Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826 |
Resumo: | Inspired by Gregory Bateson’s works, musicologist Christopher Small coined the term musicking to express the central notion of his approach to the communicational and performative essence of music making. In this article, such notion and approach are applied to the sociocultural production /circulation of musical recordings in the specific format of phonographic albums. We consider these – from their conception and production to their being played and listened to – as collective gestures which resonate and ritualize social relations and cultural meanings, we suggest a parallel between the phonographic performance with that of photography as a miniaturization procedure, as elaborated by Walter Benjamin. To observe the memory effects of this way of making music, we follow some aspects of the reports and activities of an agent whose formation and musicality started with the album – the musician, producer, record collector and researcher Charles Gavin. |
id |
UFMG-3_828b50052399852e69dab0ddfea42921 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/34826 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking Gesto y miniaturización: el álbum fonográfico como un artefacto de memoria en la músicaGesto e miniaturização: o álbum fonográfico como artefato de memória do musicarPhonographic albumMemory'To music'GestureMinimizationÁlbum fonográficoMemória'Musicar'GestoMiniaturizaçãoÁlbum fonográficoMemoria'Musicar'GestoMiniaturizaciónInspired by Gregory Bateson’s works, musicologist Christopher Small coined the term musicking to express the central notion of his approach to the communicational and performative essence of music making. In this article, such notion and approach are applied to the sociocultural production /circulation of musical recordings in the specific format of phonographic albums. We consider these – from their conception and production to their being played and listened to – as collective gestures which resonate and ritualize social relations and cultural meanings, we suggest a parallel between the phonographic performance with that of photography as a miniaturization procedure, as elaborated by Walter Benjamin. To observe the memory effects of this way of making music, we follow some aspects of the reports and activities of an agent whose formation and musicality started with the album – the musician, producer, record collector and researcher Charles Gavin.Inspirado por las ideas de Gregory Bateson, el etnomusicólogo Christopher Small propuso la noción de musicar para expresar un enfoque comunicativo y performativo de la música como un hacer que vincula sonidos, signos, acciones e ideas. Aplicando esta noción (aquí traducida como musicar), proponemos considerar la grabación y reproducción / escucha de discos (grabaciones sonoras producidas socialmente) como gestos que producen y ritualizan vínculos, potenciados por un formato específico de circulación de fonogramas: el álbum. Considerándolo como un gesto colectivo, que resuena musicalmente las relaciones sociales y los significados culturales de su producción, proponemos un paralelismo entre la performance fonográfica y la de la fotografía como procedimiento de miniaturización, elaborada por Walter Benjamin. Para observar los efectos en la memoria de esta forma de hacer música, seguimos algunos aspectos de los relatos y actividades de un agente cuya formación y musicalidad comenzó con el álbum: el músico, productor, coleccionista de discos y investigador Charles Gavin.Inspirado nas ideias de Gregory Bateson, o musicólogo Christopher Small propôs a noção de musicking para expressar uma abordagem comunicacional e performativa da música como um fazer que vincula sons, signos, ações e ideias. Aplicando essa noção (aqui traduzida por musicar), propomos considerar a gravação e reprodução/escuta de discos (registros de sons socialmente produzidos) como gestos produtores e ritualizadores de vínculos, potencializados por um formato específico de circulação de fonogramas – o álbum. Considerando-o como gesto coletivo, que ressoa musicalmente relações sociais e significados culturais de sua produção, sugerimos um paralelo entre a performance fonográfica com aquela da fotografia como procedimento de miniaturização, tal como elaborado por Walter Benjamin. Para observar os efeitos de memória dessa forma de musicar, acompanhamos alguns aspectos dos relatos e atividades de um agente cuja formação e musicalidade se deu a partir do álbum – o músico, produtor, colecionador de discos e pesquisador Charles Gavin.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2021-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/othertext/htmltext/xmlapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/3482610.35699/2317-6377.2021.34826Per Musi; No. 41 (2021): General Topics; 1-18Per Musi; Núm. 41 (2021): General Topics; 1-18Per Musi; n. 41 (2021): General Topics; 1-182317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826/37589https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826/37590https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826/28171Copyright (c) 2021 Per Musihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDinola, SabrinaAbreu , Regina2023-05-03T20:02:56Zoai:periodicos.ufmg.br:article/34826Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2023-05-03T20:02:56Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking Gesto y miniaturización: el álbum fonográfico como un artefacto de memoria en la música Gesto e miniaturização: o álbum fonográfico como artefato de memória do musicar |
title |
Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking |
spellingShingle |
Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking Dinola, Sabrina Phonographic album Memory 'To music' Gesture Minimization Álbum fonográfico Memória 'Musicar' Gesto Miniaturização Álbum fonográfico Memoria 'Musicar' Gesto Miniaturización |
title_short |
Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking |
title_full |
Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking |
title_fullStr |
Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking |
title_full_unstemmed |
Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking |
title_sort |
Gesture and miniaturization: the phonographic album as a memory artifact in musicking |
author |
Dinola, Sabrina |
author_facet |
Dinola, Sabrina Abreu , Regina |
author_role |
author |
author2 |
Abreu , Regina |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dinola, Sabrina Abreu , Regina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Phonographic album Memory 'To music' Gesture Minimization Álbum fonográfico Memória 'Musicar' Gesto Miniaturização Álbum fonográfico Memoria 'Musicar' Gesto Miniaturización |
topic |
Phonographic album Memory 'To music' Gesture Minimization Álbum fonográfico Memória 'Musicar' Gesto Miniaturização Álbum fonográfico Memoria 'Musicar' Gesto Miniaturización |
description |
Inspired by Gregory Bateson’s works, musicologist Christopher Small coined the term musicking to express the central notion of his approach to the communicational and performative essence of music making. In this article, such notion and approach are applied to the sociocultural production /circulation of musical recordings in the specific format of phonographic albums. We consider these – from their conception and production to their being played and listened to – as collective gestures which resonate and ritualize social relations and cultural meanings, we suggest a parallel between the phonographic performance with that of photography as a miniaturization procedure, as elaborated by Walter Benjamin. To observe the memory effects of this way of making music, we follow some aspects of the reports and activities of an agent whose formation and musicality started with the album – the musician, producer, record collector and researcher Charles Gavin. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion text text info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826 10.35699/2317-6377.2021.34826 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826 |
identifier_str_mv |
10.35699/2317-6377.2021.34826 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826/37589 https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826/37590 https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/34826/28171 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Per Musi http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html text/xml application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 41 (2021): General Topics; 1-18 Per Musi; Núm. 41 (2021): General Topics; 1-18 Per Musi; n. 41 (2021): General Topics; 1-18 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711236148953088 |