº 1 para violoncelo solo de Max Reger e a escrita de J.S. Bach: relações de dependência e identidade de linguagemMax RegerJ.S. BachSuite for cello soloPerformance practicesMax RegerJ.S. BachSuíte para violoncelo soloPráticas interpretativasMax RegerJ.S. BachSuite para violonchelo soloPrácticas interpretativasThis article aims at demonstrating how Max Reger employs musical patterns of J. S. Bach as models for the construction of his Suite Op. 131c nº 1 for cello solo. Thus, in his compositions Reger combines harmonic elements from the end of the 19th century with contrapuntal techniques of J. S. Bach. The influence of the German master can be traced from the choice of tonalities to the use of motives, which are, in fact, expansions and transformations of “bachian” motifs. Consequently, this article discusses the compositional techniques employed by Reger in the Suite Op. 131c nº 1 for cello solo. It also draws a parallel between this particular composition and movements from J. S. Bach’s cello suites. Based on these premises, this work aims to support the performer in her/his musical decisions.El presente trabajo pretende demostrar cómo Max Reger utiliza los modelos de J.S. Bach en la construcción de su Suite nº 1, Op. 131c. En su escritura, Reger combina elementos de la armonía de finales del siglo XIX con técnicas de contrapunto de J.S. Bach. La influencia del maestro barroco se aprecia desde la elección de los tonos hasta el uso de motivos que son, de hecho, transformaciones y ampliaciones de motivos "bachianos". Por lo tanto, este trabajo analiza las técnicas compositivas empleadas por Reger en Suíte Op. 131c nº 1, así como establece un paralelismo entre esta obra, en particular, con movimientos de las suites para violonchelo solo de J.S. Bach. Partiendo de estas premisas, la obra propone subvencionar al intérprete en sus decisiones interpretativas.O presente trabalho busca demonstrar como Max Reger emprega modelos de J.S. Bach na construção de sua Suíte Nº 1, Op. 131c. Dessa forma, em sua escrita, Reger combina elementos da harmonia do final do século XIX com técnicas contrapontísticas de J.S. Bach. A influência do mestre barroco é visualizada desde a escolha das tonalidades até a utilização de motivos que são, de fato, transformações e expansões de motivos “bachianos”. Portanto, este trabalho discute as técnicas de composição empregadas por Reger na Suíte Op. 131c nº 1, como também traça um paralelo entre essa obra, em particular, com movimentos das suítes para violoncelo solo de J.S. Bach. A partir dessas premissas, o trabalho propõe subsidiar o intérprete em suas decisões interpretativas.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2015-06-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38792Per Musi; No. 31 (2015): General Topics; 1-18Per Musi; Núm. 31 (2015): General Topics; 1-18Per Musi; n. 31 (2015): General Topics; 1-182317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38792/29971Copyright (c) 2015 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerrari, Ângela MariaAquino, Felipe Avellar de2022-04-07T22:46:22Zoai:periodicos.ufmg.br:article/38792Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-04-07T22:46:22Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity
Suite nº 1 para violonchelo solo de Max Reger y la escritura de J.S. Bach: relaciones de dependencia e identidad lingüística
Suíte Nº 1 para violoncelo solo de Max Reger e a escrita de J.S. Bach: relações de dependência e identidade de linguagem
title Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity
spellingShingle Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity
Ferrari, Ângela Maria
Max Reger
J.S. Bach
Suite for cello solo
Performance practices
Max Reger
J.S. Bach
Suíte para violoncelo solo
Práticas interpretativas
Max Reger
J.S. Bach
Suite para violonchelo solo
Prácticas interpretativas
title_short Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity
title_full Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity
title_fullStr Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity
title_full_unstemmed Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity
title_sort Max Reger’s Suite Nº 1 for violoncello solo and the writings of J.S. Bach: dependence relations and language identity
author Ferrari, Ângela Maria
author_facet Ferrari, Ângela Maria
Aquino, Felipe Avellar de
author_role author
author2 Aquino, Felipe Avellar de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferrari, Ângela Maria
Aquino, Felipe Avellar de
dc.subject.por.fl_str_mv Max Reger
J.S. Bach
Suite for cello solo
Performance practices
Max Reger
J.S. Bach
Suíte para violoncelo solo
Práticas interpretativas
Max Reger
J.S. Bach
Suite para violonchelo solo
Prácticas interpretativas
topic Max Reger
J.S. Bach
Suite for cello solo
Performance practices
Max Reger
J.S. Bach
Suíte para violoncelo solo
Práticas interpretativas
Max Reger
J.S. Bach
Suite para violonchelo solo
Prácticas interpretativas
description This article aims at demonstrating how Max Reger employs musical patterns of J. S. Bach as models for the construction of his Suite Op. 131c nº 1 for cello solo. Thus, in his compositions Reger combines harmonic elements from the end of the 19th century with contrapuntal techniques of J. S. Bach. The influence of the German master can be traced from the choice of tonalities to the use of motives, which are, in fact, expansions and transformations of “bachian” motifs. Consequently, this article discusses the compositional techniques employed by Reger in the Suite Op. 131c nº 1 for cello solo. It also draws a parallel between this particular composition and movements from J. S. Bach’s cello suites. Based on these premises, this work aims to support the performer in her/his musical decisions.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38792
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38792
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/38792/29971
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 31 (2015): General Topics; 1-18
Per Musi; Núm. 31 (2015): General Topics; 1-18
Per Musi; n. 31 (2015): General Topics; 1-18
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236592500736