Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Per Musi |
Texto Completo: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5176 |
Resumo: | The imagery of the Brazilian seresta is a prominent trait of Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz Nr.7) for piano. It is first evoked by the title of the piece itself but then also by the composer’s markings in the score, his idiomatic references to the instruments traditionally played in serenades in Brazil, as well as to musical features easily identifiable as belonging to a specific Brazilian music universe. The tradition of a serenade performance style still prevails in small cities, like Conservatória in the State of Rio de Janeiro. The question arises of how to translate the composer’s references to the seresta tradition into interpretation. To approach this problem, recordings of different renditions of the piece were analyzed, with a focus on the varied ways in which the interpreters have used ‘shaping of tempo’ in their performance to achieve the nostalgic and amorous atmosphere of the serenade in Brazil. |
id |
UFMG-3_8ac43a20633b522e5aa8450709cab37d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufmg.br:article/5176 |
network_acronym_str |
UFMG-3 |
network_name_str |
Per Musi |
repository_id_str |
|
spelling |
Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for PianoInterpretar el imaginario de la seresta en el 7º Valsa de Esquina para piano de Francisco MignoneInterpretando o imaginário de seresta na 7ª Valsa de Esquina para piano de Francisco Mignoneserenade-imageryFrancisco Mignoneinterpretation of 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz Nr.7)tempo rubatoshaping of tempoimaginário de serestaFrancisco Mignoneinterpretação da 7ª Valsa de Esquinatempo rubatomoldagem do tempoimaginario de serestaFrancisco Mignoneinterpretación de la 7ª Valsa de Esquinatiempo rubatomoldeo del tiempoThe imagery of the Brazilian seresta is a prominent trait of Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz Nr.7) for piano. It is first evoked by the title of the piece itself but then also by the composer’s markings in the score, his idiomatic references to the instruments traditionally played in serenades in Brazil, as well as to musical features easily identifiable as belonging to a specific Brazilian music universe. The tradition of a serenade performance style still prevails in small cities, like Conservatória in the State of Rio de Janeiro. The question arises of how to translate the composer’s references to the seresta tradition into interpretation. To approach this problem, recordings of different renditions of the piece were analyzed, with a focus on the varied ways in which the interpreters have used ‘shaping of tempo’ in their performance to achieve the nostalgic and amorous atmosphere of the serenade in Brazil.El imaginario de la seresta es un aspecto prominente de la 7ª Valsa de Esquina para piano de Francisco Mignone: primero se indica en el título mismo de la obra, que invita a una escena callejera; luego se evoca también en las indicaciones de la partitura y en las referencias idiomáticas del compositor a los instrumentos que se tocan en las serestas en Brasil; y también en las abundantes referencias a los rasgos musicales fácilmente identificables como pertenecientes a un universo musical brasileño. Un estilo específico de tocar música seresta todavía se puede encontrar en ciudades pequeñas como Conservatória/RJ, donde la tradición de la seresta se mantiene hasta el día de hoy. ¿Cómo traducir estas referencias del compositor a la tradición de la seresta en interpretación? Para abordar este problema, se analizaron grabaciones de diferentes interpretaciones de la pieza, observando las diversas formas en que los intérpretes moldearon el tiempo en la búsqueda de un ambiente nostálgico y amoroso, emblemático de la seresta en Brasil.O imaginário de seresta é um aspecto proeminente na 7ª Valsa de Esquina para piano de Francisco Mignone: primeiro é indicado no próprio título da peça, que convida para um cenário de rua; em seguida é também evocado pelas indicações na partitura e por referências idiomáticas do compositor a instrumentos tocados em serestas no Brasil; e ainda por fartas referências a feições musicais facilmente identificadas como pertencentes a um universo musical brasileiro. Um estilo específico de tocar música de seresta ainda pode ser encontrado em pequenas cidades como Conservatória/RJ, onde a tradição de seresta se mantém até hoje. Como traduzir essas referências do compositor à tradição de seresta em interpretação? Para abordar este problema, gravações de diferentes interpretações da peça foram analisadas, observando as variadas maneiras com que os intérpretes moldaram o tempo na busca por uma atmosfera saudosa e amorosa, emblemática da seresta no Brasil.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2018-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextotextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/517610.35699/2317-6377.2018.5176Per Musi; No. 38 (2018): General TopicsPer Musi; Núm. 38 (2018): General TopicsPer Musi; n. 38 (2018): General Topics2317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGenghttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5176/3215Malaguti, SigridurBarrenechea, Sérgioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-02-27T19:15:06Zoai:periodicos.ufmg.br:article/5176Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2020-02-27T19:15:06Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano Interpretar el imaginario de la seresta en el 7º Valsa de Esquina para piano de Francisco Mignone Interpretando o imaginário de seresta na 7ª Valsa de Esquina para piano de Francisco Mignone |
title |
Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano |
spellingShingle |
Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano Malaguti, Sigridur serenade-imagery Francisco Mignone interpretation of 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz Nr.7) tempo rubato shaping of tempo imaginário de seresta Francisco Mignone interpretação da 7ª Valsa de Esquina tempo rubato moldagem do tempo imaginario de seresta Francisco Mignone interpretación de la 7ª Valsa de Esquina tiempo rubato moldeo del tiempo |
title_short |
Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano |
title_full |
Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano |
title_fullStr |
Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano |
title_full_unstemmed |
Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano |
title_sort |
Performing the Imagery of Seresta in Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz No.7) for Piano |
author |
Malaguti, Sigridur |
author_facet |
Malaguti, Sigridur Barrenechea, Sérgio |
author_role |
author |
author2 |
Barrenechea, Sérgio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Malaguti, Sigridur Barrenechea, Sérgio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
serenade-imagery Francisco Mignone interpretation of 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz Nr.7) tempo rubato shaping of tempo imaginário de seresta Francisco Mignone interpretação da 7ª Valsa de Esquina tempo rubato moldagem do tempo imaginario de seresta Francisco Mignone interpretación de la 7ª Valsa de Esquina tiempo rubato moldeo del tiempo |
topic |
serenade-imagery Francisco Mignone interpretation of 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz Nr.7) tempo rubato shaping of tempo imaginário de seresta Francisco Mignone interpretação da 7ª Valsa de Esquina tempo rubato moldagem do tempo imaginario de seresta Francisco Mignone interpretación de la 7ª Valsa de Esquina tiempo rubato moldeo del tiempo |
description |
The imagery of the Brazilian seresta is a prominent trait of Francisco Mignone’s 7ª Valsa de Esquina (Corner Waltz Nr.7) for piano. It is first evoked by the title of the piece itself but then also by the composer’s markings in the score, his idiomatic references to the instruments traditionally played in serenades in Brazil, as well as to musical features easily identifiable as belonging to a specific Brazilian music universe. The tradition of a serenade performance style still prevails in small cities, like Conservatória in the State of Rio de Janeiro. The question arises of how to translate the composer’s references to the seresta tradition into interpretation. To approach this problem, recordings of different renditions of the piece were analyzed, with a focus on the varied ways in which the interpreters have used ‘shaping of tempo’ in their performance to achieve the nostalgic and amorous atmosphere of the serenade in Brazil. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-05-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5176 10.35699/2317-6377.2018.5176 |
url |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5176 |
identifier_str_mv |
10.35699/2317-6377.2018.5176 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5176/3215 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Per Musi; No. 38 (2018): General Topics Per Musi; Núm. 38 (2018): General Topics Per Musi; n. 38 (2018): General Topics 2317-6377 1517-7599 reponame:Per Musi instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Per Musi |
collection |
Per Musi |
repository.name.fl_str_mv |
Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br |
_version_ |
1799711235585867776 |