Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Malaguti, Sigridur
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Barrenechea, Sérgio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5176
Resumo: The imagery of the Brazilian seresta is a prominent trait of Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz Nr.7) for piano. It is first evoked by the title of the piece itself but then also by the composer’s markings in the score, his idiomatic references to the instruments traditionally played in serenades in Brazil, as well as to musical features easily identifiable as belonging to a specific Brazilian music universe. The tradition of a serenade performance style still prevails in small cities, like Conservatória in the State of Rio de Janeiro. The question arises of how to translate the composer’s references to the seresta tradition into interpretation. To approach this problem, recordings of different renditions of the piece were analyzed, with a focus on the varied ways in which the interpreters have used ‘shaping of tempo’ in their performance to achieve the nostalgic and amorous atmosphere of the serenade in Brazil.
id UFMG-3_8ac43a20633b522e5aa8450709cab37d
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/5176
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for PianoInterpretar el imaginario de la seresta en el 7º Valsa de Esquina para piano de Francisco MignoneInterpretando o imaginário de seresta na 7ª Valsa de Esquina para piano de Francisco Mignoneserenade-imageryFrancisco Mignoneinterpretation of 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz Nr.7)tempo rubatoshaping of tempoimaginário de serestaFrancisco Mignoneinterpretação da 7ª Valsa de Esquinatempo rubatomoldagem do tempoimaginario de serestaFrancisco Mignoneinterpretación de la 7ª Valsa de Esquinatiempo rubatomoldeo del tiempoThe imagery of the Brazilian seresta is a prominent trait of Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz Nr.7) for piano. It is first evoked by the title of the piece itself but then also by the composer’s markings in the score, his idiomatic references to the instruments traditionally played in serenades in Brazil, as well as to musical features easily identifiable as belonging to a specific Brazilian music universe. The tradition of a serenade performance style still prevails in small cities, like Conservatória in the State of Rio de Janeiro. The question arises of how to translate the composer’s references to the seresta tradition into interpretation. To approach this problem, recordings of different renditions of the piece were analyzed, with a focus on the varied ways in which the interpreters have used ‘shaping of tempo’ in their performance to achieve the nostalgic and amorous atmosphere of the serenade in Brazil.El imaginario de la seresta es un aspecto prominente de la 7ª Valsa de Esquina para piano de Francisco Mignone: primero se indica en el título mismo de la obra, que invita a una escena callejera; luego se evoca también en las indicaciones de la partitura y en las referencias idiomáticas del compositor a los instrumentos que se tocan en las serestas en Brasil; y también en las abundantes referencias a los rasgos musicales fácilmente identificables como pertenecientes a un universo musical brasileño. Un estilo específico de tocar música seresta todavía se puede encontrar en ciudades pequeñas como Conservatória/RJ, donde la tradición de la seresta se mantiene hasta el día de hoy. ¿Cómo traducir estas referencias del compositor a la tradición de la seresta en interpretación? Para abordar este problema, se analizaron grabaciones de diferentes interpretaciones de la pieza, observando las diversas formas en que los intérpretes moldearon el tiempo en la búsqueda de un ambiente nostálgico y amoroso, emblemático de la seresta en Brasil.O imaginário de seresta é um aspecto proeminente na 7ª Valsa de Esquina para piano de Francisco Mignone: primeiro é indicado no próprio título da peça, que convida para um cenário de rua; em seguida é também evocado pelas indicações na partitura e por referências idiomáticas do compositor a instrumentos tocados em serestas no Brasil; e ainda por fartas referências a feições musicais facilmente identificadas como pertencentes a um universo musical brasileiro. Um estilo específico de tocar música de seresta ainda pode ser encontrado em pequenas cidades como Conservatória/RJ, onde a tradição de seresta se mantém até hoje. Como traduzir essas referências do compositor à tradição de seresta em interpretação? Para abordar este problema, gravações de diferentes interpretações da peça foram analisadas, observando as variadas maneiras com que os intérpretes moldaram o tempo na busca por uma atmosfera saudosa e amorosa, emblemática da seresta no Brasil.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2018-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/517610.35699/2317-6377.2018.5176Per Musi; No. 38 (2018): General TopicsPer Musi; Núm. 38 (2018): General TopicsPer Musi; n. 38 (2018): General Topics2317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5176/3215Malaguti, SigridurBarrenechea, Sérgioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-02-27T19:15:06Zoai:periodicos.ufmg.br:article/5176Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2020-02-27T19:15:06Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano
Interpretar el imaginario de la seresta en el 7º Valsa de Esquina para piano de Francisco Mignone
Interpretando o imaginário de seresta na 7ª Valsa de Esquina para piano de Francisco Mignone
title Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano
spellingShingle Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano
Malaguti, Sigridur
serenade-imagery
Francisco Mignone
interpretation of 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz Nr.7)
tempo rubato
shaping of tempo
imaginário de seresta
Francisco Mignone
interpretação da 7ª Valsa de Esquina
tempo rubato
moldagem do tempo
imaginario de seresta
Francisco Mignone
interpretación de la 7ª Valsa de Esquina
tiempo rubato
moldeo del tiempo
title_short Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano
title_full Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano
title_fullStr Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano
title_full_unstemmed Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano
title_sort Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano
author Malaguti, Sigridur
author_facet Malaguti, Sigridur
Barrenechea, Sérgio
author_role author
author2 Barrenechea, Sérgio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Malaguti, Sigridur
Barrenechea, Sérgio
dc.subject.por.fl_str_mv serenade-imagery
Francisco Mignone
interpretation of 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz Nr.7)
tempo rubato
shaping of tempo
imaginário de seresta
Francisco Mignone
interpretação da 7ª Valsa de Esquina
tempo rubato
moldagem do tempo
imaginario de seresta
Francisco Mignone
interpretación de la 7ª Valsa de Esquina
tiempo rubato
moldeo del tiempo
topic serenade-imagery
Francisco Mignone
interpretation of 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz Nr.7)
tempo rubato
shaping of tempo
imaginário de seresta
Francisco Mignone
interpretação da 7ª Valsa de Esquina
tempo rubato
moldagem do tempo
imaginario de seresta
Francisco Mignone
interpretación de la 7ª Valsa de Esquina
tiempo rubato
moldeo del tiempo
description The imagery of the Brazilian seresta is a prominent trait of Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz Nr.7) for piano. It is first evoked by the title of the piece itself but then also by the composer’s markings in the score, his idiomatic references to the instruments traditionally played in serenades in Brazil, as well as to musical features easily identifiable as belonging to a specific Brazilian music universe. The tradition of a serenade performance style still prevails in small cities, like Conservatória in the State of Rio de Janeiro. The question arises of how to translate the composer’s references to the seresta tradition into interpretation. To approach this problem, recordings of different renditions of the piece were analyzed, with a focus on the varied ways in which the interpreters have used ‘shaping of tempo’ in their performance to achieve the nostalgic and amorous atmosphere of the serenade in Brazil.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5176
10.35699/2317-6377.2018.5176
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5176
identifier_str_mv 10.35699/2317-6377.2018.5176
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5176/3215
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 38 (2018): General Topics
Per Musi; Núm. 38 (2018): General Topics
Per Musi; n. 38 (2018): General Topics
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711235585867776