Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dinola, Sabrina
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Abreu , Regina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826
Resumo: Inspired by Gregory Bateson’s works, musicologist Christopher Small coined the term musicking to express the central notion of his approach to the communicational and performative essence of music making. In this article, such notion and approach are applied to the sociocultural production /circulation of musical recordings in the specific format of phonographic albums. We consider these – from their conception and production to their being played and listened to – as collective gestures which resonate and ritualize social relations and cultural meanings, we suggest a parallel between the phonographic performance with that of photography as a miniaturization procedure, as elaborated by Walter Benjamin. To observe the memory effects of this way of making music, we follow some aspects of the reports and activities of an agent whose formation and musicality started with the album – the musician, producer, record collector and researcher Charles Gavin.
id UFMG-3_828b50052399852e69dab0ddfea42921
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/34826
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking Gesto y miniaturización: el álbum fonográfico como un artefacto de memoria en la músicaGesto e miniaturização: o álbum fonográfico como artefato de memória do musicarPhonographic albumMemory'To music'GestureMinimizationÁlbum fonográficoMemória'Musicar'GestoMiniaturizaçãoÁlbum fonográficoMemoria'Musicar'GestoMiniaturizaciónInspired by Gregory Bateson’s works, musicologist Christopher Small coined the term musicking to express the central notion of his approach to the communicational and performative essence of music making. In this article, such notion and approach are applied to the sociocultural production /circulation of musical recordings in the specific format of phonographic albums. We consider these – from their conception and production to their being played and listened to – as collective gestures which resonate and ritualize social relations and cultural meanings, we suggest a parallel between the phonographic performance with that of photography as a miniaturization procedure, as elaborated by Walter Benjamin. To observe the memory effects of this way of making music, we follow some aspects of the reports and activities of an agent whose formation and musicality started with the album – the musician, producer, record collector and researcher Charles Gavin.Inspirado por las ideas de Gregory Bateson, el etnomusicólogo Christopher Small propuso la noción de musicar para expresar un enfoque comunicativo y performativo de la música como un hacer que vincula sonidos, signos, acciones e ideas. Aplicando esta noción (aquí traducida como musicar), proponemos considerar la grabación y reproducción / escucha de discos (grabaciones sonoras producidas socialmente) como gestos que producen y ritualizan vínculos, potenciados por un formato específico de circulación de fonogramas: el álbum. Considerándolo como un gesto colectivo, que resuena musicalmente las relaciones sociales y los significados culturales de su producción, proponemos un paralelismo entre la performance fonográfica y la de la fotografía como procedimiento de miniaturización, elaborada por Walter Benjamin. Para observar los efectos en la memoria de esta forma de hacer música, seguimos algunos aspectos de los relatos y actividades de un agente cuya formación y musicalidad comenzó con el álbum: el músico, productor, coleccionista de discos y investigador Charles Gavin.Inspirado nas ideias de Gregory Bateson, o musicólogo Christopher Small propôs a noção de musicking para expressar uma abordagem comunicacional e performativa da música como um fazer que vincula sons, signos, ações e ideias. Aplicando essa noção (aqui traduzida por musicar), propomos considerar a gravação e reprodução/escuta de discos (registros de sons socialmente produzidos) como gestos produtores e ritualizadores de vínculos, potencializados por um formato específico de circulação de fonogramas – o álbum. Considerando-o como gesto coletivo, que ressoa musicalmente relações sociais e significados culturais de sua produção, sugerimos um paralelo entre a performance fonográfica com aquela da fotografia como procedimento de miniaturização, tal como elaborado por Walter Benjamin. Para observar os efeitos de memória dessa forma de musicar, acompanhamos alguns aspectos dos relatos e atividades de um agente cuja formação e musicalidade se deu a partir do álbum – o músico, produtor, colecionador de discos e pesquisador Charles Gavin.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2021-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/othertext/htmltext/xmlapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/3482610.35699/2317-6377.2021.34826Per Musi; No. 41 (2021): General Topics; 1-18Per Musi; Núm. 41 (2021): General Topics; 1-18Per Musi; n. 41 (2021): General Topics; 1-182317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826/37589https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826/37590https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826/28171Copyright (c) 2021 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDinola, SabrinaAbreu , Regina2023-05-03T20:02:56Zoai:periodicos.ufmg.br:article/34826Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2023-05-03T20:02:56Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking
Gesto y miniaturización: el álbum fonográfico como un artefacto de memoria en la música
Gesto e miniaturização: o álbum fonográfico como artefato de memória do musicar
title Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking
spellingShingle Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking
Dinola, Sabrina
Phonographic album
Memory
'To music'
Gesture
Minimization
Álbum fonográfico
Memória
'Musicar'
Gesto
Miniaturização
Álbum fonográfico
Memoria
'Musicar'
Gesto
Miniaturización
title_short Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking
title_full Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking
title_fullStr Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking
title_full_unstemmed Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking
title_sort Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking
author Dinola, Sabrina
author_facet Dinola, Sabrina
Abreu , Regina
author_role author
author2 Abreu , Regina
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dinola, Sabrina
Abreu , Regina
dc.subject.por.fl_str_mv Phonographic album
Memory
'To music'
Gesture
Minimization
Álbum fonográfico
Memória
'Musicar'
Gesto
Miniaturização
Álbum fonográfico
Memoria
'Musicar'
Gesto
Miniaturización
topic Phonographic album
Memory
'To music'
Gesture
Minimization
Álbum fonográfico
Memória
'Musicar'
Gesto
Miniaturização
Álbum fonográfico
Memoria
'Musicar'
Gesto
Miniaturización
description Inspired by Gregory Bateson’s works, musicologist Christopher Small coined the term musicking to express the central notion of his approach to the communicational and performative essence of music making. In this article, such notion and approach are applied to the sociocultural production /circulation of musical recordings in the specific format of phonographic albums. We consider these – from their conception and production to their being played and listened to – as collective gestures which resonate and ritualize social relations and cultural meanings, we suggest a parallel between the phonographic performance with that of photography as a miniaturization procedure, as elaborated by Walter Benjamin. To observe the memory effects of this way of making music, we follow some aspects of the reports and activities of an agent whose formation and musicality started with the album – the musician, producer, record collector and researcher Charles Gavin.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826
10.35699/2317-6377.2021.34826
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826
identifier_str_mv 10.35699/2317-6377.2021.34826
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826/37589
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826/37590
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826/28171
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Per Musi
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
text/xml
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 41 (2021): General Topics; 1-18
Per Musi; Núm. 41 (2021): General Topics; 1-18
Per Musi; n. 41 (2021): General Topics; 1-18
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711236148953088