Carl Nielsen’s Clarinet Concerto, Op.57: context, analysis and performance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fraga, Vinicius de Sousa
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39873
Resumo: Composed in 1928, Carl Nielsen’s Clarinet Concerto, Op.57 became a fundamental work in the twentieth-century clarinet literature. This study discusses some of the work’s performance aspects by means of examining its context related to its composer and compositional procedures. The discrepancies between the Sanfundet edition and the composer’s manuscripts are observed. Analysis aspects of the work support the discussion about its initial reception and its role in the clarinet literature.
id UFMG-3_897abc36f83f02fa2608bf3b16ea81f0
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/39873
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Carl Nielsen’s Clarinet Concerto, Op.57: context, analysis and performanceConcierto para clarinete, Op.57 de Carl Nielsen: contexto, análisis y interpretacionesO Concerto para Clarineta, Op.57 de Carl Nielsen: contexto, análises e interpretaçõesCarl NielsenClarinet concertoMusic analysis and interpretationCarl NielsenConcerto para clarinetaAnálise e interpretação musicalCarl NielsenConcierto para clarineteAnálisis e interpretación musicalComposed in 1928, Carl Nielsen’s Clarinet Concerto, Op.57 became a fundamental work in the twentieth-century clarinet literature. This study discusses some of the work’s performance aspects by means of examining its context related to its composer and compositional procedures. The discrepancies between the Sanfundet edition and the composer’s manuscripts are observed. Analysis aspects of the work support the discussion about its initial reception and its role in the clarinet literature.Compuesto en 1928, el Concierto para clarinete, Op.57, de Carl Nielsen (1865-1931) se convirtió en una obra fundamental en la literatura del clarinete del siglo XX. La presente investigación pretende discutir algunas de sus cuestiones de interpretación a través de una contextualización de la época en la que fue escrita, haciendo hincapié en aspectos relevantes sobre el compositor y la producción de la obra. Se observan las divergencias entre la edición de Samfundet y los originales manuscritos. A través de un análisis de la obra, pretendemos discutir su recepción inicial y su papel en la literatura del clarinete.  Composto em 1928, o Concerto para Clarineta, Op.57, de Carl Nielsen (1865-1931) tornou-se uma obra fundamental na literatura da clarineta no século XX. A presente pesquisa procura discutir algumas de suas questões de performance através de uma contextualização da época em que foi escrito, com ênfase nos aspectos relevantes sobre o compositor e a produção da obra. São observadas as divergências entre a edição da Samfundet e os originais manuscritos. Por meio de uma análise da obra, busca-se discutir sua recepção inicial e seu papel na literatura da clarineta.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2013-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39873Per Musi; No. 27 (2013): General Topics; 1-18Per Musi; Núm. 27 (2013): General Topics; 1-18Per Musi; n. 27 (2013): General Topics; 1-182317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39873/30595http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFraga, Vinicius de Sousa 2022-06-03T19:20:48Zoai:periodicos.ufmg.br:article/39873Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2022-06-03T19:20:48Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Carl Nielsen’s Clarinet Concerto, Op.57: context, analysis and performance
Concierto para clarinete, Op.57 de Carl Nielsen: contexto, análisis y interpretaciones
O Concerto para Clarineta, Op.57 de Carl Nielsen: contexto, análises e interpretações
title Carl Nielsen’s Clarinet Concerto, Op.57: context, analysis and performance
spellingShingle Carl Nielsen’s Clarinet Concerto, Op.57: context, analysis and performance
Fraga, Vinicius de Sousa
Carl Nielsen
Clarinet concerto
Music analysis and interpretation
Carl Nielsen
Concerto para clarineta
Análise e interpretação musical
Carl Nielsen
Concierto para clarinete
Análisis e interpretación musical
title_short Carl Nielsen’s Clarinet Concerto, Op.57: context, analysis and performance
title_full Carl Nielsen’s Clarinet Concerto, Op.57: context, analysis and performance
title_fullStr Carl Nielsen’s Clarinet Concerto, Op.57: context, analysis and performance
title_full_unstemmed Carl Nielsen’s Clarinet Concerto, Op.57: context, analysis and performance
title_sort Carl Nielsen’s Clarinet Concerto, Op.57: context, analysis and performance
author Fraga, Vinicius de Sousa
author_facet Fraga, Vinicius de Sousa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fraga, Vinicius de Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Carl Nielsen
Clarinet concerto
Music analysis and interpretation
Carl Nielsen
Concerto para clarineta
Análise e interpretação musical
Carl Nielsen
Concierto para clarinete
Análisis e interpretación musical
topic Carl Nielsen
Clarinet concerto
Music analysis and interpretation
Carl Nielsen
Concerto para clarineta
Análise e interpretação musical
Carl Nielsen
Concierto para clarinete
Análisis e interpretación musical
description Composed in 1928, Carl Nielsen’s Clarinet Concerto, Op.57 became a fundamental work in the twentieth-century clarinet literature. This study discusses some of the work’s performance aspects by means of examining its context related to its composer and compositional procedures. The discrepancies between the Sanfundet edition and the composer’s manuscripts are observed. Analysis aspects of the work support the discussion about its initial reception and its role in the clarinet literature.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39873
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39873
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39873/30595
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 27 (2013): General Topics; 1-18
Per Musi; Núm. 27 (2013): General Topics; 1-18
Per Musi; n. 27 (2013): General Topics; 1-18
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711237076942848